21.5.2016 Ajoneuvot Koeajo: kookas ja äänetön – uusi Ford Edge -katumaasturi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ford Edge -katumaasturissa dieselmoottorin elämöinti on häivytetty olemattomiin. Hyvää: äänettömyys, tavaratila, ohjaus. Huonoa: persoonattomuus, ei osaa suomea. Uusi Ford Edge on kookas katumaasturi. Se on 29 senttiä pidempi kuin pikkuveli Kuga, joten kokoero on selvä.Suuremmasta pituudesta pääsevät nauttimaan myös matkustajat, joita ei ahtaus vaivaa, mutta ero näkyy ennen kaikkea tavaratilassa. Edgen takaistuinten taakse saa näkösuojan alle 602 litran edestä kuljetettavaa, joten farkkumainen ruuma on lähes 200 litraa isompi kuin Kugassa.Takaistuimet saa kaadettua helposti tavaratilan painikkeesta. Suksiluukkua ei valitettavasti ole. Edge on hyvällä tavalla suuren tuntuinen myös ratin takana. Itsetuntoa pönkittävät voimakkaat pokkaukset konepellissä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEi taida suomeaÄänieristys vaikuttaa niin onnistuneelta, että auto tuntuu kulkevan todellista hitaammin. Kahden turbon dieselmoottorin mökä on häivytetty olemattomiin, eikä ainakaan tasaisella asvaltilla ääniä kuulu juuri muualtakaan. Huvittavaa hiljaisuuden keskellä on, että liikennevaloihin pysähtyessä tarkkakorvainen voi havahtua polttoaineen hölskymiseen tankissa.Äänimaailmassa häiritsevää olivat ainoastaan navigaattorin toistuvat tuuttaukset risteyksissä. Ford ei ole opettanut autoilleen vielä suomea, mikä sekään ei ole hyvä asia.Tiessä vankasti pysyvään autoon sopii hyvin tanakka ohjaus. Koeajamassamme Sport-varustellussa autossa oli mukautuva ohjaus, joka säätää automaattisesti ohjauksen välityssuhdetta nopeuden mukaan. Se tekee ajamisesta miellyttävää myös kaupunkioloissa.Yhteinen perusrakenneEdge on tehty samalle pohjalevylle kuin Espanjassa valmistettavat Mondeo, S-Max ja Galaxy. Sisälläkin näkymä on yhteneväinen isojen sisarmallien kanssa. Se on autonvalmistajan kustannusten kannalta ymmärrettävää, mutta autoilijan silmissä hieman tylsää.Istumakorkeus on viitisen senttiä korkeampi kuin tila-auto S-Maxissa, joten näkyvyys eteen ja sivuille on parempi. Lisäksi S-Maxissa etupilarit ovat tila-autoille tyypillisesti kaksiosaiset, Edgessä etuviistoon näkemistä peittää vain yksi leveähkö tolppa kummallakin puolella.Etuistuimissa on hyvä sivuttaistuki ja kääntyvä pääntuki, joten ajoasennosta saa hyvän. Kyynärnoja etuistuinten välissä on turhan korkea.Ulkoa Edge erottuu muusta Ford-porukasta mahtailevalla jäähdyttimen säleiköllä, jota Fordilla kutsutaan nimellä Superman Grille – Teräsmiehen Maski. Se on vähän turhan värikäs ilmaus, mutta on siinä sentään yritystä.Myös perävalot ovat Edgessä erottuvat, mikäli ne ovat päällä. Ledit kulkevat koko perän poikki, joten pimeässä auto näkyy hyvin.Vain yksi moottoriSuomeen Edgeä tuodaan vain yhdellä dieselmoottorilla ja kaksoiskytkinautomaattivaihteistolla. Varustetasoja on kaksi, joilla on hintaeroa vajaat 2 000 euroa. Sportissa alusta on rahtusen matalampi, mutta silläkin tuntui pärjäävän kohtuullisesti juurakkojen peittämällä metsäautotiellä.Älykäs neliveto kuljettaa autoa enimmäkseen etupyörien voimin, mutta puolet potkusta saadaan tarvittaessa myös taakse. Noin 60 000 euron hintaluokassa on vauraalle väestönosalle monta hyvää tarjokasta, joten Edgellä riittää kilpailijoita. Kysymys kuuluu: riittääkö tulokkaan karisma?Teksti ja kuvat: Teppo Komulainen Ford Edge 2.0 TDCi PowerShift AWD Sport Hinta alkaen 61 611 € Moottori Dieselmoottori 1 997 cm³, 4 sylinteriä, 2 ahdinta, 6-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 154 kW (210 hv), 3750 r/min Vääntö 450 Nm (2000–2250 r/min) Vääntö 450 Nm (2000–2250 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,4 s Huippunopeus 211 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 152 g/km Mitat pituus 4808 mm, leveys 1928 mm, korkeus 1692 mm, akseliväli 2849 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 2.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda CX-80 tarjoaa tilaa ja ”kytkinpommeja” 2.2.2025 Moottoripyörät Koeajo: Can-Am Origin – seikkailua sata kilsaa kerrallaan 1.2.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – voiko auto tehdä iloiseksi? 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G6 – kiinalaisista sähköyrittäjistä kaikkein tuorein haluaa vedota ostajiin teknologiallaan 31.1.2025 Moottoripyörät Maistiainen: Triumph Tiger Sport 800 – piristysruiske sporttitiikeriin 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Tesla Model Y ”Juniper” – myyntitykin uudistukset konkreettisesti nähtävillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 4.2.2025 Moottoripyöränäyttely Päivän kuvagalleria: Honda Monkeyt ja muut lukuisat Monkey-variantit 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa