8.9.2024

Koeajo: Ford F-150 Raptor – peto on irti!

Kuva Manu Tuppurainen

Ford F-150 -avolavan maahantuonti on alkanut Suomessa. Myös tehokkaimman Raptor-mallin.

Peto on nyt irti! Suomessa toimiva autokauppaketju Hedin Automotive on päästänyt pedon ihan tosissaan irti. Se on aloittanut Ford F-150 Raptor -mallin maahantuonnin. Raptor on F-150 -malliston peto, ja se myös tarkoittaa suomennettuna petolintua – tai se on lyhenne muinoin eläneestä pedosta, velociraptor-dinosaurussuvusta.

Raptor-mallin ohella koko Fordin F-150 -mallisto on myös tarjolla Suomessa. Hedin Automotiven emoyhtiö Hedin Group Ab toimii koko Euroopassa Ford F-150 -mallin maahantuojana ja näin ollen auton myynnin aloittaminen myös Suomessa oli varsin luontaista.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Raptor on tehokkain

Raptor on Fordin F-150 -malliston tehokkain versio ja Suomessa sitä myydään V6-moottorilla. Auton kotimaassa Yhdysvalloissa Raptorin saa myös V8-moottorilla, jolloin moottorin tarjoama teho nousee myös ihan eri lukemiin. V8:lla varustetun Raptorin virallinen mallimerkintä on Raptor R. Autossa on toki muitakin ominaisuuksia, mitä V6-versiossa ei ole, kun vain isompi moottori ja enemmän tehoa.

V6-moottorillakin, joka tarjoaa autolle 336 kilowatin (456 hv) tehon, varustettu Raptor on ihan hätäinen peli. Ford ei ilmoita autolle virallista nollasta sataan kiihtyvyyslukemaa, mutta joidenkin lähteiden mukaan 96 kilometriin tunnissa kiihdytys tapahtuisi 5,2 sekunnissa. 

Moottorin koeajon perusteella voi sanoa, että paljon kyllä tapahtuu, kun auton kaasun tallaa pohjaan. Tämä kuuluu myös auton ympäristöön, kun auton kolmen tuuman pakoputket päästävät kiihdytyksessä ilmoille kireän parahduksen. V6-moottorin äänimaailma ei toki vedä vertoja V8-moottorille, mutta kyllä tämäkin huomiota herättää. Siinäkin mielessä V6-moottorilla pärjää.

Käytetty alumiinia ja lentokoneterästä

Täyskiihdytyksessä vain takaveto päälle kytkettynä auto renkaat myös lyövät hieman tyhjää. Tämä voi johtua joko kovasta tehosta tai sitten auton rengastuksesta. Karkeakuvioinen maastoajoon tarkoitettu BF Goodrichin rengas ei tarjoile parasta mahdollista pitoa asfaltilla, vaan se sortuu hieman alla. Selvää on kuitenkin, että amerikkalaisille autoille tyypilliset burnikset Raptorilla halutessaan onnistuisi.

Auton paino on myös yksi tekijä, minkä vuoksi Raptor liikahtaa herkästi. Fordin F-150 -sarjassa on käytetty paljon alumiinia sekä lentokoneterästä, jonka vuoksi auto on kevyt. Keveys tuntuu myös ajossa, F-150 ei tunnu raskaalta ja painavalta viedä.

Moottorin voiman alustaan välittää moottorin jatkeena oleva 10-portainen automaattivaihteisto. Normiajossa se vaihtaa vaihteet äärimmäisen hienosti ja tiheän välityksen ansiosta pitää tietysti moottorin kierrokset alhaisena koko ajan. Se tuntuu polttoaineenkulutuksessa, ainakin jollain tavalla. Moottorin koeajossa polttoainetta kului noin 12,5 litraa sadalle kilometrille. Raptoria pihimpi versio F-150-mallistossa on toinen V6-moottorilla varustettu avolava, joka on täyshybridi. Sillä keskikulutuksen voi saada alle 10 litran helposti.

Raptorin tuplaturboin varusteltu moottori on suuren tehonsa lisäksi hieno ja se reagoi kaasuun hyvin juuri kahden turbonsa ansiosta.

Kun Raptorin käynnistää, V6-moottori hörähtää käyntiin ja avarista pakoputkista kantautuu tyhjäkäynnillä mukava hörinä. Auto on käynnistettäessä perusasetuksella takavetoinen. Kojelaudassa olevan nelivetokytkimen avulla auton saa muutettua napin painalluksella nelivetoiseksi. Kytkimestä saa valittua myös automaattiikan lisäksi myös kahden erinopeuksisen nelivedon välillä sekä myös nelivedon mekaanisen lukituksen päälle.

Yli 30 sentin maavara

Muuta maastoajoa ajatellaan, Raptorissa riittää myös maavaraa. Sitä on 305 millimetriä auton 35-tuumaisilla pyörillä, kun normaalisti F-150-sarjassa maavaraa on 66 milliä vähemmän. Alustaksi Raptoriin on valittu Foxin Racing Shox -iskunvaimentimet, joissa on elektroninen Live valve -ohjaus. Iskunvaimentimien elektronisesti ohjatut ventiilit tarjovat iskunvaimennukseen nopeaa reagointikykyä, joka tuo luonnollisesti pitoa.

Alusta Raptorissa toiminee kovemmassakin maastoröykytyksessä. Kuljettaja voi valita myös maasto-ajoon sopivan ajo-ohjelman maaston mukaan.

Pimeässäkään ei tarvitse Raptorilla välttämättä maastossa tuhrata, jos hommia tekee. Auton koriin on joka puolelle, eteen, taakse, sivuille, lavalle, b-pilareiden yläpäähän integroitu valoja, jotka saa auton tietoviihdejärjestelmästä päälle haluamalleen sektorille. Monesti isoon avolavaan näkee viritettävän erilaisia lisävarusteisia työvaloja ympäriinsä, mutta Raptorin kohdalla sitä ei välttämättä tarvitse. Valoja voi myös kätevästi ohjata tietoviihdejärjestelmän kautta, joka tarkoittaa sitä, että autossa ei ole missään valtavaa kytkinrypästä useiden valoryhmien ohjaamiseen.

Ford F-150 on ennen kaikkea työkalu. Jos esimerkiksi auton olemassa olevat valot eivät riitä, auton katossa on vielä kuuden kytkimen yksikkö, jonka taakse voi kytkeä esimerkiksi lisävaloja. Kytkimä voi käyttää myös muiden sähkölaitteiden, kuten esimerkiksi jälkiasennettavan vinssin ohjaamiseen. Sen lisäksi, että auton takalaidasta avautuu porras ja kahva lavalle kiipeämisen helpottamiseksi, takalaita toimii auki käännettynä myös työpöytänä. Siinä on mitta-asteikko sekä vaikka kiinnityspisteet puristimille erilaisia sahauksia ajatellen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ohjaamossa ei tila lopu

Sisätilat Fordissa ovat jatko-ohjaamollisten avolavojen tapaan valtavat. Ohjaamon takaosaa voi käyttää myös tavaratilana esimerkiksi silloin, jos autolla matkustaa yksin tai kaksin. Tilaa saa raivattua lisää siten, että kääntää takaistuimen istuinosan selkänojia vasten.

Raptorin tietoviihde-järjestelmä löytyy isolta näytöltä ja se käyttää Fordin Sync 4 -järjestelmää, joka on osoittautunut myös muussa Fordin mallistossa erittäin toimivaksi. Järjestelmä on selkeä ja monipuolinen käyttää. Suomalaisia asiakkaita palvellaan myös suomen kielellä.

Tietoviihdejärjestelmän asetuksista voi hallita myös työvalojen lisäksi esimerkiksi peräkärryn vetoon liittyviä asioita. Auton ison koon vuoksi tietoviihdejärjestelmän näytölle saa myös auton ulkopuolelta kameran kuvaa, myös napin painalluksella – joka on isokokoisella autolla operoidessa vain hyvä asia. Esimerkiksi auton eteen näkyvyys on huono, jolloin etukamera tulee monesti tarpeeseen.

Veroa matalammaksi kuorma-autona

Suomessa myytävät Ford F-150 -mallit on rekisteröity N2G-luokan kuorma-autoiksi. Tällöin säästytään autoverolta ja esimerkiksi Raptorin hinta on silloin runsas 157 000 euroa. Hinta sisältää myös muutostyön kevytkuorma-autoksi. Auton saa halutessaan myös henkilöautoksi rekisteröitynä, mutta silloin autosta joutuu maksamaan hiilidioksidipäästöarvon määräämän autoveron – ja Raptorin ja muidenkin Fordin avolavojen hinta voi nousta pilviin.

Kuorma-autoksi rekisteröitynä Raptorin nopeus on rajoitettu 80 kilometriin tunnissa.

Auton kotimaassa Yhdysvalloissa Raptor-version V6-moottorilla saa 81 625 dollarilla. Jos auton valitsee 5,2-litraisella remmiahdetulla V8-moottorilla, hinta nousee 113 550 dollariin. Tehoa V8-versiossa on yli 700 hevosvoimaa.

Raptor on valtavan kokoinen, yli kaksi metriä leveä ja lähes kuusi metriä pitkä, joten arkikäyttöön se on kankea. Tavallisilla parkkipaikoilla tulee lähes koko ajan ahdasta. 

Omassa luokassaan Ford F-150 on kuitenkin ihan parasta, mitä rahalla vain saa. Jo pelkästään tietoviihdejärjestelmän käyttö ja monipuolisuus vie Fordin aavistuksen kilpailijoiden edelle.

Kilpailijoiden edellä Ford on ollut myös aina, ainakin mitä tulee myyntimääriin. Sen kotimaassa Yhdysvalloissa Ford F-150 on ollut jo vuosikymmeniä myydyin auto ja esimerkiksi vuonna 2023 Fordin F-sarjaa myytiin toimitettiin asiakkaille yli 750 000 kappaletta, kun toiseksi eniten asiakkaille meni Chevroletin vastaavia tuotteita, 550 000 kappaletta. Raptorin vastine esimerkiksi Chevroletin valikoimassa on TrailBoss.

Kahden merkin myyntimäärien ero kertoo paljon. Asiakas kun on kuitenkin lähes aina oikeassa. Ford F-150 kuin on vain sen edustamassa segmentissä aivan valtavan hyvä.

Hyvää ja huonoa

  • Voimalinja
  • Maasto-ominaisuudet
  • Tilat
  • Tietoviihdejärjestelmä
  • Koko arkiajossa
  • Polttoaineenkulutus
  • Näkyvyys eteen

Ford F-150 Super Crew 3.5L High-Output EcoBoost V6 A10 456hv<br />

POLTTOMOOTTORI, neliveto

6-syl. bensiinimoottori 3,497 cm 3

10-v. automaattivaihteisto/

336 kW (456 hv), 691 Nm

WLTP-kulutus 16,44 l/100km

CO 2 -päästöt 293 g/km

Suorituskyky 0–100 km/h – s

huippunopeus 80 km/h (rajoitettu)

Mitat

Pituus 5 908 mm

Leveys 2 184 mm

Korkeus 2 027 mm

Akseliväli 3 693 mm

Tavaratila 1 495 l

Omamassa 2 645 kg

perävaunu 3 500 / 750 kg

Euro NCAP ei testattu

Takuu 3 v / 100 000 km

Hinta alkaen 157 879 €

koeajoauto 157 879 €

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat