23.3.2015 Ajoneuvot Koeajo: uudistunut peruspaku Renault Trafic Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Renaultin peruspaku on uusiutunut perusteellisesti. Hyvää: takuu, ajettavuus, alhainen melutaso ja kulutus. Huonoa: suppea mallisto, turvavyön lukko. Renaultin pakettiautot ovat Suomessa jääneet Hiace/Transporter/Transit -kolmikon varjoon, vaikka muualla Euroopassa ranskalainen on yksi myydyimmistä. Suositussa tonniluokassa (kantavuus noin tuhat kiloa) Renaultilla on jo vuodesta 1981 ollut Trafic.Vuodesta 2001 alkaen se on tehty yhteistyössä General Motorsin kanssa ja sen sisarmalleja on myyty Opel Vivaroina ja Nissan Primastareina. Mallin nyt uudistuessa Nissan jättäytyy pois valikoimasta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaksi pituuttaTraficin mallisto ei ole aivan yhtä laaja kuin kilpailijoilla, mutta kattaa kysytyimmät versiot. Korin saa kahden pituisena, eroa sentteinä on 40 ja euroina alle tuhat. Pituusero on akselien välissä, joten pitkä malli on kankeampi kääntymään ja vakaampi maantiellä. Pidemmästä mallista on tulossa myös korotettu versio.Tavaratilan tilavuus on mallista riippuen 5,2–8,6 kuutiota, pituus 2,2–2,6 metriä ja kantavuus 1 200–1 700 kiloa. Tavaratilan etuseinän alareunan luukku avaa pitkille esineille tilan apukuskin jalkatilaan asti, pidempään malliin sopii yli nelimetriset rimat.Pienempi moottoriTraficin moottori on 1,6-litrainen yhteispaineruiskutteinen diesel. Tehovaihtoehtoja on kolme, yhdellä muuttuvageometrisellä (90 hv) tai kahdella pienellä turboahtimella (120 / 140 hv) varustettuna.Säysein riittäisi kevyiden kuormien kuskaamiseen, mutta koeajossa ollut teholtaan keskimmäinen miellyttänee useimpia etenkin kampanjamallien hinnoittelun ansiosta.Pientä moottoria ei kannata kavahtaa. Teho- ja vääntölukemat pesevät vanhojen kaksilitraisten lukemat. Rutkan alaväännön ansiosta moottoria ei tarvitse huudattaa ja melutaso pysyy miellyttävän vaimeana.Kuusipykäläinen manuaalivaihteisto on pitkäksi välitetty, kuutosta voi tarjota pesään vasta moottoritiellä. Pieni moottori on kevyempi, lämpenee nopeammin ja ennen kaikkea kuluttaa litran vanhaa moottoria vähemmän. Kuormattuna kulutuslukemat alkavat seiskalla sekä taajamassa että moottoritiellä.Mukava konttoriOhjaamo on päivitetty nykyaikaan materiaalien ja runsaan varustelun ansiosta. Kuskin pukkia on laskettu alemmas ja polkimien ympärillä on enemmän tilaa. Istuin on hyvin muotoiltu, ajoasennosta saa luonnikkaamman.Käteviä säilytystiloja on 90 litraa, tabletille, läppärille, likaisille varusteille, kaikille omansa. Kunnolliset nousukahvat ja vaatekoukut ovat unohtuneet. Myös moottorin lämpömittaria etsiskelee turhaan ja nopeusnäyttö esitetään vain numeroin, ei viisarilla.Jakelukäytössä eniten ärsyttää turvavyön lukon ahdas sijoitus. Apukuskin häikäisysuojassa olevalla peilillä kuljettaja näkee kuolleeseen kulmaan oikealla sivulla, mutta tällöin aurinkolippa peittää pitkän kuskin näkemää etuviistoon.Vaikka perusvarustein sisarmalli Opel Vivaro on Traficia etevämpi, nyt myynnissä olevissa Navi+-kampanjamalleissa Traficin varustelu on parempi. Ratkaisun voi tehdä myös takuun perusteella, Opelin takuu on kolme ja Renaultin neljä vuotta.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Renault Trafic Energy dCi120 Hinta alkaen 32 147 € Ajoneuvovero 148 €/ v Käyttövoimavero 102 €/ v Moottori 1 598 cm³ dieselmoottori, 4 sylinteriä, 2 turboahdinta, yhteispaineruiskutus, sammutusautomatiikka, 6-v. manuaalivaihteisto. Teho 88 kW (120 hv), 3500 r/min Vääntö 320 Nm (1500 r/min) Vääntö 320 Nm (1500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 12,0 s Huippunopeus 172 km/h Kulutus l/ 100 km 6,6 (kaup.) / 5,5 (maant.) / NEDC-kulutus 5,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 155 g/km Mitat pituus 5399 mm, leveys 1956 mm, korkeus 1971 mm, akseliväli 3498 mm Omamassa: 1691 kg Muu tieto Tavaratila 6,0 m³ Takuu 4 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 1.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.Buzz GTX – 25 senttiä tuntuu 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 1.5.2025 Matkailu 4 400 kilometriä Itä-Euroopassa Dacia Dusterilla: onko missään enää halpaa? 1.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.Buzz GTX – 25 senttiä tuntuu 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö 1.5.2025 Lentokoneet Wet lease on päivän sana Suomen lentoliikenteessä - syinä mm. työtaistelut ja Pratt & Whitney -moottoreiden ongelmat 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa