31.8.2015 Ajoneuvot Koeajo: veistosmainen Škoda Superb Combi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Erittäin hyvä, muttei läheskään täydellinen. Hyvää: tilavuus ylipäänsä, tyylikkyys. Huonoa: alustan toiminta oudoksuttaa. Superbista on helppo pitää. Škodan lippulaiva on kolmen sukupolven ajan siirtänyt isompien Volkswagen-konsernin mallien tunnelmaa edullisempaan hintaluokkaan. Auton suurin valttikortti on aina ollut tilavuus, mutta kolmannen sukupolven myötä tyylikkyys liittyy Superbin vahvuuksiin. Veistosmainen Superb on monien mielestä näyttävämpi, kuin konservatiivinen Volkswagen Passat.Viisiovisen Superbin tavaratilan kooksi ilmoitetaan huimat 625 litraa. Škoda Superb Combi -farmari on 660 litrallaan vain niukasti tilavampi, mutta tilankäyttö on viisiovista joustavampaa. Täysin moitteitta Superb Combin tavaratila ei suoriudu: takaistuimet eivät taitu täysin vaakatasoon.Muutoin tavaratila on hyvin suunniteltu. Takaistuimet kaatuvat suurikokoisista kahvoista tavaratilan reunalta. Tilasta löytyy käteviä kassikoukkuja sekä irrotettava valaisin.Takaistuimella tunnelma vastaa viisiovista Superbia. Polvitilaa riittää ja matkanteko sujuu mukavasti. Lisää viihtyisyyttä reissuun tuovat erilaiset tablettitelineet, joita Skoda tarjoaa takamatkustajille.Ajettavuudesta farmarikoria ei varsinaisesti huomaa. Ohjaus on kevyt ja tarkka, ja muut hallintalaitteet toimivat yllätyksettömästi. Valitettavasti alustan toiminta jättää toivomisen varaa.Kaikki koeajoautot oli varusteltu sähkösäätöisellä DCC-iskunvaimennuksella. Farmarin käyttäytyminen muistuttaa viisiovisen Superbin käytöstä, jossa tienpinnan poikittaiset epätasaisuudet tuntuvat turhan voimakkaasti jopa iskunvaimennuksen mukavuusasetuksilla. Ongelmaa tietysti korosti koeajettujen autojen 18-tuumainen rengastus.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNyökkivää etenemistäSuuremmissa töyssyissä farmarin käytös muuttuu oudommaksi: erityisesti nelivetoisen version kori nyökkii mukavuusasetuksilla pituussuunnassa, kun taka- ja etuakseli joustavat eri tahtiin.Viisiovisenkin kori eli mukavuusasetuksilla paljon, mutta ilman suoraa vertailua on vaikea sanoa, onko korimallien välillä eroa, vai korostivatko vain Saksan tiet farmarin nyökkimistä.Saksan täydellisyyttä hipovilla teillä ongelmasta pääsee eroon säätämällä iskunvaimennus jäykimpään urheiluasetukseen. Silloin korin ylimääräiset liikkeet poistuvat, mutta käytöksestä voi Suomen epätasaisilla teillä tulla turhan pintakovaa.Jousituksen toiminta oudoksuttaa muuten viimeisen päälle hiotussa autossa. Sitä lukuun ottamatta Superb Combi on hyvin odotetun kaltainen laajennus ennestään vaikuttavaan Superb-mallistoon. Farmarikorin lisähinta on versiosta riippuen noin 1 300–1 500 euroa.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Škoda Superb Combi 2.0 TDI 190 4x4 Style DSG Hinta alkaen 48 121 € Moottori Dieselmoottori 19 68 cm³, 4 sylinteriä, turboahdin, 6-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 140 kW (190 hv), 3500–4000 r/min Vääntö 400 Nm (1750–3250 r/min) Vääntö 400 Nm (1750–3250 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,6 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 132 g/km Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 20.1.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – iso mutta ketterä vuoden pakettiauto 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 19.1.2025 Autoilu Uusien autojen päästöt vain laskevat 19.1.2025 Ajoneuvot Tesla Model Y ”Juniperin” Euroopan tuotanto on jo alkanut Berliinin Gigafactoryssa, tietää saksalaislehti 18.1.2025 Ajoneuvot Näitä autoja romutettiin viime vuonna eniten – sähköautojakin jo paalattaviksi 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 17.1.2025 Ajoneuvot Audi A6 E-Tron ennätti Suomeen aloittamaan Audin tämän vuoden uutuusrumban 16.1.2025 Koeajo Koeajo: Alpine A110 R Turini – R niin kuin raaseri 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 19.1.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: onko siihen viereiseen parkkiruutuun pakko änkeä? 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa