10.1.2014 Ajoneuvot Koeajo: Range Rover Sport SDV6 Autobiography Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kukkulankuninkaan urheilullisempi sisar on vihdoin mallinimensä veroinen. Suorituskykyisin Range niin maantielle kuin maastoonkin. Auton olemus ja tyyli on isoon Rangeen verrattuna nuorekkaampi. Hyvää: suorituskyky, henkilöautomainen ajettavuus, monipuoliset ominaisuudet Huonoa: vaihteen valitsimen epätäsmällinen toiminta, muutamat mauttomat yksityiskohdat, ulkomittojen hahmottaminen Tuskin Solihullissa 1970-luvulla uskottiin, että Range Roverista tulisi joskus aidosti urheilullinen versio. Ensimmäinen vakavasti otettava yritys oli Range Rover Sportin ensimmäinen sukupolvi, joka esiteltiin vuonna 2005. Tuolloin Land Rover Discovery 3:n pohjalle perustuneessa Sportissa urheilullista oli lähinnä sen mallinimi ja varakkaista jalkapalloilijoista koostunut ostajakunta.Tällä kertaa Land Rover yrittää tosissaan. Auto on viety maastoradoilta myös Nürburgringille, jossa on tahkottu useita tuhansia kilometrejä.Lopputulos on hämmentävä – auto on edeltäjäänsä 300 kiloa kevyempi, mutta kori on jäykempi. Suorituskyky ja taloudellisuus ovat kohentuneet.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMenohaluja mutkiin ja metsiinKorkea auto ja pitkälti yli 2 000 kilon massa kulkevat sulavasti sekä vakaasti nopeatkin mutkat. Isosta Vogue Rangesta periytyvä alumiinikori nielee kurvit vakaasti kallistelematta.Ohjaus on tarkka, kevyt ja täsmällinen. Tuntoa on, mutta vastetta ohjaukseen kaipaisi toisinaan lisää.Vääntöä ja rähinääKoeajoimme kummatkin kolmilitraiset: 292 hevosvoiman turbodieselin ja V6-kompressoriahdetun bensiinimoottorin, josta on puristettu tehoa 340 hevosvoimaa. Kuningasmoottori on viisilitrainen kompressoriahdettu V8, jonka 510 hevosvoimaa kiihdyttävät järkäleen sadan kilometrin tuntivauhtiin viidessä sekunnissa.Dieselin hurja kuudensadan Newtonmetrin vääntö tekee ajamisesta vaivatonta, oli auto sitten täyteen kuormattu tai ei. Moottorista riippumatta Land Rover antaa lupauksen 3 500 kilon vetokyvystä. Kahdeksaportainen automaattivaihteisto vaihtaa pehmeästi, ellei innostu jarruttamaan mutkiin käyttämällä ratin takaa löytyviä vaihdeliipaisimia.Remmillä on saatu rähinää ja luonnetta. Mekaanisesti ahdettu kuusisylinterinen sopii auton olemukseen ja antaa 10,7 litran keskikulutukselle vastineeksi komean suorituskyvyn. Valitettavasti moottori kuulostaa paremmalta tyhjäkäynnillä ja matalilla kierroksilla, kuin kiihdyttäessä. Herkimmän pakonuotin soittaa varmasti yhä V8, kuten alkuperäisessä Range Roverissa.Varustekartalla matkustaa pitkälleHinnat alkavat hieman alle 93 000 eurosta, jolla saa varsin pelkistetyn version. Vakiona on kuitenkin maastoajo-ominaisuudet, Terrain Response -järjestelmä erilaisiin ajo-olosuhteisiin optimoitavine asetuksineen sekä ilmajousitus.Pelkistetty ja komea, nahalla verhoiltu kojelauta rauhoittaa täyteen varustellun auton. Näytön kosketusherkkyys, peruutuskameran kuva sekä ontuvat suomennokset tuottavat pettymyksen. Konepellin muoviset kidukset jakanevat mielipiteet. Myös kuralätäköt valaiseva sivupeilin alta katuun heijastuva Range Rover -teksti voi tuntua turhanaikaiselta.Valitettavasti käytännöllisyydestä on tingitty myös unohtamalla Rangen perinteinen kaksiosainen takaluukku, joka tekisi korkean auton lastaamisesta vaivattomampaa.Teksti ja kuvat: Santeri Petrell Range Rover Sport SDV6 Autobiography Hinta alkaen 112 425 € Koeajetun auton hinta varusteineen 176 702 € Ajoneuvovero 199 €/ v Käyttövoimavero 422 €/ v Moottori Dieselmoottori 2 995 cm³, ahdin, 6 sylinteriä, 8v.-automaattivaihteisto, neliveto Teho 215 kW (292 hv), 4000 r/min Vääntö 600 Nm (4000 r/min) Vääntö 600 Nm (4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,2 s Huippunopeus 210 km/h Kulutus l/ 100 km 8,7 (kaup.) / 6,8 (maant.) / NEDC-kulutus 7,5 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 199 g/km Mitat pituus 4850 mm, leveys 2073 mm, korkeus 1780 mm, akseliväli 2923 mm Tavaratila: 784 l Omamassa: 2144 kg Matkanjatkamispalvelu 3 vuotta Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 25.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 60 Style – nousussa myyntitilastossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?