26.10.2015 Ajoneuvot Koeajo: tila-auto Ford Galaxy Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Seitsenpaikaisen akilleen kantapää ovat tavaratilat auto täyteen lastattuna. Hyvää: ajomukavuus, tilojen muunneltavuus, ohjaus. Huonoa: kääntösäde, hinta, tavaratila (varauksin). Valtavan kokoinen Ford Galaxy yllättää jo ensimetreillä: alla on tila-autoksi erittäin hiljainen tapaus. Renkaiden suhinat kuuluvat toki mottoritievauhdissa, mutta muutoin äänieristys on kookkaaksi ja neliskanttiseksi autoksi onnistunut. Akustiset lasit tekevät tehtävänsä.Mukavuutta on myös se, että takajousitus kuolettaa epätasaisuudet niin hyvin, ettei meno ole pompottavaa. Kunnollinen jousitus ja alustarakenne eivät ole luonnonlaki tila-autojen luokassa.Onnistunut on myös ohjaustuntuma – Fordin perinteitä kunnioittaen. Mukautuva ohjaus on tarkka suurilla nopeuksilla. Käsiteltävyys on periaatteessa helppoa, mutta pitkä akseliväli tuo kaupunkiajoon kömpelyyttä, eikä pysäköintihalleissa viikkailu ole herkkua – vaikka tutkat, peruutuskamerat ja ohjaustehostin tekevät työnsä tunnollisesti.Auton kääntösäde on varsin mittava. Ratin takana on kuin valtamerilaivan ruorissa: kookkaan tuulilasin ja konepellin takana jossain ovat auton etukulmat, joita on hankala hahmottaa.Luonteva ja tunnokas ohjaus ei auta peittoamaan kookaan ja korkean auton käytöstä, joka on kaarteissa hieman kallisteleva.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJämäkkä paimentajaKaistavahdin jämäkkä ja ryhdikäs paimennus voi joissain ajo-olosuhteissa yllättää kuskin. Kaistavahdin omaehtoisesti tekemä pieni korjausliike saattaa havahduttaa ajatuksiinsa vaipuneen kuskin tekemään yllätettynä vastaohjausliikkeen. Se voi olla liian äkkipikainen tai suuri.Kaistavahdin saa kytkettyä pois vasemman viiksen päässä olevasta napista, jonka avulla sen voi kytkeä myös takaisin päälle. Valikkojen kautta on mahdollista säätää hieman kaistavahdin toimintaa: tekeekö korjaavia ohjausliikkeitä ja kuinka voimallisesti se täristää rattia tahattomissa reunaviivan ylityksissä.Mukautuvat tilatGalaxyn keskimmäisen istuinrivin reunimmaisen istuimen selkänojan saa kaadettua ja koko istuimen käännettyä tieltä, jotta voi kavuta takimmaiselle kolmannelle istuinriville.Aluksi istuimen siirtely tuntuu vaivalloiselta, mutta kun löytyy oikeat vivut ja otteet, niin työskentely käy lopulta sujuvasti. On erittäin mukavaa, että viimeisen istuinrivin penkit avautuvat ja sulkeutuvat takaluukun napeista sähköisesti. Istuimet laskeutuvat tavaratilan lattian uumeniin, mutta syövät toki tilaa tavaroiden kuljetukselta.On täysin toivoton ajatus, että sinänsä kookkaalla tila-autolla voisi tehdä isolla porukalla viikonlopun mökkireissun. Seitsemän mahtuu kyllä kyytiin pidemmällekin ajotaipaleelle – jos kahdelle takimmaiselle istuimelle käyvät lapset. Tavaroille ei Galaxy täyteen lastattuna kuitenkaan jää paria nyssäkkää enempää tilaa.Valoa riittääAuto on matkustamoltaan erittäin valoisa. Ikkunapintaa on niin paljon, ettei näkyvyydestä ole huolta. Taustapeili tosin saisi olla kookkaampi.Lasten kannalta on mukavaa, että ikkunoiden alareunat ovat alhaalla, joten pienempikin ihminen näkee hyvin autosta ulos. Lasikatto tuo oman osansa valosta.Auton neliveto on aiempaa älykkäämpi, joten se jakaa vetovoimaa neljälle pyörälle vain tarvittaessa.Teksti ja kuvat: Marko Jokela Ford Galaxy 2.0 TDCi PowerShift A6 Titanium Business AWD Hinta alkaen 70 850 € Moottori Dieselmoottori 1 997 cm³, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 132 kW (180 hv), 3500 r/min Vääntö 400 Nm (2000–2500 r/min) Vääntö 400 Nm (2000–2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,6 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,8 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 149 g/km Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 2.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda CX-80 tarjoaa tilaa ja ”kytkinpommeja” 2.2.2025 Moottoripyörät Koeajo: Can-Am Origin – seikkailua sata kilsaa kerrallaan 1.2.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – voiko auto tehdä iloiseksi? 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G6 – kiinalaisista sähköyrittäjistä kaikkein tuorein haluaa vedota ostajiin teknologiallaan 31.1.2025 Moottoripyörät Maistiainen: Triumph Tiger Sport 800 – piristysruiske sporttitiikeriin 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Tesla Model Y ”Juniper” – myyntitykin uudistukset konkreettisesti nähtävillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla