21.5.2016 Ajoneuvot Koeajo: kookas ja äänetön – uusi Ford Edge -katumaasturi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ford Edge -katumaasturissa dieselmoottorin elämöinti on häivytetty olemattomiin. Hyvää: äänettömyys, tavaratila, ohjaus. Huonoa: persoonattomuus, ei osaa suomea. Uusi Ford Edge on kookas katumaasturi. Se on 29 senttiä pidempi kuin pikkuveli Kuga, joten kokoero on selvä.Suuremmasta pituudesta pääsevät nauttimaan myös matkustajat, joita ei ahtaus vaivaa, mutta ero näkyy ennen kaikkea tavaratilassa. Edgen takaistuinten taakse saa näkösuojan alle 602 litran edestä kuljetettavaa, joten farkkumainen ruuma on lähes 200 litraa isompi kuin Kugassa.Takaistuimet saa kaadettua helposti tavaratilan painikkeesta. Suksiluukkua ei valitettavasti ole. Edge on hyvällä tavalla suuren tuntuinen myös ratin takana. Itsetuntoa pönkittävät voimakkaat pokkaukset konepellissä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEi taida suomeaÄänieristys vaikuttaa niin onnistuneelta, että auto tuntuu kulkevan todellista hitaammin. Kahden turbon dieselmoottorin mökä on häivytetty olemattomiin, eikä ainakaan tasaisella asvaltilla ääniä kuulu juuri muualtakaan. Huvittavaa hiljaisuuden keskellä on, että liikennevaloihin pysähtyessä tarkkakorvainen voi havahtua polttoaineen hölskymiseen tankissa.Äänimaailmassa häiritsevää olivat ainoastaan navigaattorin toistuvat tuuttaukset risteyksissä. Ford ei ole opettanut autoilleen vielä suomea, mikä sekään ei ole hyvä asia.Tiessä vankasti pysyvään autoon sopii hyvin tanakka ohjaus. Koeajamassamme Sport-varustellussa autossa oli mukautuva ohjaus, joka säätää automaattisesti ohjauksen välityssuhdetta nopeuden mukaan. Se tekee ajamisesta miellyttävää myös kaupunkioloissa.Yhteinen perusrakenneEdge on tehty samalle pohjalevylle kuin Espanjassa valmistettavat Mondeo, S-Max ja Galaxy. Sisälläkin näkymä on yhteneväinen isojen sisarmallien kanssa. Se on autonvalmistajan kustannusten kannalta ymmärrettävää, mutta autoilijan silmissä hieman tylsää.Istumakorkeus on viitisen senttiä korkeampi kuin tila-auto S-Maxissa, joten näkyvyys eteen ja sivuille on parempi. Lisäksi S-Maxissa etupilarit ovat tila-autoille tyypillisesti kaksiosaiset, Edgessä etuviistoon näkemistä peittää vain yksi leveähkö tolppa kummallakin puolella.Etuistuimissa on hyvä sivuttaistuki ja kääntyvä pääntuki, joten ajoasennosta saa hyvän. Kyynärnoja etuistuinten välissä on turhan korkea.Ulkoa Edge erottuu muusta Ford-porukasta mahtailevalla jäähdyttimen säleiköllä, jota Fordilla kutsutaan nimellä Superman Grille – Teräsmiehen Maski. Se on vähän turhan värikäs ilmaus, mutta on siinä sentään yritystä.Myös perävalot ovat Edgessä erottuvat, mikäli ne ovat päällä. Ledit kulkevat koko perän poikki, joten pimeässä auto näkyy hyvin.Vain yksi moottoriSuomeen Edgeä tuodaan vain yhdellä dieselmoottorilla ja kaksoiskytkinautomaattivaihteistolla. Varustetasoja on kaksi, joilla on hintaeroa vajaat 2 000 euroa. Sportissa alusta on rahtusen matalampi, mutta silläkin tuntui pärjäävän kohtuullisesti juurakkojen peittämällä metsäautotiellä.Älykäs neliveto kuljettaa autoa enimmäkseen etupyörien voimin, mutta puolet potkusta saadaan tarvittaessa myös taakse. Noin 60 000 euron hintaluokassa on vauraalle väestönosalle monta hyvää tarjokasta, joten Edgellä riittää kilpailijoita. Kysymys kuuluu: riittääkö tulokkaan karisma?Teksti ja kuvat: Teppo Komulainen Ford Edge 2.0 TDCi PowerShift AWD Sport Hinta alkaen 61 611 € Moottori Dieselmoottori 1 997 cm³, 4 sylinteriä, 2 ahdinta, 6-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 154 kW (210 hv), 3750 r/min Vääntö 450 Nm (2000–2250 r/min) Vääntö 450 Nm (2000–2250 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,4 s Huippunopeus 211 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 152 g/km Mitat pituus 4808 mm, leveys 1928 mm, korkeus 1692 mm, akseliväli 2849 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 4.7.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Maxus T60 MAX – vannoutunut sähköautomerkki toi Suomen markkinoille dieselavolavan 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 – onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä”