26.10.2015 Ajoneuvot Koeajo: tila-auto Ford Galaxy Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Seitsenpaikaisen akilleen kantapää ovat tavaratilat auto täyteen lastattuna. Hyvää: ajomukavuus, tilojen muunneltavuus, ohjaus. Huonoa: kääntösäde, hinta, tavaratila (varauksin). Valtavan kokoinen Ford Galaxy yllättää jo ensimetreillä: alla on tila-autoksi erittäin hiljainen tapaus. Renkaiden suhinat kuuluvat toki mottoritievauhdissa, mutta muutoin äänieristys on kookkaaksi ja neliskanttiseksi autoksi onnistunut. Akustiset lasit tekevät tehtävänsä.Mukavuutta on myös se, että takajousitus kuolettaa epätasaisuudet niin hyvin, ettei meno ole pompottavaa. Kunnollinen jousitus ja alustarakenne eivät ole luonnonlaki tila-autojen luokassa.Onnistunut on myös ohjaustuntuma – Fordin perinteitä kunnioittaen. Mukautuva ohjaus on tarkka suurilla nopeuksilla. Käsiteltävyys on periaatteessa helppoa, mutta pitkä akseliväli tuo kaupunkiajoon kömpelyyttä, eikä pysäköintihalleissa viikkailu ole herkkua – vaikka tutkat, peruutuskamerat ja ohjaustehostin tekevät työnsä tunnollisesti.Auton kääntösäde on varsin mittava. Ratin takana on kuin valtamerilaivan ruorissa: kookkaan tuulilasin ja konepellin takana jossain ovat auton etukulmat, joita on hankala hahmottaa.Luonteva ja tunnokas ohjaus ei auta peittoamaan kookaan ja korkean auton käytöstä, joka on kaarteissa hieman kallisteleva.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJämäkkä paimentajaKaistavahdin jämäkkä ja ryhdikäs paimennus voi joissain ajo-olosuhteissa yllättää kuskin. Kaistavahdin omaehtoisesti tekemä pieni korjausliike saattaa havahduttaa ajatuksiinsa vaipuneen kuskin tekemään yllätettynä vastaohjausliikkeen. Se voi olla liian äkkipikainen tai suuri.Kaistavahdin saa kytkettyä pois vasemman viiksen päässä olevasta napista, jonka avulla sen voi kytkeä myös takaisin päälle. Valikkojen kautta on mahdollista säätää hieman kaistavahdin toimintaa: tekeekö korjaavia ohjausliikkeitä ja kuinka voimallisesti se täristää rattia tahattomissa reunaviivan ylityksissä.Mukautuvat tilatGalaxyn keskimmäisen istuinrivin reunimmaisen istuimen selkänojan saa kaadettua ja koko istuimen käännettyä tieltä, jotta voi kavuta takimmaiselle kolmannelle istuinriville.Aluksi istuimen siirtely tuntuu vaivalloiselta, mutta kun löytyy oikeat vivut ja otteet, niin työskentely käy lopulta sujuvasti. On erittäin mukavaa, että viimeisen istuinrivin penkit avautuvat ja sulkeutuvat takaluukun napeista sähköisesti. Istuimet laskeutuvat tavaratilan lattian uumeniin, mutta syövät toki tilaa tavaroiden kuljetukselta.On täysin toivoton ajatus, että sinänsä kookkaalla tila-autolla voisi tehdä isolla porukalla viikonlopun mökkireissun. Seitsemän mahtuu kyllä kyytiin pidemmällekin ajotaipaleelle – jos kahdelle takimmaiselle istuimelle käyvät lapset. Tavaroille ei Galaxy täyteen lastattuna kuitenkaan jää paria nyssäkkää enempää tilaa.Valoa riittääAuto on matkustamoltaan erittäin valoisa. Ikkunapintaa on niin paljon, ettei näkyvyydestä ole huolta. Taustapeili tosin saisi olla kookkaampi.Lasten kannalta on mukavaa, että ikkunoiden alareunat ovat alhaalla, joten pienempikin ihminen näkee hyvin autosta ulos. Lasikatto tuo oman osansa valosta.Auton neliveto on aiempaa älykkäämpi, joten se jakaa vetovoimaa neljälle pyörälle vain tarvittaessa.Teksti ja kuvat: Marko Jokela Ford Galaxy 2.0 TDCi PowerShift A6 Titanium Business AWD Hinta alkaen 70 850 € Moottori Dieselmoottori 1 997 cm³, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 132 kW (180 hv), 3500 r/min Vääntö 400 Nm (2000–2500 r/min) Vääntö 400 Nm (2000–2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,6 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,8 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 149 g/km Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.2.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G6 – tehty myös Teslan kiusaksi 13.2.2025 Koeajo Koeajo: Ford E-Transit Custom Trend – valttina ajettavuus 12.2.2025 Koeajo Koeajo: Audi RS e-tron GT Performance laittaa ihmiskehon koetukselle 11.2.2025 Ajoneuvot Polttomoottoriautot porskuttavat Suomessa vielä piiiiiitkääään 10.2.2025 Ajoneuvot Volvo EX30 Cross Country on vähän muutakin kuin tuttu sanapari uudessa paketissa 10.2.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Opel Frontera Electric – puristamalla tehty edullinen täyssähköinen perhecrossover, ja ihan hyvä niin 9.2.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C4 X – uudistunut sähkösedan ei yllätä 7.2.2025 Ajoneuvot Flexis on Renaultin, Volvon ja CMA CGM:n uusi yhteisyritys, joka on tuomassa Euroopan markkinoille sähköisiä tavara-autoja 7.2.2025 Koeajo Maistiainen: BYD Atto 2 – kilpailu kiristyy kompakteissa sähköcrossovereissa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 15.2.2025 Vene 25 Båt Vene 25 Båt: Messujen kalastusvene kääntyi ukrainalaisvalmisteisten veneiden voitonjuhlaksi 15.2.2025 Testit Seikkailu: diesel vastaan sähköauto Lappiin – yhdellä istumalla vai matkalla lataillen? 15.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Kontio ja Parmas -kummelivolvo 14.2.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G6 – tehty myös Teslan kiusaksi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 10.2.2025 Autoilu Bensan hinta nousussa – kuinka korkealle litrahinta voi kivuta? 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 10.2.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 3-ovinen Mercedes-Benz 300 GE, jota kauneusleikkaus on koittanut nuorentaa 22 vuodella 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle