10.1.2014 Ajoneuvot Koeajo: Range Rover Sport SDV6 Autobiography Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kukkulankuninkaan urheilullisempi sisar on vihdoin mallinimensä veroinen. Suorituskykyisin Range niin maantielle kuin maastoonkin. Auton olemus ja tyyli on isoon Rangeen verrattuna nuorekkaampi. Hyvää: suorituskyky, henkilöautomainen ajettavuus, monipuoliset ominaisuudet Huonoa: vaihteen valitsimen epätäsmällinen toiminta, muutamat mauttomat yksityiskohdat, ulkomittojen hahmottaminen Tuskin Solihullissa 1970-luvulla uskottiin, että Range Roverista tulisi joskus aidosti urheilullinen versio. Ensimmäinen vakavasti otettava yritys oli Range Rover Sportin ensimmäinen sukupolvi, joka esiteltiin vuonna 2005. Tuolloin Land Rover Discovery 3:n pohjalle perustuneessa Sportissa urheilullista oli lähinnä sen mallinimi ja varakkaista jalkapalloilijoista koostunut ostajakunta.Tällä kertaa Land Rover yrittää tosissaan. Auto on viety maastoradoilta myös Nürburgringille, jossa on tahkottu useita tuhansia kilometrejä.Lopputulos on hämmentävä – auto on edeltäjäänsä 300 kiloa kevyempi, mutta kori on jäykempi. Suorituskyky ja taloudellisuus ovat kohentuneet.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMenohaluja mutkiin ja metsiinKorkea auto ja pitkälti yli 2 000 kilon massa kulkevat sulavasti sekä vakaasti nopeatkin mutkat. Isosta Vogue Rangesta periytyvä alumiinikori nielee kurvit vakaasti kallistelematta.Ohjaus on tarkka, kevyt ja täsmällinen. Tuntoa on, mutta vastetta ohjaukseen kaipaisi toisinaan lisää.Vääntöä ja rähinääKoeajoimme kummatkin kolmilitraiset: 292 hevosvoiman turbodieselin ja V6-kompressoriahdetun bensiinimoottorin, josta on puristettu tehoa 340 hevosvoimaa. Kuningasmoottori on viisilitrainen kompressoriahdettu V8, jonka 510 hevosvoimaa kiihdyttävät järkäleen sadan kilometrin tuntivauhtiin viidessä sekunnissa.Dieselin hurja kuudensadan Newtonmetrin vääntö tekee ajamisesta vaivatonta, oli auto sitten täyteen kuormattu tai ei. Moottorista riippumatta Land Rover antaa lupauksen 3 500 kilon vetokyvystä. Kahdeksaportainen automaattivaihteisto vaihtaa pehmeästi, ellei innostu jarruttamaan mutkiin käyttämällä ratin takaa löytyviä vaihdeliipaisimia.Remmillä on saatu rähinää ja luonnetta. Mekaanisesti ahdettu kuusisylinterinen sopii auton olemukseen ja antaa 10,7 litran keskikulutukselle vastineeksi komean suorituskyvyn. Valitettavasti moottori kuulostaa paremmalta tyhjäkäynnillä ja matalilla kierroksilla, kuin kiihdyttäessä. Herkimmän pakonuotin soittaa varmasti yhä V8, kuten alkuperäisessä Range Roverissa.Varustekartalla matkustaa pitkälleHinnat alkavat hieman alle 93 000 eurosta, jolla saa varsin pelkistetyn version. Vakiona on kuitenkin maastoajo-ominaisuudet, Terrain Response -järjestelmä erilaisiin ajo-olosuhteisiin optimoitavine asetuksineen sekä ilmajousitus.Pelkistetty ja komea, nahalla verhoiltu kojelauta rauhoittaa täyteen varustellun auton. Näytön kosketusherkkyys, peruutuskameran kuva sekä ontuvat suomennokset tuottavat pettymyksen. Konepellin muoviset kidukset jakanevat mielipiteet. Myös kuralätäköt valaiseva sivupeilin alta katuun heijastuva Range Rover -teksti voi tuntua turhanaikaiselta.Valitettavasti käytännöllisyydestä on tingitty myös unohtamalla Rangen perinteinen kaksiosainen takaluukku, joka tekisi korkean auton lastaamisesta vaivattomampaa.Teksti ja kuvat: Santeri Petrell Range Rover Sport SDV6 Autobiography Hinta alkaen 112 425 € Koeajetun auton hinta varusteineen 176 702 € Ajoneuvovero 199 €/ v Käyttövoimavero 422 €/ v Moottori Dieselmoottori 2 995 cm³, ahdin, 6 sylinteriä, 8v.-automaattivaihteisto, neliveto Teho 215 kW (292 hv), 4000 r/min Vääntö 600 Nm (4000 r/min) Vääntö 600 Nm (4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,2 s Huippunopeus 210 km/h Kulutus l/ 100 km 8,7 (kaup.) / 6,8 (maant.) / NEDC-kulutus 7,5 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 199 g/km Mitat pituus 4850 mm, leveys 2073 mm, korkeus 1780 mm, akseliväli 2923 mm Tavaratila: 784 l Omamassa: 2144 kg Matkanjatkamispalvelu 3 vuotta Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.5.2025 Koeajo Maistiainen: JAC E30X – sympaattinen kaupunkisähkis alle 30000 euron luokkaan 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 12.5.2025 Koeajo Koeajo: BMW X3 – takuuvarma lataushybridi edeltäjää paremmilla sähköillä 11.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Multivan Life e-hybrid 4Motion – tuolileikki ladaten ja kontaten 11.5.2025 Autoilu Tero Kallio – autohullu luita ja ytimiä myöten 10.5.2025 Koeajo Koeajo: MG Cyberster GT – superhalpa superauto? 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 9.5.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Crussis E-Largo 7.10 – vauhdikas tšekkiläinen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 14.5.2025 Yleinen Pääkirjoitus: Esteitä ylittävä sähköauto valtaa markkinoita 13.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Priuksen älyavainjärjestelmän korjaus oli älyttömän helppoa 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous