22.6.2015 Ajoneuvot Koeajo: uusi haastaja Renault Kadjar Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Muodokas ranskalainen on katumaasturikilvan uusin haastaja. Hyvää: muotoilu, etunäkyvyys. Huonoa: istuimen reisituki ja sivutuki maastoajossa. Renault tähtää tosissaan crossover-markkinoiden eturiviin uudella C-segmentin Kadjar-mallillaan. Tavoiteltujen myyntilukujen kirittäjänä toimii Nissan Qashqai, jonka kanssa Kadjar jakaa pohjalevyn ja perusrakenteen. Yhteisiä osia autoilla on 60 prosenttia ja 2646 millin akselivälikin on yhteneväinen japanilaisen sisarmallin kanssa. Auton varustelutasot ovat Life, Zen ja Bose. Samaa nimeämispolitiikkaa tullaan käyttämään myös muissa tulevissa Renault-malleissa.Kadjarin pullistelevia korimuotoja voi kutsua runsaiksi. Pyöreän sympaattinen muotoilu näyttää virkistävän tuoreelta. Keula toistaa Clion ja Capturen lailla vuoden 2010 DeZir- konseptiauton rohkeaa tyyliä. Ilmettä hallitsevat maskiin liittyvät ajovalot, joissa on C-kirjaimen muotoiset led-päiväajovalot. Lokasuojien muodot ovat kaarevan korostuneet.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKolme moottoriaUuteen Kadjariin on tarjolla kaksi diesel- ja yksi bensiinimoottorivaihtoehto. Dieselit ovat 110- ja 130-hevosvoimaisia. Turboahdetusta 1,2-litraisesta bensiinimoottorista irtoaa 130 hv. Ensimmäiseen dieseliin saa manuaalivaihteiston vaihtoehtona myös automaattisen EDC-kaksoiskytkinvaihteiston. Tehokkaamman dieselin ja bensamoottorin parina on manuaali. Vaihteita on aina käytössä kuusi.Valikoiman järeimmällä dieselmoottorilla varustettu auto on nelivetoinen. Muuten Kadjar vannoo etuvedon nimiin. Maavaraa crossoverilla on 20 senttiä.Neliveto perustuu kolmeen toimintaohjelmaan. Auto-asennossa vääntö jakautuu etu- ja takapyörien välille tarpeen mukaan. Lock-asento lukitsee järjestelmän elektronisesti nelivedolle ja siirtää vedosta puolet taka-akselille. 2WD- asennossa veto pysyy etupyörillä.Koeajetun TCe-moottorin 130 hevosvoimaa riittävät hyvin normaaliliikenteessä. 205 Nm:n vääntö tarjoaa rauhalliseen etenemiseen ilman jatkuvaa vaihtamista. Kiihdytykset maantienopeuksissa paljastavat voiman rajallisuuden ja ohituksissa tarvitaan tilaa ja malttia. Samalla teholuvuilla varustetun dCi-dieselin 320 Nm:n vääntö edesauttaa ripeämpää etenemistä ja sopii myös hyvin auton luonteeseen.Matka-ajossa rentoOhjaamon laatuvaikutelma yllättää positiivisesti. Äänitaso pysyy Pohjois-Espanjan teillä alhaisena. Kadjarin sähköisesti tehostetussa ohjauksessa on suuremman auton tukevuutta. Ohjausvaste tekee matka-ajamisesta rentoa.Etuistuimilla on hyvin tilaa ja takapenkkiläisiä ilahduttavat riittävät polvitilat. Jalkaterätkin mahtuvat sujuvasti etuistuimen alle.Tavaratilaa Kadjarissa on 472 litran edestä. Tilaa on 42 litraa Qashqaita enemmän seitsemän senttiä pidemmän takaylityksen ansiosta. Takapenkit taittuvat tavaratilan kytkimillä suhteessa 60/40. Etumatkustajan selkänoja kääntyy eteen. Ratkaisu mahdollistaa jopa yli 2,5-metristen esineiden kuljettamisen.Kadjar on ensimmäinen Renault, jota tullaan valmistamaan myös Kiinassa. Euroopassa myytävät autot valmistetaan Espanjan Palencian tehtalla. Ensimäiset autot saapuvat Suomeen kesäkuussa. Diesel-versioiden hinnoiksi on ilmoitettu 26 990 € ja 31 990 €. Euro NCAP-törmäystestituloksia voitanee odottaa julkaistavaksi heinäkuussa.Teksti ja kuvat: Timo Suomala Renault Kadjar Energy Tce 130 Bose Hinta alkaen 23 390 € Moottori Bensiinimoottori 1197 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-vaih.manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 96 kW (130 hv), 5500 r/min Vääntö 205 Nm (2000–3000 r/min) Vääntö 205 Nm (2000–3000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,1 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,6 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 126 g/km Takuu 4 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 2.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda CX-80 tarjoaa tilaa ja ”kytkinpommeja” 2.2.2025 Moottoripyörät Koeajo: Can-Am Origin – seikkailua sata kilsaa kerrallaan 1.2.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – voiko auto tehdä iloiseksi? 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G6 – kiinalaisista sähköyrittäjistä kaikkein tuorein haluaa vedota ostajiin teknologiallaan 31.1.2025 Moottoripyörät Maistiainen: Triumph Tiger Sport 800 – piristysruiske sporttitiikeriin 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Tesla Model Y ”Juniper” – myyntitykin uudistukset konkreettisesti nähtävillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla