26.10.2023 Ajoneuvot Maistiainen: BMW R 1300 GS – legendan sirompi olemus Teksti Tuomas Rajala Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä BMW:n suurin ja kaunein malli lausutaan tätä nykyä muodossa R 1300 GS. Uutuus on etistä tehokkaampi, kevyempi ja sirompi. Mutta ennen kaikkea parempi. BMW:n isoa GS:ää on monissa yhteyksissä kutsuttu maailman parhaaksi moottoripyöräksi. Puheille on katetta, sillä GS on BMW:n kautta aikain myydyin prätkämalli. Suuri bokserimoottori, matkalle ja maastoon sopivat ajo-ominaisuudet ja hulppea varustelu tekevät pyörästä ikonin, jonka hehku ei tunnu sammuvan.Huhut uudesta 1300-kuutioisesta GS:stä alkoivat pitkälti silloin kun edellinen malliversio R 1250 GS julkaistiin. Tämä johtunee siitä, että tuolla samalla hetkellä alettiin Baijerin bunkkereissa kehitellä uutta ja ehompaa adventure-pyörää. 1300-lkuutioinen Gessu on siis viiden vuoden mittainen projekti ideasta valmiiksi tuotteeksi.Kun ensimmäiset kuvat Gessusta julkaistiin, tuntui, että GS:ssä on paljon samaa kuin aiemmin. Toki huomio kiinnittyi heti uuteen etuvaloon, joka ei muistuta yhtään toista BMW-mallia. Uutuusmallissa oli kuitenkin paljon samaa kuin aikaisemmissa: bokserimoottori, kardaaniveto ja ankannokkakeula.Kuvista on hankala ymmärtää, kuinka totaalisesti R 1300 GS on veistelty uuteen uskoon. Itse asiassa ainoat komponenttia edeltäjämalista löytyvät vilkuista. Ne ovat nimittäin samat kuin valmistajan muissa malleissa. Kaikki muu on uutta.isu-Gessun kaltaisen mallin uudistaminen on haaste, sillä BMW:n adventuremallista pitävä porukka on hyvin konservatiivista. He ovat vuosien varrella tottuneet siihen, millainen GS on ja liian suuri uudistus saattaisi karkottaa suuren osan ostajista. Hommassa on siis oltava hienovarainen, muttei liiaksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaikkien aikojen tehokkain bokserimoottoriUutuuden sydämenä toimii BMW:n kaikkien aikojan tehokkain bokserimoottori. 1300-kuutioinen voimanlähde tuottaa 145 hevosvoimaa ja 149 Nm. Nämä lukemat kertovat jo itsessään tarvittavan, sillä tehovajetta ei tarvitse pelätä. Erityisen hienon moottorista tekee kuitenkin muuttuva venttiilinajoitus, jonka ansiosta voimaa on saatu etenkin ala- ja keskikierroksille.Uuden bokserikoneen voimantuotto on sellaista, jota harvoin tapaa. Mylly alkaa vetämään käytännössä tyhjäkäynniltä ja teho- ja vääntökäyrät kohoavat tasaisena kohti huippua. Kun GS:ää alkaa vedättämään 2000 kierroksen kohdilta, kirnuaa bokseri potkua mukisematta ja reippaalla kädellä. Monesta moottorista on sanottu hieman vastaavaa, mutta BMW:n uutuus on hämmentävän hyvä.Vaikka moottorin kuutiotilavuus on kasvanut, on siitä saatu nipistettyä peräti 3,9 kiloa painoa. Tämä johtuu rakennemuutoksista, joista suurin on se, että vaihteisto on tuotu moottorin alapuolelle. Tämän ansiosta mylly on kaiken lisäksi kompaktimpi.Moottorin painonsäästön tueksi massaa on onnistuttu pudottamaan yhteensä 12 kiloa edeltäjään verrattuna. Se on suuri lukema paperilla, mutta vielä merkittävämpi todellisuudessa. Uusi GS on selvästi ketterämpi, ja painopiste on vieläkin sopivampi. Tuntuu, että suurin osa massasta on onnistuttu sijoittamaan alas. GS kantaa 237 kiloa kevyesti.Paino ei tunnu ajettaessaVaikka massaa on edelleen paljon, tuntuu R 1300 GS monessa suhteessa enemmän keskiluokan seikkailupyörältä, kuin kuninkuusluokan järkäleeltä. Ero asfalttipinnalla ei ole edeltäjään niin suuri kuin olettaa saattaa, mutta irtopäällysteelle päästäessä peli muuttuu entistä selkeämminHiekalla ajettaessa uusi moottori tuo mukanaan ajamisen helppoutta, sillä voimaa on käytännössä ihan millä tahansa kierrosluvulla. Oli askissa sitten ykkönen tai kuutonen, alkaa sepeli lentämään iloisesti kohti korkeuksia. Moottorin joustava luonne on nautinnollinen kaveri tiestön ulkopuolella.Pyörässä on uusittu huomattavan monta asiaa, joista yksi on telelever-keula. Sen kokoonpano on uusi ja putkien yläpäässä olleet pallonivelet on korvattu uudella yläkolmiolla. Sen ansiosta tuntuma tiehen ja keulan käytökseen on parempi.Myös elektroniikka on saanut osakseen päivitystä, minkä vuoksi toiminnallisuuksia on pitänyt sijoittaa valikkojen ja monitoiminappien taakse. Sähkösäätöistä pleksiä, luistonestoa, adaptiivista vakionopeudensäädintä ja niin monia muita toiminnallisuuksia on piilotettu saman painikkeen taakse. Tämä vaatii opettelua, mutta systeemi on looginen.BMW:n tärkein moottoripyörämalli on vakuuttava kokonaisuus, joka saa monet muut kuninkuusluokan pyörät vaikuttamaan amatöörien puuhastelulta. Päivityksen myötä on selvää, että BMW R 1300 GS on jälleen maailman paras adventurepyörä. Kuningas voidaan siis kruunata uudelleen.Teksti: Tuomas Rajala Kuvat: BMW Motorrad Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Koeajo Koeajo: Alpine A110 – onko pakko lopettaa ajaminen jos ei tahdo? 10.1.2025 Ajoneuvot Odotettu Tesla Model Y "Juniper" esiteltiin Kiinassa - tässä on maailman myydyimmän automallin toinen painos 11.1.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: kannattaako hankkia ladattava hybridiauto ilman kotilatausmahdollisuutta? 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 7.1.2025 Henkilö Pehr G. Gyllenhammar: Volvo-johtajan omat autot 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti