12.5.2015 Ajoneuvot Koeajo: pikkuautoluokan eturiviin pyrkivä Hyundai i20 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pikkuautoluokan eturiviin pyrkivä i20 on käytännöllinen ja huoleton, mutta myös persoonaton. Hyvää: konstailematon käyttöauto, tilavat sisätilat, kattava vakiovarustelu. Huonoa: turhan persoonaton kokonaisuus, hinta. Hyundai i20 on järjestelty mitoiltaan uuteen uskoon. Eniten muutos ilahduttaa sisällä ja takapenkillä. Jalkatilat ovat asialliset takana istuvalle aikuisellekin, eikä pää tapaa kattoverhoiluun.Auto tarjoaa tilat viidelle. Lastenistuinten kanssa askartelevan on hyväksyttävä takapenkin soveltuvan parhaiten kahdelle.Viisi ovea tekee tilojen käytöstä vaivatonta. Takakontti tarjoaa 301 litraa kuljetuskapasiteettia perusasennossa, penkit kaatamalla se kasvaa 1 017 litraan.Päivityksessä on panostettu tyyliin. Ulkoinen ilme on hillityn asiallinen, valmistajan mukaan eurooppalaiseen maun mukainen. Se ei ärsytä, mutta ei myöskään herätä erityisempää intohimoa. Sisätiloissa vaikutelma vie mielikuvatasolla suurempaan ja kalliimpaan luokkaan. Selkeät hallintalaitteet ovat hyvin ulottuvilla. Vakiovarustuksesta ratinlämmitys ilahduttaa kolealla kelillä, ilmastointi ympärivuotisesti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySata hevosvoimaaMoottorivaihtoehtoja on kolme: 1,2 litran (75 hv) ja 1,4 litran (100 hv) bensiinit sekä polttoainepihiksi valmistajansa kehuma 1,1 litran (100 hv) diesel. Koeajoauton voimanlähde on keskimmäinen. Sen pariksi on sovitettu kuusivaihteinen manuaalivaihteisto. Automaatti on tarjolla vain saman moottorin pariksi.Moottori vääntääMoottori vääntää hyvin matalilla kierroksilla. Ajaminen on levollista: konetta ei tarvitse huudattaa eikä jatkuvaan vaihtamiseen ole tarvetta edes kaupunkiajossa. Moottoritienopeuksissa matka taittuu vähäeleisesti.Auto ei ole erityisen uraherkkä, eikä ajomelu häiritse poikkeuksellisesti. Varustukseen kuuluu runsaasti kuljettajaa avustavaa tekniikkaa: ajovakauden- ja ajonhallintajärjestelmä, kaistavahti, hätäjarrutustehostin ja rengaspaineiden valvontajärjestelmä.Ketterästi ajossaAktiivisesta ajosta nauttivalle i20 ei tarjoa elämyksiä, mutta vaivattoman autoilun ystävää se miellyttää. Ahtaissa paikoissa kääntösäde tuntuu isolta, mutta toisaalta hyvä näkyvyys sekä pysäköintitutka auttavat suoriutumaan parkkihallista kulmia kolhimatta. Kilpailijoihin verrattuna ketteryydessä ole moitteen sijaa.Yhdistetyksi kulutukseksi sadalla kilometrillä valmistaja lupaa 5,3 litraa. Pinnistelemättä päästään noin litraa suurempaan lukemaan.Halvin versio uutuudesta maksaa 14 990 euroa, mutta koeajoauton lähtöhinta on 17 390 euroa. 15 tuuman kevytmetallivanteet, erikoisväri ja Plus Pack -varustelu, joka lisää kokonaisuuteen muun muassa automaattisen ilmastoinnin, huurtumisenpoisto-ominaisuuden, valoautomatiikan ja sähköisesti kylkiä vasten taittuvat sivupeilit, nostavat loppusumman 19 782 euroon.Samalla rahalla autoa ostavan ulottuvilla on Hyundain harmiksi monta muutakin vaihtoehtoa.Teksti ja kuvat: Antti Hentinen Hyundai i20 5d 1.4 6MT Comfort Hinta alkaen 19 782 € Moottori Bensiinimoottori 1 368 cm3, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 74 kW (100 hv), 6000 r/min Vääntö 134 Nm (3500 r/min) Vääntö 134 Nm (3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,6 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,3 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 122 g/km Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 19.12.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV3 – perhesähköautojen uusi aalto alkaa tästä 18.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q6 e-tron Quattro – wau-efektiä etsimässä 16.12.2024 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Junior – junnu kurkottelee Alfaksi 16.12.2024 Ajoneuvot Valhalla, Aston Martin Valhalla on hyperauto, yli tuhannen hevosvoiman hybridihyperauto 15.12.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Tavascan VZ – veistoksellista tehontunnetta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 21.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Toyota Carina TA60 DX '83 21.12.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi lataushybridejä ei voi ladata pikalatauspisteillä? 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 21.12.2024 Historia Aikakone koneiden aikaan – Alfa Romeo Museo Storico 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 17.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: farkku-Mersu ja laajennetun tavaratilan arvoitus 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”