30.10.2024 Koeajo Sähkö Maistiainen: Ford Capri – jotain uutta, jotain vanhaa, jotain lainattua, jotain sinistä Teksti Vesa Eskola Kuva Vesa Eskola Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Capri jatkaa Fordin loogista nimeämispolitiikkaa: aivan uusille autoille annetaan legendaarisia nimiä. Se herättää tunteita – puolesta ja vastaan. Olemme kirjoittaneet jo aiemmin Caprista – sen historiasta sekä uuden tulemisen sukusiteistä VW-konserniin, mutta nyt pääsimme ensi kertaa sen rattiin eteläisessä Ranskassa järjestetyn koeajon yhteydessä.Etenkin auton sisällä ei voi välttyä tietyiltä VW-fiiliksiltä, mutta ajettavuuteen on haettu myös selvästi fordmaisia piirteitä. Tuloksena on jännä omanlaisensa cocktail.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyExplorerin menevämpi sisarVaikka Capri jakaa teknisesti läheisen suhteen VW ID.5:een ja Cupra Tavascaniin, sen lähin sukulainen on kuitenkin hiljattain Suomeen saapunut ja jo Moottorin koeajama Ford Explorer.Capri on 16,6 senttiä Exploreria pidempi, mutta viistommin muotoillun perän ansiosta se on myös linjakkaampi. Mallinimiin tuo myös oman vitsinsä se, että Capri on nyt suurempi kuin Explorer. Siinä riittää joillain varmasti sulattelemista.Sekä Capri että Explorer omaavat myös oman ilmeensä, ne eivät todellakaan ole vain uuden logon saaneita Volkkareita. Niiden molempien kehitys aloitettiin Fordilla jo nelisen vuotta sitten.Sekä Caprin että Explorerin pohjana on siis VW:n MEB-rakenne, mutta sen päälle on tehty fordmaisia juttuja. Tämä näkyy monissa yksityiskohdissa; tarkkasilmäiset huomaavat muun muassa sen, että Caprin tuulilasi on eri kulmassa kuin Volkkareissa. Fordeissa keula on myös jyhkeämmän oloinen.Samoin sekä Capri että Explorer ovat myös selvästi laatikkomaisempia kuin enemmän pyöreän sämpylän muotoon taivutetut Volkswagenit. Tämä ero näkyy erityisen hyvin sivuprofiilissa. Fordissa linjat ovat hyvin suoraviivaiset, kun Volkswageneissa on puolestaan paljon kaarevia linjoja. Joku voi nähdä Caprissa myös Polestarin muotoja.Ja on uuden Caprin muotoihin saatu upotettua myös alkuperäisen Caprin yksityiskohtia: ajovalojen välinen musta paneeli, konepellin pokkaukset, C-pilarin ja takasivulasin U-muoto, ja myös perän muodoissa on samaa. Ja ei, kyseessä ei ole vanhan Caprin reinkarnaatio vaan nykyajan tarpeisiin tehty katumaasturimainen sähköauto, joka vain sattuu jakamaan nimen klassisen automallin kanssa.Ja tämähän on nimien tehtävä. Herättää tunteita. Voimme vain kuvitella millainen ponnistus se aina on, kun joissain autotehtaassa pähkäillään uudelle automallillle sopivaa mallinimeä. Silloin jotkut saattavat katsella kateellisena Audin, BMW:n, Mercedeksen ja Volvon suuntaan...Fordmainen sisustaSama erottuvuus leikki VW:stä jatkuu Caprin sisällä. Jotkut osat ovat täsmälleen samat kuin Volkswageneissa, ja tämä jopa ärsyttää.Mittariston, vaihdevivun ja valokytkimien kanssa voi elää, mutta onko ikkunoiden kytkimissä ollut todellakin pakko tyytyä samaan VW-logiikkaan? Kytkimiä on siis kolme. Yhdellä valitaan, halutaanko operoida etu- vaiko takaikkunoita, ja muilla kahdella sitten se, kumman puolen ikkunaa halutaan nostaa tai laskea. Jos takaikkunoita ei tarvitse ikinä käyttää, ei siinä mitään, mutta lapsiperheellisille erikoisesta käyttölogiikasta on varmasti harminsa.Ymmärrämme myös sen, että elämä muuttuu kaikkialla yhä automatisoidummaksi, mutta sekään tuskin miellyttää kaikkia, että auto katkaisee automaattisesti virrat, kun kuski nostaa takamuksensa penkistä. Myös se harmittaa, että jarrutusenergian tehokas talteenotto vaatii oikean käden irroittamista ratista sen kehän takana olevalla vaihdevivulle.Omaa Fordin ilmettä kabiinin on saatu sitten kojelaudan, kosketusnäytön ja etenkin hienosti soivan B&O:n kojelaudan päälle istutetun ison kaiuttimen eli soundbarin myötä. Nuo kaikki yksityiskohdat antavat Caprille selvästi VW:stä poikkeavan tyylin. Myös istuimissa ja verhoilumateriaaleissa on oma fordmainen fiilis. Koeajoautoissa oli tosin käytetty verhoilussa runsaasti harmaata keinonahkaa, joka ei tunnu kovin kivalta käteen eikä myöskään näytä ylevältä. Ympäristö toki kiittää.Caprin lisäsentit Exploreriin verrattuna näkyvät ja tuntuvat myös nekin – etenkin tavaratilan kohdalla. Caprin kontti on mukavan suuri. Välipohjan allekin mahtuu vielä reilusti tavaraa. Positiivista on myös se, että vaikka Caprin olemukseen on haettu tiettyä coupémaisuutta, takana on vielä riittävästi pääntilaa 180-senttiselle.Hyvin jousitettuTien päällä Capri tuntuu myös riittävästi omanlaiseltaan. Jousitus on napakka mutta vielä sopivan mukava – jopa 20-tuumaisin renkain. Ohjaus on sen sijaan hyvin kevyeksi tehostettu. Ajotila-asetuksista voi hakea siihen lisää jäykkyyttä sport-moodin avulla, mutta vasteen kasvu tekee ohjauksesta vain vieläkin keinotekoisemman tuntuisen. Huono ei ohjaus ole, se on vain hyvin keinotekoisen tuntuinen.Lisäksi ratti ei ole tylpistetty pelkästään ala- vaan myös ylälaidastaan. Ei sen nyt ihan neliö ole, mutta hieman erikoisesti muotoilu silti. Ratti on myös varsin kompaktin kokoinen, millä halutaan korostaa urheilullisuutta. Samalla se tekee kuitenkin ohjauksesta hetkittäin jopa ylinopean. Ohjauspyörän kytkimissä on sama hipaisukäyttö ja logiikka kuin VW-konsernin tuotteissa.Myös se käy ensikoeajolla hyvin nopeasti ilmi, että Ford on onnistunut häivyttämään Caprin koon ja etenkin massan tunteen ratin takaa koettuna. Caprin ratissa ei tunne ajavansa lähes 2,2 tonnin painoista ja 4,63 metrin mittaista katumaasturia. Caprin koko ja paino kannattaa kuitenkin pitää mielessä, etenkin mutkatiellä ajettaessa. Fysiikan lakeja eivät edes Fordin insinöörit osaa kumota. Taka- ja nelivetoisuus toki vähentävät puskemistaipumuksia.Palaamme vielä hieman myöhemmin ajokokemuksiin perusteellisemman koeajon muodossa. Suomeen Caprit rantautuvat vielä tämän vuoden puolella. Myynti on jo alkanut, hinnat lähtevät 45 650 eurosta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 20.3.2025 Koeajo Koeajo: Ford Capri on taas yksi hyvin samanlainen sähköauto erilaisesta nimestään huolimatta 15.3.2025 Koeajo Koeajo: Ford Transit Connect – vaivaton työkaveri 13.2.2025 Koeajo Koeajo: Ford E-Transit Custom Trend – valttina ajettavuus 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 9.12.2024 Koeajo Koeajo: Ford Transit Custom PHEV – onpas ripeä pakettiauto 4.12.2024 Koeajo Koeajo: Ford Mustang Mach-E Rally – kuuletko rallipolkujen kutsun? 1.12.2024 Koeajo Koeajo: Ford Capri – ei nimi autoa pahenna tai paranna 20.11.2024 Koeajo Koeajo: Ford Puma – vähän sähköisempi kissapeto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 18.5.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Mitä yhteistä on Citroën C3 Aircross -katumaasturilla ja Alpine A110 -urheiluautolla? 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 18.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin sisätilat tarjoavat todellista arjen luksusta 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?