19.9.2015 Ajoneuvot Koeajo: perhesportti Škoda Octavia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Perhesportti entistäkin rivakampana versiona. Hyvää: varustelu, ajettavuus. Huonoa: kallistelu kaarteissa (varauksin). Rallimeriittien innoittamana Škoda on muokannut Octavia-malleistaan suorituskykyisiä RS-versioita. Koeajettu tulokas on 230-hevosvoimainen ja varustelultaan hieman muita RS-malleja korkeatasoisempi. Ulkoisesti Škoda Octavia RS 230 erottuu muun muassa 19-tuumaisten erikoisvanteiden avullaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySähköohjattu tasauspyörästöRS 230 on ensimmäinen Škoda-malli, jossa on käytössä elektroninen tasauspyörästön lukko.Järjestelmä mittaa 500 eri arvoa, joiden perusteella voimanjako toteutuu.Vaikka ratkaisu työskentelee tiiviisti ajonvakautuksen kanssa, se ei jarruta vetäviä pyöriä kaarreajossa. Voimaa voidaan antaa ulkokaarteen pyörälle jopa 100 prosenttia, jolloin aliohjautumista saadaan vähennettyä.Taipuu mutkiinVarta vasten tätä mallia varten kehitetty pakoputkisto päästää vaihdettaessa pärähdyksen ralliautoja jäljitellen.Slovakia Ring -moottorirata on haastava pitkine kaarteineen. Sport-ajoasetus muuttaa ohjauksen entistä tunnokkaammaksi ja nopeammaksi. Auton kokoon ja nopeuteen nähden huomaan selviäväni kaarteista kunnialla.Toki renkaat ulvovat, kori kallistuu ja kaarteen ulostulovauhti on helppo tuhota jarruttamalla liian myöhään mutkaan. Jos malttaa mielensä, kääntyy auto suhteellisen jämerästi mutkiin. Etupyöräluisuja on vähemmän kuin täysin lukottomassa etuvetoautossa.Sykkeen laskettua on syytä ottaa järki käteen: harva ostaa Octavian kokoista autoa rata-ajoon.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPersonoitu sisustustyyliIstuimet ovat nyt sähkösäätöiset. Sisällä ilmettä luovat verhoilujen väriompeleet, alumiininen vaihdekepin nuppi ja nahkapintainen ohjauspyörä. Mittaristossa on kierrosaikakello.Jousitukseltaan auto ei ole arkiajoon liian kova. Mukavuuspainotteisuus tuntuu radalla kallisteluna, jota tasauspyörästön lukko tosin osittain kompensoi.Myös moottori on helppo ajettava ja polttoainetalouskin on vähintään kohtuullinen.Tulokas on saatavana kuusilovisella manuaalivaihteistolla ja kaksoiskytkinautomaattivaihteistolla.Teksti ja kuvat: Jari Kohonen Škoda Octavia TSI 2.0 RS 230 Hinta alkaen 39 610 € Moottori Bensiinimoottori 1 984 cm³, 6-v. kaksoiskytkinautomaattivaihteisto, etuveto. Teho 169 kW (230 hv), 4700–6200 r/min Vääntö 350 Nm (1500–4600 r/min) Vääntö 350 Nm (1500–4600 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,8 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 149 g/km Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 8.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 85 Sportline – RS-mallia odotellessa 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 7.6.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Ford Ranger PHEV – plugarissa on Mustangin bensiinimoottori, mutta se on ohjelmoitu imemään bensiinihöyryt sisäänsä 6.6.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Reany W1 – keveyttä kaupunkiin 6.6.2025 Ajoneuvot Kia Sportagekin on nyt suututettu, mutta valmistaja kutsuu sitä hienostuneimmaksi Sportageksi ikinä 5.6.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG E 53 – Arvaamattoman Mukava Giesi 5.6.2025 Ajoneuvot Lähes joka kolmas auto hylättiin katsastuksessa – myös sähköautojen viat kasvussa 5.6.2025 Ajoneuvot Bentley Bentayga Speed on nyt nopeampi ja pystyy driftaamaan, mutta 8 sylinteriä on vähemmän kuin 12 sylinteriä 4.6.2025 Mönkijä Koeajo: Polaris Ranger Kinetic – aja hiljaa isi nyt vaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 8.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 85 Sportline – RS-mallia odotellessa 7.6.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Ford Ranger PHEV - plugarissa on Mustangin bensiinimoottori, mutta se on ohjelmoitu imemään bensiinihöyryt sisäänsä 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 7.6.2025 Klassikko Villi viisikymppinen: Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 juhlii klassikkoikää 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 2.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz E 350 Bluetec Cabriolet - avomersu, joka ei kavahda asuntovaunua tai venetraileria 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”