31.8.2015 Ajoneuvot Koeajo: veistosmainen Škoda Superb Combi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Erittäin hyvä, muttei läheskään täydellinen. Hyvää: tilavuus ylipäänsä, tyylikkyys. Huonoa: alustan toiminta oudoksuttaa. Superbista on helppo pitää. Škodan lippulaiva on kolmen sukupolven ajan siirtänyt isompien Volkswagen-konsernin mallien tunnelmaa edullisempaan hintaluokkaan. Auton suurin valttikortti on aina ollut tilavuus, mutta kolmannen sukupolven myötä tyylikkyys liittyy Superbin vahvuuksiin. Veistosmainen Superb on monien mielestä näyttävämpi, kuin konservatiivinen Volkswagen Passat.Viisiovisen Superbin tavaratilan kooksi ilmoitetaan huimat 625 litraa. Škoda Superb Combi -farmari on 660 litrallaan vain niukasti tilavampi, mutta tilankäyttö on viisiovista joustavampaa. Täysin moitteitta Superb Combin tavaratila ei suoriudu: takaistuimet eivät taitu täysin vaakatasoon.Muutoin tavaratila on hyvin suunniteltu. Takaistuimet kaatuvat suurikokoisista kahvoista tavaratilan reunalta. Tilasta löytyy käteviä kassikoukkuja sekä irrotettava valaisin.Takaistuimella tunnelma vastaa viisiovista Superbia. Polvitilaa riittää ja matkanteko sujuu mukavasti. Lisää viihtyisyyttä reissuun tuovat erilaiset tablettitelineet, joita Skoda tarjoaa takamatkustajille.Ajettavuudesta farmarikoria ei varsinaisesti huomaa. Ohjaus on kevyt ja tarkka, ja muut hallintalaitteet toimivat yllätyksettömästi. Valitettavasti alustan toiminta jättää toivomisen varaa.Kaikki koeajoautot oli varusteltu sähkösäätöisellä DCC-iskunvaimennuksella. Farmarin käyttäytyminen muistuttaa viisiovisen Superbin käytöstä, jossa tienpinnan poikittaiset epätasaisuudet tuntuvat turhan voimakkaasti jopa iskunvaimennuksen mukavuusasetuksilla. Ongelmaa tietysti korosti koeajettujen autojen 18-tuumainen rengastus.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNyökkivää etenemistäSuuremmissa töyssyissä farmarin käytös muuttuu oudommaksi: erityisesti nelivetoisen version kori nyökkii mukavuusasetuksilla pituussuunnassa, kun taka- ja etuakseli joustavat eri tahtiin.Viisiovisenkin kori eli mukavuusasetuksilla paljon, mutta ilman suoraa vertailua on vaikea sanoa, onko korimallien välillä eroa, vai korostivatko vain Saksan tiet farmarin nyökkimistä.Saksan täydellisyyttä hipovilla teillä ongelmasta pääsee eroon säätämällä iskunvaimennus jäykimpään urheiluasetukseen. Silloin korin ylimääräiset liikkeet poistuvat, mutta käytöksestä voi Suomen epätasaisilla teillä tulla turhan pintakovaa.Jousituksen toiminta oudoksuttaa muuten viimeisen päälle hiotussa autossa. Sitä lukuun ottamatta Superb Combi on hyvin odotetun kaltainen laajennus ennestään vaikuttavaan Superb-mallistoon. Farmarikorin lisähinta on versiosta riippuen noin 1 300–1 500 euroa.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Škoda Superb Combi 2.0 TDI 190 4x4 Style DSG Hinta alkaen 48 121 € Moottori Dieselmoottori 19 68 cm³, 4 sylinteriä, turboahdin, 6-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 140 kW (190 hv), 3500–4000 r/min Vääntö 400 Nm (1750–3250 r/min) Vääntö 400 Nm (1750–3250 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,6 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 132 g/km Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 2.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda CX-80 tarjoaa tilaa ja ”kytkinpommeja” 2.2.2025 Moottoripyörät Koeajo: Can-Am Origin – seikkailua sata kilsaa kerrallaan 1.2.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – voiko auto tehdä iloiseksi? 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G6 – kiinalaisista sähköyrittäjistä kaikkein tuorein haluaa vedota ostajiin teknologiallaan 31.1.2025 Moottoripyörät Maistiainen: Triumph Tiger Sport 800 – piristysruiske sporttitiikeriin 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Tesla Model Y ”Juniper” – myyntitykin uudistukset konkreettisesti nähtävillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla