11.5.2015

Koeajo: piristetty Volkswagen Polo GTI

Jämäkkä herkkupala vaativaan makuun. Hyvää: jousitus, ohjaustuntuma. Huonoa: etuistuimet, todellinen kulutus, sisämelu.

Parahiksi kesärengassesongin alkuun osuu koeajoon piristetty Polo. GTI on hiljattain aloittanut Suomen valloituksen.

Suomen tuontiohjelmassa Polo GTI on tarjolla aina neliovisena ja varustettuna seitsaenportaisella kaksoiskytkinvaihteistolla.

Kauneuden väitetään olevan katsojan silmässä, mutta tuskin kovin isoa riitaa saan aikaan väittäessäni, että GTI on tyylikäs ja puhutteleva: ulkoa ja sisältä.

Mustat, punaisin tikkauksin koristellut istuimet tosin näyttävät hivenen paremmilta kuin mitä ne käytännössä ovat. Reippaammassa ajossa jää kaipaamaan reilumpaa sivutukea.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Muhkea vääntö

Turboahdettu moottori suo käyttöön muhkean väännön. Voimanlähteen äänimaailma on sivistynyt.

Ahdetun moottorin ääni on tyhjäkäynnillä sivistynyt. Ympäristöystävällisesti moottori sammuu, kun auto pysähtyy ruuhkaan tai liikennevaloihin.

Erittäin muhkean väännön ja mukavan huipputehon tarjoileva moottori vie ketterää autoa mukavasti. Moottoria voisi luonnehtia termillä helppo. Se antaa voimaa sivistyneesti ja laajalla alueella.

Vaihteisto toimii kohtalaisen pehmeästi. Viiveet liikkeelle lähdettäessä ovat melko pieniä.

Lisävarusteena on saatavana vaihdevivut ohjauspyörän oheen. Käsin vaihtamisessa on puolensa, joskin moisen tarpeellisuudesta voi aina kiistellä. Automatiikka on taitavasti viritetty ja saattaisi olla, että manuaalimahdollisuus jäisi alkuhuuman jälkeen unohduksiin.

Jämerä alusta

Todellisen luonteensa auto paljastaa vasta, kun kierroksia nostetaan ja kaasupoljinta käytetään reippaammin.

Kojelaudassa on Sport-painike, joka muuttaa vaihteiston ja moottorin ohjelmointia, sekä ohjaustehostimen toimintaa. Koko paketista tulee entistä napakampi.

Koska koeajoyksilö on vasta sisäänajossa, maltan mieleni ja nautiskelen ajotuntumasta matalammilla kierroksilla. Selväksi tulee se, että tällä autolla voisi kesällä piipahtaa Ahveniston moottoriradalla viettämässä pienen elämystuokion.

Auto viestii siitä, että suuremmillakin nopeuksilla ajaminen on turvallista. Auton ensiesittelyssä Valencian moottoriradalla (Moottori 2/2015) tästä saatiin jo vakuuttava näyte.

Rengasmelu kantaa sisälle

Rata-ajokelpoisuuden varjopuolena alusta on paikoin kova Suomen uraisille ja reikäisille teille. Juuri ohitetun talven ja nastarenkaiden karhentamilla teillä ohjaamoon kantautuva rengasmelu on paikoin melko voimakas.

Takaistuimellakin voi aikuinen matkustaa ja tavaratilaan mahtuu kohtuullisesti matkatavaraa. Lisävarustelista on vaikuttava ja autoon on lastattu jo vakionakin runsaasti sekä turvallisuutta että mukavuutta.

Teksti ja kuvat: Jari Kohonen

Volkswagen Polo GTI

Hinta alkaen

29 472 €

Moottori

Bensiinimoottori 1 798 cm³, 4 sylinteriä, turboahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto.

Teho

141 kW (192 hv), 4200–6200 r/min

Vääntö

320 Nm (1450–4200 r/min)

Vääntö

320 Nm (1450–4200 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

6,7 s

Kulutus l/ 100 km

NEDC-kulutus 5,6 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

129 g/km

Euro NCAP

5 tähteä

Takuu

2 vuotta

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat