12.3.2023 Ajoneuvot Koeajo: Dacia Jogger Hybrid – markkinoiden halvin seiskapaikkainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Dacia Jogger HEV tuo halpisluokkaan hybridimallin, joka vakuuttaa laadullaan. Hyvää: hinta-laatu-suhde, viimeistelyn taso, kulutus Huonoa: vaihteiston "huutaminen" Jogger HEV on Dacian historian kallein automalli, sillä uutuus maksaa lähes 30 000 euroa. Vaikka hinta on merkille ennätyksellinen, on se silti pilkkahinta 7-paikkaisesta perheautosta hybriditekniikalla. Hybriditekniikka on peräisin emokonserni Renaultilta ja Joggerin moottoria on tavattu Renaultin pienempien mallien voimanlähteenä. Samaa 140-hevosvoimaista myllyä tavataan mm. Capturin, Clion ja Arkanan keulilta. Nyt tekniset innovaatiot tuodaan vauhdittamaan romanialaismerkin myyntiä. Sähköistys tulee tarpeeseen, sillä tähän saakka Dacia ei ole päässyt nauttimaan sähköisestä voimalinjasta. Toki mallistosta löytyy täyssähköinen Spring, mutta Suomeen saakka malli ei näillä näkymin ole tulossa. 1,6-litraisen ja 4-sylinterisen bensiinimoottorin ja kahden sähkömoottorin yhteispelillä voimanlähde kehittää yhteensä 140 hevosvoimaa. Vääntö on etenkin paperilla hulppea, sillä polttomoottori luovuttaa 144 Nm, jonka päälle lisätään sähkömoottorien 205 Nm. Sähköisiä voimanlähteitä on kaksi kappaletta, joista pienempi toimii starttimoottorina. Koska kyseessä on täyshybridi, on sähköinen toimintamatka parin kilometrin luokkaa. Ajoakku on 1,2 kWh ja pelkällä sähköllä huristellaan siis hyvin satunnaisesti ja yhtään suurempi kaasunpainallus herättää bensiinimoottorin. Se puuttuu peliin pääasiassa huomaamatta. Dacian mukaan Jogger HEV:lla voi ajella sähköisesti jopa 70 km/h vauhteja, mikäli kaasujalka pysyy kurissa. Käytännössä se tarkoittaa tilanteita, joissa jalka nostetaan kaasulta ja annetaan auton rullailla vapaasti. Kulutus oli koeajolla kohdallaan, sillä luvattu 4,9 litran WLTP-kulutus toteutui desilitran tarkkuudella. Auton koko ja henkilökapasiteetti huomioiden kulutus on maltillista, eikä tavoitekulutukseen yltäminen vaatinut erityisiä ponnisteluja. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Sydämenä Renaultin monimutkainen moottori Bensiinimoottorin ja kahden sähkömoottorin yhdistelmä on varsin monimutkainen kokonaisuus. Paketissa ei ole lainkaan kytkintä, vaan kompleksinen monitilavaihteisto. Erilaisia vaihdeyhdistelmiä on 15, mutta käyttäjän näkökulmasta homma toimii mutkattomasti. Peruutusvaihdetta laatikossa ei ole, sillä pakkihommat hoidetaan sähköllä. Dacian konepellin alla on siis pitkälti sama moottori kuin Relluissa, mutta tehtaan mukaan siinä tapahtunut pientä hienosäätöä. Kuskin näkökulmasta se tarkoittaa sitä, että tekniikka ei ole hiottu yhtä pitkälle kuin Renaulteissa. Selkeimmin haasteet näkyivät koeajopaikka toimineen Portugalin vuoristoteillä, joissa vaihteisto suoritti erikoisia manöövereja. Tasakaasulla ajettaessa Jogger nosti kierrokset tappiin ja huudatti konetta ikään kuin taikaiskusta. Tämä ei toki ole varsinainen ongelma, mutta hieman kummallista käytöstä. Dacia on Jogger HEV:n ajettavuus on kunnossa ja alusta tukeva. Mukavuus kärsii pienellä lastilla hieman, sillä jousitus lienee viritetty kannattelemaan seitsenhenkisen perheen massaa. Toisaalta auto tuntuu jollain tapa jopa sporttiselta alustansa suhteen, mikä on luokka huomioiden hieman hupaisa ajatus. Hybridimallinen Jogger on aina 7-paikkainen. Kaikki istuimet ylhäällä tavaratila jää 160 litraan. Moinen määrä ei päätä huimaa, mutta seiskapaikkaisena monesta asiasta joutuu tinkimään. Taaimmaisen rivin istuimet saa käännettyä toki alas, jolloin kontti kasvaa 565 litraan. Suurin vahvuus on hinta Jogger HEV:n suurin vahvuus on toki hinta. Se maksaa halvimmillaan 29 399 euroa, mikä on seiskapaikkaisesta perheautosta todella maltillinen hinta. Tässä hintaluokassa ei käytännössä ole kilpailijoita, sillä suurin osa maksaa tuplat Daciaan verrattuna. Siksi markkinoilla on varmasti mukavaa olla houkuttelemassa ostajia yksikseen. Mutta ei Dacian hankintaa tarvitse edes perustella pelkällä hinnoittelulla, sillä kokonaisuutena se on varsin vakuuttava ja toimiva. Ulkokuorta on viilattu uusiksi ja enää auton kanssa ei tarvitse hävetä parkkihallissa ja rivarin pihassa. Joggerista löytyy kaikki modernit mukavuudet: vakionopeudensäädin, digimittaristo ja keskikonsolin näyttö. Käsijarru on sähköinen ja käynnistys avaimeton. Sähköpenkkejä ei ole, eikä kuulemma tule. Sama pätee takakontin avausmekanismiin. Dacia Jogger HEV on automalli, joka onnistuu lähes mahdottomassa tehtävässä. Se on laittanut yhteen kaksi asiaa, jotka ovat yleensä kaksi erillistä tuotetta: hyvän ja halvan. Samalla se onnistuu tekemään seitsemänpaikkaisesta autosta houkuttelevan näköisen tapauksen. Kuva ja teksti: Tuomas Rajala Dacia Jogger Hybrid Extreme 140 Hinta alkaen 29 390 € Moottori Bensiinimoottori, 1598 cm³, 4 sylinteriä, hybridi, automaattivaihteisto, etuveto Teho 103 kW (140 hv), 5600 r/min Vääntö 205 Nm (3400 r/min) Vääntö 205 Nm (3400 r/min) Akku 1,2 kWh Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,1 s Huippunopeus 167 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 4,9 (yhd.) CO2-päästöt 110 g/km Mitat pituus 4547 mm, leveys 1784 mm, korkeus 1691 mm, akseliväli 2897 mm Tavaratila: 160 l Omamassa: 1406 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 750 / 730 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan