12.9.2024

Maistiainen: Fantic Caballero 700 – italoscrambler varastaa sydämet

Kuva Tuomas Rajala

Fantic Caballero 700 on tyylikäs scrambler japanilaisella sydämellä ja italialaisella intohimolla.

Italialainen Fantic laajentaa katumoottoripyörämallistoaan Caballero 700:lla. Suomessa lähinnä mopo- ja sähköpyörävalmistajana tunnettu Fantic lyö pöytään kortit, joilla voisi hyvinkin pelailla kotimaisessa prätkämarkkinassa.

Caballero 700 on tyylipuhdas scrambler, ja Fantic-malliston lippulaiva. Kadulle ja sorapinnalle sopiva nakupyörä nojaa vahvasti retrofiilikseen, jonka inspiraationa on toiminut tehtaan oma Caballero 125 RC. 70-luvun loppupuolella tuotannossa ollut malli muistuttaa uutta seiskasatasta juuri sopivasti.

Fanticin voimanlähteenä toimii monelle motoristille tuttu rivikakkonen. CP2-moottori on peräisin Yamahasta, ja sitä tavataan laajalla rintamalla japanilaisvalmistajan katalogissa. 700-kuutioinen CP2-mylly nimittäin löytyy Tenerestä, MT-07:sta ja ratapyörä R7:stä.

Yhteys Fanticin ja Yamahan moottorin välillä liittyy moottoreita valmistavaan italialaisbrändi Minarelliin. Se oli pitkään Yamahan omistuksessa, mutta Fantic hankki firman itselleen vuonna 2021. Samalla avautuivat ovet Yamaha-moottorien maailmaan.

Yamahan käsialaa oleva moottori on yksi parhaista moottoripyörämarkkinoilla. Se ei ole tehokkain tai vääntävin, mutta kokoon suhteutettuna suorastaan hämmentävän hyvä. Fantic ilmoittaa Yamahasta tutun moottorin tehoksi 75 hevosvoimaa ja 70 Nm, jotka ovat hieman Yamahan vastaavia suuremmat.

Moottoria on tullut kehuttua monissa yhteyksissä, mutta jälleen kerran on todettava, miten hienosti rivikakkonen tehonsa tuottaa. Moottori vääntää hyvin alhaalta, mutta on samalla kierroskone, joka luovuttaa huippunsa ylärekisterissä. Vaikka mylly on vain 700-kuutioinen, tuntuu se kokoaan suuremmalta. Caballeron kaltaiseen scrambleriin ei voisi parempaa moottoria kuvitella.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Syötävän söpö peruspyörä

Caballero 700 on italialaiseksi nykypyöräksi alkuun hieman hämmentävä kokemus. Se ei ole supertekninen retro, vaan pikemminkin koruton peruspyörä. Joka sattuu näyttämään syötävän söpöltä. Tämän italialaiset todella osaavat.

Koska kaasu on sähköinen, löytyy pyörästä useampia ajotiloja. Niiden vaikutus käytökseen on varsin rajallinen, sillä niin on tehoreservikin. Oikeasti ajotiloilla on merkitystä silloin kun käsissä on reilusti yli 100 (tai mielellään 200) hevosvoimaa tuottavat moottoripyörä.

Tärkein asia on kuitenkin se, että Fanticista saa kytkettyä pois takarenkaan ABS:n ja luistoneston. Niiden avulla irtopäällysteellä ajamisesta tulee mukavaa. Sora lentää ja suupielet kääntyvät kohti taivasta.

Caballeron joustomatka on 150 mm edessä ja takana, ja sen ansiosta pyörällä voi suorittaa kevyttä maastoajoa. Kovin isoja hyppyreitä ei välttämättä kannata alkaa kesyttää, mutta siihen pyörä ei ole tehtykään. Marzocchin valmistama keula on järeää tehoa: 45 mm piiput nielevät epätasaisuudet, vaikka säätövaraa ei olekaan. Perässä on sentään esijännityksen säätö.

Alusta on perusasetuksillakin riittävän tukeva, sillä pyörä ei itsessään ole kovin painava. Kuivapainoa on 175 kiloa. Jarruvarustus jättää hieman toivomisen varaa, mutta Brembon valmistamat hilut kyllä pysäyttävät pyörä. Keulassa on yksi levy, mikä selittää vaatimattomampaa jarrutehoa.

Vaikka pyörä ei ole kaikkein paras ajaa seisoviltaan, voi sillä silti pitää hauskaa pikitien ulkopuolella. Parhaiten se soveltuu pitkiin sivuluisuihin hanuri penkissä ja jalka sojottaen kohti mutkaa. Tehoa moiseen riittää mainiosti.

Homma toimii soran lisäksi myös kadulla. Caballero 700 on kevyt ja hauska ajettava mutkatiellä. Kovin pitkiä siirtymiä lankkumaisella penkillä varustetulla pyörällä ei kuitenkaan tee mieli ahkeroida. Sadan kilometrin lenkillä pakaralihakset alkavat puutua pahasti.

Fanticin scrambler on hieno uusi tuttavuus. Pyörä tarjoaa sopivasti tehoa, hyvät ajo-ominaisuudet ja ennen kaikkea upean ulkokuoren. Tyylikkäästä designista ei edes rankaista liiallisesti, sillä pyörän hinta jää alle 14 000 euroon. Ei se toki ilmainen ole, mutta kilpailijoihinsa verrattuna hinta ei ole mahdoton. Harvoin tällaisella hintalapulla saa yhtä kaunista ja hauskaa moottoripyörää.

Fantic Caballero 700

2-SYL. RIVIMOOTTORI 689 cm3,
Nestejäähdytys
6 vaihdetta, ketjuveto
Teho 55 kW (75 hv) / 9 000 r/min
Vääntö 70 Nm / 6 500 r/min

Mitat
Istuinkorkeus 830 mm
Akseliväli 1460 mm
Polttonestesäiliö 13,5 l
Massa kuivana 175 kg
Rengaskoko
edessä 110/80–19
takana 150/70–17

Takuu
 2 vuotta
Hinta  13 722 €

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat