23.3.2015 Ajoneuvot Koeajo: uudistunut peruspaku Renault Trafic Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Renaultin peruspaku on uusiutunut perusteellisesti. Hyvää: takuu, ajettavuus, alhainen melutaso ja kulutus. Huonoa: suppea mallisto, turvavyön lukko. Renaultin pakettiautot ovat Suomessa jääneet Hiace/Transporter/Transit -kolmikon varjoon, vaikka muualla Euroopassa ranskalainen on yksi myydyimmistä. Suositussa tonniluokassa (kantavuus noin tuhat kiloa) Renaultilla on jo vuodesta 1981 ollut Trafic. Vuodesta 2001 alkaen se on tehty yhteistyössä General Motorsin kanssa ja sen sisarmalleja on myyty Opel Vivaroina ja Nissan Primastareina. Mallin nyt uudistuessa Nissan jättäytyy pois valikoimasta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kaksi pituutta Traficin mallisto ei ole aivan yhtä laaja kuin kilpailijoilla, mutta kattaa kysytyimmät versiot. Korin saa kahden pituisena, eroa sentteinä on 40 ja euroina alle tuhat. Pituusero on akselien välissä, joten pitkä malli on kankeampi kääntymään ja vakaampi maantiellä. Pidemmästä mallista on tulossa myös korotettu versio. Tavaratilan tilavuus on mallista riippuen 5,2–8,6 kuutiota, pituus 2,2–2,6 metriä ja kantavuus 1 200–1 700 kiloa. Tavaratilan etuseinän alareunan luukku avaa pitkille esineille tilan apukuskin jalkatilaan asti, pidempään malliin sopii yli nelimetriset rimat. Pienempi moottori Traficin moottori on 1,6-litrainen yhteispaineruiskutteinen diesel. Tehovaihtoehtoja on kolme, yhdellä muuttuvageometrisellä (90 hv) tai kahdella pienellä turboahtimella (120 / 140 hv) varustettuna. Säysein riittäisi kevyiden kuormien kuskaamiseen, mutta koeajossa ollut teholtaan keskimmäinen miellyttänee useimpia etenkin kampanjamallien hinnoittelun ansiosta. Pientä moottoria ei kannata kavahtaa. Teho- ja vääntölukemat pesevät vanhojen kaksilitraisten lukemat. Rutkan alaväännön ansiosta moottoria ei tarvitse huudattaa ja melutaso pysyy miellyttävän vaimeana. Kuusipykäläinen manuaalivaihteisto on pitkäksi välitetty, kuutosta voi tarjota pesään vasta moottoritiellä. Pieni moottori on kevyempi, lämpenee nopeammin ja ennen kaikkea kuluttaa litran vanhaa moottoria vähemmän. Kuormattuna kulutuslukemat alkavat seiskalla sekä taajamassa että moottoritiellä. Mukava konttori Ohjaamo on päivitetty nykyaikaan materiaalien ja runsaan varustelun ansiosta. Kuskin pukkia on laskettu alemmas ja polkimien ympärillä on enemmän tilaa. Istuin on hyvin muotoiltu, ajoasennosta saa luonnikkaamman. Käteviä säilytystiloja on 90 litraa, tabletille, läppärille, likaisille varusteille, kaikille omansa. Kunnolliset nousukahvat ja vaatekoukut ovat unohtuneet. Myös moottorin lämpömittaria etsiskelee turhaan ja nopeusnäyttö esitetään vain numeroin, ei viisarilla. Jakelukäytössä eniten ärsyttää turvavyön lukon ahdas sijoitus. Apukuskin häikäisysuojassa olevalla peilillä kuljettaja näkee kuolleeseen kulmaan oikealla sivulla, mutta tällöin aurinkolippa peittää pitkän kuskin näkemää etuviistoon. Vaikka perusvarustein sisarmalli Opel Vivaro on Traficia etevämpi, nyt myynnissä olevissa Navi+-kampanjamalleissa Traficin varustelu on parempi. Ratkaisun voi tehdä myös takuun perusteella, Opelin takuu on kolme ja Renaultin neljä vuotta. Teksti ja kuvat: Petri Munukka Renault Trafic Energy dCi120 Hinta alkaen 32 147 € Ajoneuvovero 148 €/ v Käyttövoimavero 102 €/ v Moottori 1 598 cm³ dieselmoottori, 4 sylinteriä, 2 turboahdinta, yhteispaineruiskutus, sammutusautomatiikka, 6-v. manuaalivaihteisto. Teho 88 kW (120 hv), 3500 r/min Vääntö 320 Nm (1500 r/min) Vääntö 320 Nm (1500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 12,0 s Huippunopeus 172 km/h Kulutus l/ 100 km 6,6 (kaup.) / 5,5 (maant.) / NEDC-kulutus 5,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 155 g/km Mitat pituus 5399 mm, leveys 1956 mm, korkeus 1971 mm, akseliväli 3498 mm Omamassa: 1691 kg Muu tieto Tavaratila 6,0 m³ Takuu 4 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt