26.10.2015 Ajoneuvot Koeajo: tila-auto Ford Galaxy Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Seitsenpaikaisen akilleen kantapää ovat tavaratilat auto täyteen lastattuna. Hyvää: ajomukavuus, tilojen muunneltavuus, ohjaus. Huonoa: kääntösäde, hinta, tavaratila (varauksin). Valtavan kokoinen Ford Galaxy yllättää jo ensimetreillä: alla on tila-autoksi erittäin hiljainen tapaus. Renkaiden suhinat kuuluvat toki mottoritievauhdissa, mutta muutoin äänieristys on kookkaaksi ja neliskanttiseksi autoksi onnistunut. Akustiset lasit tekevät tehtävänsä.Mukavuutta on myös se, että takajousitus kuolettaa epätasaisuudet niin hyvin, ettei meno ole pompottavaa. Kunnollinen jousitus ja alustarakenne eivät ole luonnonlaki tila-autojen luokassa.Onnistunut on myös ohjaustuntuma – Fordin perinteitä kunnioittaen. Mukautuva ohjaus on tarkka suurilla nopeuksilla. Käsiteltävyys on periaatteessa helppoa, mutta pitkä akseliväli tuo kaupunkiajoon kömpelyyttä, eikä pysäköintihalleissa viikkailu ole herkkua – vaikka tutkat, peruutuskamerat ja ohjaustehostin tekevät työnsä tunnollisesti.Auton kääntösäde on varsin mittava. Ratin takana on kuin valtamerilaivan ruorissa: kookkaan tuulilasin ja konepellin takana jossain ovat auton etukulmat, joita on hankala hahmottaa.Luonteva ja tunnokas ohjaus ei auta peittoamaan kookaan ja korkean auton käytöstä, joka on kaarteissa hieman kallisteleva.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJämäkkä paimentajaKaistavahdin jämäkkä ja ryhdikäs paimennus voi joissain ajo-olosuhteissa yllättää kuskin. Kaistavahdin omaehtoisesti tekemä pieni korjausliike saattaa havahduttaa ajatuksiinsa vaipuneen kuskin tekemään yllätettynä vastaohjausliikkeen. Se voi olla liian äkkipikainen tai suuri.Kaistavahdin saa kytkettyä pois vasemman viiksen päässä olevasta napista, jonka avulla sen voi kytkeä myös takaisin päälle. Valikkojen kautta on mahdollista säätää hieman kaistavahdin toimintaa: tekeekö korjaavia ohjausliikkeitä ja kuinka voimallisesti se täristää rattia tahattomissa reunaviivan ylityksissä.Mukautuvat tilatGalaxyn keskimmäisen istuinrivin reunimmaisen istuimen selkänojan saa kaadettua ja koko istuimen käännettyä tieltä, jotta voi kavuta takimmaiselle kolmannelle istuinriville.Aluksi istuimen siirtely tuntuu vaivalloiselta, mutta kun löytyy oikeat vivut ja otteet, niin työskentely käy lopulta sujuvasti. On erittäin mukavaa, että viimeisen istuinrivin penkit avautuvat ja sulkeutuvat takaluukun napeista sähköisesti. Istuimet laskeutuvat tavaratilan lattian uumeniin, mutta syövät toki tilaa tavaroiden kuljetukselta.On täysin toivoton ajatus, että sinänsä kookkaalla tila-autolla voisi tehdä isolla porukalla viikonlopun mökkireissun. Seitsemän mahtuu kyllä kyytiin pidemmällekin ajotaipaleelle – jos kahdelle takimmaiselle istuimelle käyvät lapset. Tavaroille ei Galaxy täyteen lastattuna kuitenkaan jää paria nyssäkkää enempää tilaa.Valoa riittääAuto on matkustamoltaan erittäin valoisa. Ikkunapintaa on niin paljon, ettei näkyvyydestä ole huolta. Taustapeili tosin saisi olla kookkaampi.Lasten kannalta on mukavaa, että ikkunoiden alareunat ovat alhaalla, joten pienempikin ihminen näkee hyvin autosta ulos. Lasikatto tuo oman osansa valosta.Auton neliveto on aiempaa älykkäämpi, joten se jakaa vetovoimaa neljälle pyörälle vain tarvittaessa.Teksti ja kuvat: Marko Jokela Ford Galaxy 2.0 TDCi PowerShift A6 Titanium Business AWD Hinta alkaen 70 850 € Moottori Dieselmoottori 1 997 cm³, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 132 kW (180 hv), 3500 r/min Vääntö 400 Nm (2000–2500 r/min) Vääntö 400 Nm (2000–2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,6 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,8 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 149 g/km Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous