26.6.2021 Ajoneuvot Maistiainen: Ferrari SF90 Stradale on 1 000-hevosvoimainen superauto, jonka hauskin ominaisuus kadulla on hiljainen sähköajo Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ferrari on tullut mukaan ladattavien hybridien markkinoille. SF90 Stradale tarjoilee tarpeettoman rajun suorituskyvyn lisäksi mahdollisuuden hiljaiseen hiipimiseen. Sähköistyminen valtaa alaa kaikissa autoluokissa. Urheiluautovalmistaja sähköistymisessä kiinnostaa toki virallisten päästölukemien pienentämisen lisäksi myös suorituskyvyn parantaminen. Niinpä myös Ferrarin tuorein superauto on saanut edeltäjää enemmän sähköä voimalinjaansa.Ferrari SF90 Stradalen sydämenä toimii 4,0-litrainen ahdettu V8. 574 kW (780 hv) tarjoavan polttomoottorin kaverina toimii kaikkiaan kolme sähkömoottoria. Yksi näistä sijaitsee moottorin ja 8-portaisen kaksoiskytkinvaihteiston yhteydessä ja molemmilla etupyörillä on oma sähkömoottorinsa. SF90 Stradale on siis historian toinen nelivetoinen Ferrari. Sähkömoottorit tarjoavat tehoa 162 kW (220 hv).Ratin takana voimavarat eivät häiritse rauhallisessa ajossa. Hybrid-ajotilalla auto käyttää moottoreita parhaaksi katsomallaan tavalla. Muutaman kymmenen sentin päässä selän takana sijaitsevan polttomoottorin käynnistyminen ei kyllä jää huomaamatta, mutta voimalinjan toiminta on kokonaisuudessaan pehmeää.Nykyaikaisten urheiluautojen tapaan alustan toimintaa ei voi olla hämmästelemättä. Säädettävä iskunvaimennus tarjoaa parempaa mukavuutta kuin monen sporttiseksi brändätyn auton kivirekimäiset alustat. Vinkkinä näille, että kova ei ole sama asia kuin urheilullinen. SF90 Stradalen ajettavuutta leimaa kokonaisuutena vaivattomuus, mutta pahimpia uria kannattaa hieman vältellä pahimpien vetelyiden kitkemiseksi.Voimavarojen ja auton ominaisuuksien kokeileminen ei onnistu mitenkään tieliikenteessä. Voimalinjan yhteistehoksi ilmoitetaan 735 kW eli tuttavallisemmin täydet 1 000 hevosvoimaa. Väännöksi ilmoitetaan pelkästään polttomoottorin tarjoilema 800 newtonmetriä. Näiden turvin nelivetoinen superauto ampaisee sataseen kroppaa selkänojaa painavaan 2,5 sekunnin tahtiin, 200 km/h tulisi mittariin 6,7 sekunnissa ja Saksassa matkaa voisi taittaa 340 km/h nopeudella. Eihän kukaan tällaista tarvitse, mutta on siinä oma viehätyksensä.Tämän tason suorituskyvyn ongelmaksi muodostuu fiilis rauhallisessa ajossa. Auto ei tieliikenteessä oikein koskaan pääse lähelläkään omia vahvuuksiaan, ja siten tunnelma jää kadulla helposti hieman vaisuksi. Tähän ”ongelmaan” löytyy ratkaisu sähköstä. Hieman yllättäen kuljettajan paikalla eniten hymyilyttää pelkän sähkön turvin lähes äänetön lipuminen pienten maalaistaajamien läpi. Tähän ei ole pystynyt vielä yksikään Ferrari. Teksti ja kuvat: Mikko AutioMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää aiheestaTuhannen hevosvoiman lataushybridihirviö: Ferrari SF90 Stradale Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen