15.11.2024 Koeajo Sähkö Maistiainen: Ford E-Transit Custom – odotettu, välttämätön, toimivaksi havaittu lisä Transit-mallistoon Teksti Benjamin Helander Kuva Benjamin Helander, Ford Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Täyssähköinen versio Transit Customista on suorastaan erinomainen pakettiauto ajaa, ja mikä tärkeintä, se auttaa pitämään koko pakettiautomalliston laajana. Ford on vihdoinkin saanut tonniluokkaan tarjolle täyssähköisen vaihtoehdon. Kokoluokassa uusi E-Transit Custom asettuu jo parin vuoden ajan markkinoilla olleen ison E-Transitin alapuolelle, ja Fordin sähköpakettiautovalikoima on laajentumassa vielä tästäkin alaspäin, mistä lisää myöhemmin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyToimii valikoiman täysivaltaisena jäsenenäTäyssähköinen E-Transit Custom on tonniluokan Transitin valikoimassa yksi voimalinjavaihtoehto dieselin ja bensiinipohjaisen lataushybridin lomassa. Kaikkia näitä voisi luonnehtia hyvin tasavertaisiksi vaihtoehdoiksi malliston sisällä, ja jää asiakkaan päätettäväksi, mikä vaihtoehdoista sopii omaan käyttötarpeeseen kaikkein parhaiten. Mikäli täyssähkövaihtoehdon kokee kaikkein parhaaksi vaihtoehdoksi itselle, se on saatavilla lähes kaikkien korivaihtoehtojen yhteyteen ja myös kaikilla varustetasoilla eli Trendinä, Limitedinä, Sportina ja Trailina. Maistiainen otettiin L2-koripituuden umpipakettiautolla Trend-varustetasolla. Maistiaisauto on siis lähellä malliston lähtöpäätä, joskin siinä on joitain lisävarusteita. E-Transit Customin alkaen-hinta on 56 490 euroa. Pakettiauton lisäksi varsin mielenkiintoinen avaus tulee olemaan E-Tourneo Custom, joista ensimmäisiä odotetaan maahan lähiaikoina. Kyseessä on siis täysin henkilöautoksi rekisteröity tila-autoversio tästä tismalleen samasta asiasta. Mikä erottaa täyssähköisen 9-paikkaisen tila-auton eli puhekielessä "pikkubussin" dieselkäyttöisistä, on huomattavasti pienempi hinta, johtuen sähköauton nollan prosentin autoverosta. E-Tourneo onkin alkaen 66 500 euron auto, siinä missä sama dieselnelivetona kustantaa yli 72 000 euroa, josta noin 24 000 euroa on pelkkää autoveroa. Välissä, hyvin lähellä sähköversiota on Tourneo Custom PHEV, alkaen 56 058 euroa, josta alle kaksi tonnia autoveroa. Vahvuutena ajettavuus ja pirteysKun päästään vihdoin maistamaan E-Transit Customia konkreettisesti, päällimmäisenä tekee mieli kehua, kuinka yksinkertaisesti hyvä ajettava auto on, kun nyt puhutaan isokokoisesta autosta, tonniluokan pakettiautosta, vieläpä akuston kera. Ford osaa tunnetusti tehdä ohjauksen, ja vaikka taka-akselille sijoitettu sähkömoottori on maistiaisautossa vain 100-kilowattinen, voimalinja on ainakin omamassaan nähden varsin pirteä ja responsiivinen. 415 newtonmetrin vääntömomentti puhuu vahvasti taustalla. Ajoneuvoluokkarajoituksista johtuen E-Transit Customin maksimikantavuuskin asettuu hieman alle tonniin, 970 kiloon, jotta pakettiautoille määrätty 3 500 kilon kokonaismassaraja ei ylity. Testaamattakin uskaltaisi siis mennä sanomaan, että täydelläkin kuormalla jo 100-kilowattinen E-Transit Custom riittää, ainakin jos pakettiauton ei tarvitse olla kiihdytysauto. Sähköpakettiautona E-Transit Customin monella potentiaalisella ostajalla on tietysti mielessä, että riittääkö toimintamatka omiin tarpeisiin. E-Transit Customissa on aina 65 nettokilowattitunnin akusto, jolla WLTP-toimintamatkaksi ilmoitetaan 327 kilometriä ja yhdistetyksi sähkönkulutukseksi 20 kWh/100 km. Marraskuisessa, reilun viiden asteen lämpötilassa, yhdistetyssä moottoritie- ja maantieajossa, ripauksella kaupunkiajoa, sähkönkulutus asettui 25 kWh/100 km tuntumaan, mikä on vielä ihan maltillinen tulos. Nopeuden noustua moottoritienopeuteen, 100 kilometriin tunnissa, kulutus nousi noin 32 kilowattituntiin sadalla kilometrillä. Tuossa nopeudessa ilmanvastuksella on jo suuri merkitys, onhan auton otsapinta-ala valtava. E sulautuu joukkoonTaakse sijoitetulla sähkömoottorilla ja 65 kilowattitunnin akustolla varustettu sähköversio eroaa loppujen lopuksi hyvin vähän ääripäästään, perinteisestä diesel-Transitista, jonka saa etuvetoisena, ja jopa käsivalintaisen vaihteiston kera. Ulospäin erottavia tekijöitä E-Transit Customin ja muiden Transit Custom -versioiden välillä on tarkoituksellisen vähän. E-version erottaa lähinnä keulastaan, jossa on hieman tiiviimpi, futuristisemman oloinen maski sekä myös maskin yläreunaa pitkin ajovalosta toiseen kulkeva ledinauha. Etusiiven pielestä voi bongata myös latausluukun, joka toki löytyy myös PHEV:stä sekä mallimerkinnän yhteydestä tietenkin E-tunnuksen. Myöskään sinänsä tehtävän suorittamiseen ei vaikuta se, kulkeeko Transit Custom dieselillä vai sähköllä. Kaikki strategiset mitat ovat käytännössä samoja mallien välillä. E-Transit Customissa taka-akselin kohdalla on tosin puolisentoista senttimetriä matalampi maavara, johtuen sähkömoottorin asettelusta. E-Transit Customissa tavaratila on siis tasan samankokoinen ja -muotoinen kuin muissa Transit Custom -versioissa, ja samat sanat pätevät myös E-Tourneo Customin matkustamoon. Kunniamaininnan sähkömalleissa ansaitsee niin ikään perävaunumassa, joka on monista muista sähköautoista - mukaan lukien isosta E-Transitista - poiketen ruhtinaallinen. E-Tourneo Customille luvataan 2 000 kilon jarrullinen perävaunumassa ja E-Transit Customille peräti 2 300 kilon. Näillä eväin E-Transit Customin on hyvä asettua osaksi Transit-tarjontaa, ja osaltaan auttaa tiukkojen päästötavoitteiden saavuttamisessa, mukaan lukien merkittävässä hiilidioksidipäästörajojen laskussa jo ensi vuoden alusta alkaen. Kun malliston keskipäästöt lasketaan, E-Transit auttaa pitämään koko Transit-malliston laajana. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 20.3.2025 Koeajo Koeajo: Ford Capri on taas yksi hyvin samanlainen sähköauto erilaisesta nimestään huolimatta 15.3.2025 Koeajo Koeajo: Ford Transit Connect – vaivaton työkaveri 13.2.2025 Koeajo Koeajo: Ford E-Transit Custom Trend – valttina ajettavuus 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 9.12.2024 Koeajo Koeajo: Ford Transit Custom PHEV – onpas ripeä pakettiauto 4.12.2024 Koeajo Koeajo: Ford Mustang Mach-E Rally – kuuletko rallipolkujen kutsun? 1.12.2024 Koeajo Koeajo: Ford Capri – ei nimi autoa pahenna tai paranna 20.11.2024 Koeajo Koeajo: Ford Puma – vähän sähköisempi kissapeto 12.11.2024 Koeajo Koeajo: Ford Kuga PHEV – Kuga sanoo tahdon? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 30.3.2025 Koeajo Maistiainen: Dacia Bigster – uutta kokoa ja makua hintatietoisille 1.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: moottorin vikavalo syttyi heti, mitä muuta vikaa vanhasta Toyota Prius -hybridistä löytyi? 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle