12.5.2015 Ajoneuvot Koeajo: pikkuautoluokan eturiviin pyrkivä Hyundai i20 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pikkuautoluokan eturiviin pyrkivä i20 on käytännöllinen ja huoleton, mutta myös persoonaton. Hyvää: konstailematon käyttöauto, tilavat sisätilat, kattava vakiovarustelu. Huonoa: turhan persoonaton kokonaisuus, hinta. Hyundai i20 on järjestelty mitoiltaan uuteen uskoon. Eniten muutos ilahduttaa sisällä ja takapenkillä. Jalkatilat ovat asialliset takana istuvalle aikuisellekin, eikä pää tapaa kattoverhoiluun.Auto tarjoaa tilat viidelle. Lastenistuinten kanssa askartelevan on hyväksyttävä takapenkin soveltuvan parhaiten kahdelle.Viisi ovea tekee tilojen käytöstä vaivatonta. Takakontti tarjoaa 301 litraa kuljetuskapasiteettia perusasennossa, penkit kaatamalla se kasvaa 1 017 litraan.Päivityksessä on panostettu tyyliin. Ulkoinen ilme on hillityn asiallinen, valmistajan mukaan eurooppalaiseen maun mukainen. Se ei ärsytä, mutta ei myöskään herätä erityisempää intohimoa. Sisätiloissa vaikutelma vie mielikuvatasolla suurempaan ja kalliimpaan luokkaan. Selkeät hallintalaitteet ovat hyvin ulottuvilla. Vakiovarustuksesta ratinlämmitys ilahduttaa kolealla kelillä, ilmastointi ympärivuotisesti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySata hevosvoimaaMoottorivaihtoehtoja on kolme: 1,2 litran (75 hv) ja 1,4 litran (100 hv) bensiinit sekä polttoainepihiksi valmistajansa kehuma 1,1 litran (100 hv) diesel. Koeajoauton voimanlähde on keskimmäinen. Sen pariksi on sovitettu kuusivaihteinen manuaalivaihteisto. Automaatti on tarjolla vain saman moottorin pariksi.Moottori vääntääMoottori vääntää hyvin matalilla kierroksilla. Ajaminen on levollista: konetta ei tarvitse huudattaa eikä jatkuvaan vaihtamiseen ole tarvetta edes kaupunkiajossa. Moottoritienopeuksissa matka taittuu vähäeleisesti.Auto ei ole erityisen uraherkkä, eikä ajomelu häiritse poikkeuksellisesti. Varustukseen kuuluu runsaasti kuljettajaa avustavaa tekniikkaa: ajovakauden- ja ajonhallintajärjestelmä, kaistavahti, hätäjarrutustehostin ja rengaspaineiden valvontajärjestelmä.Ketterästi ajossaAktiivisesta ajosta nauttivalle i20 ei tarjoa elämyksiä, mutta vaivattoman autoilun ystävää se miellyttää. Ahtaissa paikoissa kääntösäde tuntuu isolta, mutta toisaalta hyvä näkyvyys sekä pysäköintitutka auttavat suoriutumaan parkkihallista kulmia kolhimatta. Kilpailijoihin verrattuna ketteryydessä ole moitteen sijaa.Yhdistetyksi kulutukseksi sadalla kilometrillä valmistaja lupaa 5,3 litraa. Pinnistelemättä päästään noin litraa suurempaan lukemaan.Halvin versio uutuudesta maksaa 14 990 euroa, mutta koeajoauton lähtöhinta on 17 390 euroa. 15 tuuman kevytmetallivanteet, erikoisväri ja Plus Pack -varustelu, joka lisää kokonaisuuteen muun muassa automaattisen ilmastoinnin, huurtumisenpoisto-ominaisuuden, valoautomatiikan ja sähköisesti kylkiä vasten taittuvat sivupeilit, nostavat loppusumman 19 782 euroon.Samalla rahalla autoa ostavan ulottuvilla on Hyundain harmiksi monta muutakin vaihtoehtoa.Teksti ja kuvat: Antti Hentinen Hyundai i20 5d 1.4 6MT Comfort Hinta alkaen 19 782 € Moottori Bensiinimoottori 1 368 cm3, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 74 kW (100 hv), 6000 r/min Vääntö 134 Nm (3500 r/min) Vääntö 134 Nm (3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,6 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,3 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 122 g/km Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – perinteitä kunnioittamatta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 26.4.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moto 800 MT-X on täynnä elektroniikkaa ja avustimia 26.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Porsche 959 'Speedster' 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous