23.3.2015 Ajoneuvot Koeajo: uudistunut peruspaku Renault Trafic Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Renaultin peruspaku on uusiutunut perusteellisesti. Hyvää: takuu, ajettavuus, alhainen melutaso ja kulutus. Huonoa: suppea mallisto, turvavyön lukko. Renaultin pakettiautot ovat Suomessa jääneet Hiace/Transporter/Transit -kolmikon varjoon, vaikka muualla Euroopassa ranskalainen on yksi myydyimmistä. Suositussa tonniluokassa (kantavuus noin tuhat kiloa) Renaultilla on jo vuodesta 1981 ollut Trafic.Vuodesta 2001 alkaen se on tehty yhteistyössä General Motorsin kanssa ja sen sisarmalleja on myyty Opel Vivaroina ja Nissan Primastareina. Mallin nyt uudistuessa Nissan jättäytyy pois valikoimasta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaksi pituuttaTraficin mallisto ei ole aivan yhtä laaja kuin kilpailijoilla, mutta kattaa kysytyimmät versiot. Korin saa kahden pituisena, eroa sentteinä on 40 ja euroina alle tuhat. Pituusero on akselien välissä, joten pitkä malli on kankeampi kääntymään ja vakaampi maantiellä. Pidemmästä mallista on tulossa myös korotettu versio.Tavaratilan tilavuus on mallista riippuen 5,2–8,6 kuutiota, pituus 2,2–2,6 metriä ja kantavuus 1 200–1 700 kiloa. Tavaratilan etuseinän alareunan luukku avaa pitkille esineille tilan apukuskin jalkatilaan asti, pidempään malliin sopii yli nelimetriset rimat.Pienempi moottoriTraficin moottori on 1,6-litrainen yhteispaineruiskutteinen diesel. Tehovaihtoehtoja on kolme, yhdellä muuttuvageometrisellä (90 hv) tai kahdella pienellä turboahtimella (120 / 140 hv) varustettuna.Säysein riittäisi kevyiden kuormien kuskaamiseen, mutta koeajossa ollut teholtaan keskimmäinen miellyttänee useimpia etenkin kampanjamallien hinnoittelun ansiosta.Pientä moottoria ei kannata kavahtaa. Teho- ja vääntölukemat pesevät vanhojen kaksilitraisten lukemat. Rutkan alaväännön ansiosta moottoria ei tarvitse huudattaa ja melutaso pysyy miellyttävän vaimeana.Kuusipykäläinen manuaalivaihteisto on pitkäksi välitetty, kuutosta voi tarjota pesään vasta moottoritiellä. Pieni moottori on kevyempi, lämpenee nopeammin ja ennen kaikkea kuluttaa litran vanhaa moottoria vähemmän. Kuormattuna kulutuslukemat alkavat seiskalla sekä taajamassa että moottoritiellä.Mukava konttoriOhjaamo on päivitetty nykyaikaan materiaalien ja runsaan varustelun ansiosta. Kuskin pukkia on laskettu alemmas ja polkimien ympärillä on enemmän tilaa. Istuin on hyvin muotoiltu, ajoasennosta saa luonnikkaamman.Käteviä säilytystiloja on 90 litraa, tabletille, läppärille, likaisille varusteille, kaikille omansa. Kunnolliset nousukahvat ja vaatekoukut ovat unohtuneet. Myös moottorin lämpömittaria etsiskelee turhaan ja nopeusnäyttö esitetään vain numeroin, ei viisarilla.Jakelukäytössä eniten ärsyttää turvavyön lukon ahdas sijoitus. Apukuskin häikäisysuojassa olevalla peilillä kuljettaja näkee kuolleeseen kulmaan oikealla sivulla, mutta tällöin aurinkolippa peittää pitkän kuskin näkemää etuviistoon.Vaikka perusvarustein sisarmalli Opel Vivaro on Traficia etevämpi, nyt myynnissä olevissa Navi+-kampanjamalleissa Traficin varustelu on parempi. Ratkaisun voi tehdä myös takuun perusteella, Opelin takuu on kolme ja Renaultin neljä vuotta.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Renault Trafic Energy dCi120 Hinta alkaen 32 147 € Ajoneuvovero 148 €/ v Käyttövoimavero 102 €/ v Moottori 1 598 cm³ dieselmoottori, 4 sylinteriä, 2 turboahdinta, yhteispaineruiskutus, sammutusautomatiikka, 6-v. manuaalivaihteisto. Teho 88 kW (120 hv), 3500 r/min Vääntö 320 Nm (1500 r/min) Vääntö 320 Nm (1500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 12,0 s Huippunopeus 172 km/h Kulutus l/ 100 km 6,6 (kaup.) / 5,5 (maant.) / NEDC-kulutus 5,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 155 g/km Mitat pituus 5399 mm, leveys 1956 mm, korkeus 1971 mm, akseliväli 3498 mm Omamassa: 1691 kg Muu tieto Tavaratila 6,0 m³ Takuu 4 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 12.7.2025 Sähköautot Mercedes-Benz CLA:n sähköversio yllätti: tuotanto kolmivuoroon, hiilijalanjälki 40 % pienempi 11.7.2025 Klassikko Klassikko: Škoda 130 RS ja ajamisen sietämätön keveys 11.7.2025 Traktorit Valtran design-tiimi kävi pokkaamassa Red Dot -palkinnon – S-sarja on putsannut palkintopöytiä 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen