19.9.2015

Koeajo: perhesportti Škoda Octavia

Perhesportti entistäkin rivakampana versiona. Hyvää: varustelu, ajettavuus. Huonoa: kallistelu kaarteissa (varauksin).

Rallimeriittien innoittamana Škoda on muokannut Octavia-malleistaan suorituskykyisiä RS-versioita. Koeajettu tulokas on 230-hevosvoimainen ja varustelultaan hieman muita RS-malleja korkeatasoisempi. Ulkoisesti Škoda Octavia RS 230 erottuu muun muassa 19-tuumaisten erikoisvanteiden avulla

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Sähköohjattu tasauspyörästö

RS 230 on ensimmäinen Škoda-malli, jossa on käytössä elektroninen tasauspyörästön lukko.

Järjestelmä mittaa 500 eri arvoa, joiden perusteella voimanjako toteutuu.

Vaikka ratkaisu työskentelee tiiviisti ajonvakautuksen kanssa, se ei jarruta vetäviä pyöriä kaarreajossa. Voimaa voidaan antaa ulkokaarteen pyörälle jopa 100 prosenttia, jolloin aliohjautumista saadaan vähennettyä.

Taipuu mutkiin

Varta vasten tätä mallia varten kehitetty pakoputkisto päästää vaihdettaessa pärähdyksen ralliautoja jäljitellen.

Slovakia Ring -moottorirata on haastava pitkine kaarteineen. Sport-ajoasetus muuttaa ohjauksen entistä tunnokkaammaksi ja nopeammaksi. Auton kokoon ja nopeuteen nähden huomaan selviäväni kaarteista kunnialla.

Toki renkaat ulvovat, kori kallistuu ja kaarteen ulostulovauhti on helppo tuhota jarruttamalla liian myöhään mutkaan. Jos malttaa mielensä, kääntyy auto suhteellisen jämerästi mutkiin. Etupyöräluisuja on vähemmän kuin täysin lukottomassa etuvetoautossa.

Sykkeen laskettua on syytä ottaa järki käteen: harva ostaa Octavian kokoista autoa rata-ajoon.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Personoitu sisustustyyli

Istuimet ovat nyt sähkösäätöiset. Sisällä ilmettä luovat verhoilujen väriompeleet, alumiininen vaihdekepin nuppi ja nahkapintainen ohjauspyörä. Mittaristossa on kierrosaikakello.

Jousitukseltaan auto ei ole arkiajoon liian kova. Mukavuuspainotteisuus tuntuu radalla kallisteluna, jota tasauspyörästön lukko tosin osittain kompensoi.

Myös moottori on helppo ajettava ja polttoainetalouskin on vähintään kohtuullinen.

Tulokas on saatavana kuusilovisella manuaalivaihteistolla ja kaksoiskytkinautomaattivaihteistolla.

Teksti ja kuvat: Jari Kohonen

Škoda Octavia TSI 2.0 RS 230

Hinta alkaen

39 610 €

Moottori

Bensiinimoottori 1 984 cm³, 6-v. kaksoiskytkinautomaattivaihteisto, etuveto.

Teho

169 kW (230 hv), 4700–6200 r/min

Vääntö

350 Nm (1500–4600 r/min)

Vääntö

350 Nm (1500–4600 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

6,8 s

Kulutus l/ 100 km

NEDC-kulutus 6,4 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

149 g/km

Takuu

2 vuotta

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat