21.5.2016 Ajoneuvot Koeajo: kookas ja äänetön – uusi Ford Edge -katumaasturi Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Ford Edge -katumaasturissa dieselmoottorin elämöinti on häivytetty olemattomiin. Hyvää: äänettömyys, tavaratila, ohjaus. Huonoa: persoonattomuus, ei osaa suomea. Uusi Ford Edge on kookas katumaasturi. Se on 29 senttiä pidempi kuin pikkuveli Kuga, joten kokoero on selvä. Suuremmasta pituudesta pääsevät nauttimaan myös matkustajat, joita ei ahtaus vaivaa, mutta ero näkyy ennen kaikkea tavaratilassa. Edgen takaistuinten taakse saa näkösuojan alle 602 litran edestä kuljetettavaa, joten farkkumainen ruuma on lähes 200 litraa isompi kuin Kugassa. Takaistuimet saa kaadettua helposti tavaratilan painikkeesta. Suksiluukkua ei valitettavasti ole. Edge on hyvällä tavalla suuren tuntuinen myös ratin takana. Itsetuntoa pönkittävät voimakkaat pokkaukset konepellissä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ei taida suomea Äänieristys vaikuttaa niin onnistuneelta, että auto tuntuu kulkevan todellista hitaammin. Kahden turbon dieselmoottorin mökä on häivytetty olemattomiin, eikä ainakaan tasaisella asvaltilla ääniä kuulu juuri muualtakaan. Huvittavaa hiljaisuuden keskellä on, että liikennevaloihin pysähtyessä tarkkakorvainen voi havahtua polttoaineen hölskymiseen tankissa. Äänimaailmassa häiritsevää olivat ainoastaan navigaattorin toistuvat tuuttaukset risteyksissä. Ford ei ole opettanut autoilleen vielä suomea, mikä sekään ei ole hyvä asia. Tiessä vankasti pysyvään autoon sopii hyvin tanakka ohjaus. Koeajamassamme Sport-varustellussa autossa oli mukautuva ohjaus, joka säätää automaattisesti ohjauksen välityssuhdetta nopeuden mukaan. Se tekee ajamisesta miellyttävää myös kaupunkioloissa. Yhteinen perusrakenne Edge on tehty samalle pohjalevylle kuin Espanjassa valmistettavat Mondeo, S-Max ja Galaxy. Sisälläkin näkymä on yhteneväinen isojen sisarmallien kanssa. Se on autonvalmistajan kustannusten kannalta ymmärrettävää, mutta autoilijan silmissä hieman tylsää. Istumakorkeus on viitisen senttiä korkeampi kuin tila-auto S-Maxissa, joten näkyvyys eteen ja sivuille on parempi. Lisäksi S-Maxissa etupilarit ovat tila-autoille tyypillisesti kaksiosaiset, Edgessä etuviistoon näkemistä peittää vain yksi leveähkö tolppa kummallakin puolella. Etuistuimissa on hyvä sivuttaistuki ja kääntyvä pääntuki, joten ajoasennosta saa hyvän. Kyynärnoja etuistuinten välissä on turhan korkea. Ulkoa Edge erottuu muusta Ford-porukasta mahtailevalla jäähdyttimen säleiköllä, jota Fordilla kutsutaan nimellä Superman Grille – Teräsmiehen Maski. Se on vähän turhan värikäs ilmaus, mutta on siinä sentään yritystä. Myös perävalot ovat Edgessä erottuvat, mikäli ne ovat päällä. Ledit kulkevat koko perän poikki, joten pimeässä auto näkyy hyvin. Vain yksi moottori Suomeen Edgeä tuodaan vain yhdellä dieselmoottorilla ja kaksoiskytkinautomaattivaihteistolla. Varustetasoja on kaksi, joilla on hintaeroa vajaat 2 000 euroa. Sportissa alusta on rahtusen matalampi, mutta silläkin tuntui pärjäävän kohtuullisesti juurakkojen peittämällä metsäautotiellä. Älykäs neliveto kuljettaa autoa enimmäkseen etupyörien voimin, mutta puolet potkusta saadaan tarvittaessa myös taakse. Noin 60 000 euron hintaluokassa on vauraalle väestönosalle monta hyvää tarjokasta, joten Edgellä riittää kilpailijoita. Kysymys kuuluu: riittääkö tulokkaan karisma? Teksti ja kuvat: Teppo Komulainen Ford Edge 2.0 TDCi PowerShift AWD Sport Hinta alkaen 61 611 € Moottori Dieselmoottori 1 997 cm³, 4 sylinteriä, 2 ahdinta, 6-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 154 kW (210 hv), 3750 r/min Vääntö 450 Nm (2000–2250 r/min) Vääntö 450 Nm (2000–2250 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,4 s Huippunopeus 211 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 152 g/km Mitat pituus 4808 mm, leveys 1928 mm, korkeus 1692 mm, akseliväli 2849 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 9.11.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 6e – taistelua sähköä vastaan ei olisi kannattanut pitkittää näin kauan 8.11.2025 Ajoneuvot Renault Twingo E-Tech todistaa, että 90-lukukin voi olla jo automuotoilussa retroa – sitä ovat myös taloustietoisuutta henkivät suorituskykylukemat 8.11.2025 Koeajo Koeajo: Nissan Qashqai e-Power – ilman turhaa dramatiikkaa 7.11.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Canyon Citylite:On – sähköpyörä, joka lupaa hoitaa kaiken 7.11.2025 Ajoneuvot Audi vahvisti ensi vuodelle kolme tärkeää, osittain ennennäkemätöntä uutuutta – luvassa iso maasturi Q9, kompakti sähköauto sekä vihdoin uusi Q7 7.11.2025 Ajoneuvot Mazda päivitti logonsa virallisesti digiaikaan, mutta autoissa sitä tullaan näkemään lähinnä vain keulapäässä 7.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz ja Nissan sulkevat yhteisen tehtaansa Meksikossa – viimeinen GLB-Mercedes on määrä valmistaa siellä ensi vuoden toukokuussa 6.11.2025 SEMA Show 2025 SEMA Show 2025: Nissanin tarjonnassa on muun muassa Patroleita tuhanteen hevosvoimaan asti 5.11.2025 Koeajo Koeajo: uusi Nissan Leaf antaa mallinimelleen uuden elämän, vaikkei se edes ole järin mullistava auto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 9.11.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 6e – taistelua sähköä vastaan ei olisi kannattanut pitkittää näin kauan 9.11.2025 Ajatuksia autoista Näin Bugatti Veyronin, joka auttoi ymmärtämään miksi superautoja kannattaa valmistaa vaikka tappiollisesti – Ajatuksia autoista 9.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tällaisia sähköauton latausasemia on Suomessa yhä liian vähän 9.11.2025 SEMA Show 2025 SEMA Show 2025: näin käy, kun Nissan GT-R:n moottori asennetaan Infinitin luksuslinnakkeeseen 1 000 -hevosvoimaisena 9.11.2025 Matkailu 11.11. 1918 aseet hiljenivät jättäen jälkeensä yli miljoona tuntemattoman sotilaan leposijaa 3.11.2025 Kuluttajat Ohjelmistopäivitys käynnisti Opel-sähköautossa ongelmavyyhdin – myyjä, korjaamo ja maahantuoja kieltäytyivät kuittaamasta yli 3 500 euron laskua 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 3.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: hädin tuskin sisäänajettu Ferrari Purosangue on tämän hetken kallein Nettiautossa listattu auto 5.11.2025 Yleinen BMW julkaisi vihdoinkin odotetun F 450 GS:n ja se on yllättävän halpa 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 9.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tiedätkö mitä virkaa näillä "viiksillä" tai "tuntosarvilla" on takavuosien jenkkiautoissa? 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 13.10.2025 Kuluttajat Matille myytiin auto laittomilla renkailla – automyyjä on myöntänyt asian, mutta ei suostu korvaamaan