26.6.2021 Ajoneuvot Maistiainen: Ferrari SF90 Stradale on 1 000-hevosvoimainen superauto, jonka hauskin ominaisuus kadulla on hiljainen sähköajo Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ferrari on tullut mukaan ladattavien hybridien markkinoille. SF90 Stradale tarjoilee tarpeettoman rajun suorituskyvyn lisäksi mahdollisuuden hiljaiseen hiipimiseen. Sähköistyminen valtaa alaa kaikissa autoluokissa. Urheiluautovalmistaja sähköistymisessä kiinnostaa toki virallisten päästölukemien pienentämisen lisäksi myös suorituskyvyn parantaminen. Niinpä myös Ferrarin tuorein superauto on saanut edeltäjää enemmän sähköä voimalinjaansa. Ferrari SF90 Stradalen sydämenä toimii 4,0-litrainen ahdettu V8. 574 kW (780 hv) tarjoavan polttomoottorin kaverina toimii kaikkiaan kolme sähkömoottoria. Yksi näistä sijaitsee moottorin ja 8-portaisen kaksoiskytkinvaihteiston yhteydessä ja molemmilla etupyörillä on oma sähkömoottorinsa. SF90 Stradale on siis historian toinen nelivetoinen Ferrari. Sähkömoottorit tarjoavat tehoa 162 kW (220 hv). Ratin takana voimavarat eivät häiritse rauhallisessa ajossa. Hybrid-ajotilalla auto käyttää moottoreita parhaaksi katsomallaan tavalla. Muutaman kymmenen sentin päässä selän takana sijaitsevan polttomoottorin käynnistyminen ei kyllä jää huomaamatta, mutta voimalinjan toiminta on kokonaisuudessaan pehmeää. Nykyaikaisten urheiluautojen tapaan alustan toimintaa ei voi olla hämmästelemättä. Säädettävä iskunvaimennus tarjoaa parempaa mukavuutta kuin monen sporttiseksi brändätyn auton kivirekimäiset alustat. Vinkkinä näille, että kova ei ole sama asia kuin urheilullinen. SF90 Stradalen ajettavuutta leimaa kokonaisuutena vaivattomuus, mutta pahimpia uria kannattaa hieman vältellä pahimpien vetelyiden kitkemiseksi. Voimavarojen ja auton ominaisuuksien kokeileminen ei onnistu mitenkään tieliikenteessä. Voimalinjan yhteistehoksi ilmoitetaan 735 kW eli tuttavallisemmin täydet 1 000 hevosvoimaa. Väännöksi ilmoitetaan pelkästään polttomoottorin tarjoilema 800 newtonmetriä. Näiden turvin nelivetoinen superauto ampaisee sataseen kroppaa selkänojaa painavaan 2,5 sekunnin tahtiin, 200 km/h tulisi mittariin 6,7 sekunnissa ja Saksassa matkaa voisi taittaa 340 km/h nopeudella. Eihän kukaan tällaista tarvitse, mutta on siinä oma viehätyksensä. Tämän tason suorituskyvyn ongelmaksi muodostuu fiilis rauhallisessa ajossa. Auto ei tieliikenteessä oikein koskaan pääse lähelläkään omia vahvuuksiaan, ja siten tunnelma jää kadulla helposti hieman vaisuksi. Tähän ”ongelmaan” löytyy ratkaisu sähköstä. Hieman yllättäen kuljettajan paikalla eniten hymyilyttää pelkän sähkön turvin lähes äänetön lipuminen pienten maalaistaajamien läpi. Tähän ei ole pystynyt vielä yksikään Ferrari. Teksti ja kuvat: Mikko Autio Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lisää aiheesta Tuhannen hevosvoiman lataushybridihirviö: Ferrari SF90 Stradale Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä - sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 11.5.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Triumph Speed 400 - Vanha kikka suorituskyvyn parantamiseksi 10.5.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Mikä tämä kulmikas ilmestys on? 11.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Jaguar XJR-15 eli suoraan Le Mansista kadulle (ja vielä takaisin Le Mansiin) 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 7.5.2024 Liikenne Kesäkuu tuo vakuutuspakon yli 25 kg painaville tai yli 25 km/h -kulkeville moottorikulkineille 6.5.2024 Uutinen Automyyjä myi Land Roverin ruostesuojattuna – auton alustassa ruostetta ja takapalkki olikin läpimätä 10.5.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Mikä tämä kulmikas ilmestys on? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe