18.5.2025

Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin

Kuva Aake Kinnunen
Ford Puma Gen-e sähköauto

Lisänimi Gen-e merkitsee, että kompakti crossover Ford Puma on sähköistetty ajatuksella.

Fordin henkilöautomallistossa Pumalla on lisävastuuta Fiestan poistuttua ja Focuksen poistuessa. Nyt pikku-crossover saa täyssähköversion Puma Gen-e:n muodossa. Volkswagenin kanssa yhteistyössä tehtyjen Explorerin ja Caprin jälkeen Puma Gen-e on enemmän sukua Mustang Mach-e:lle, eli design on Fordin omasta kynästä.

Ford Puma Gen-e sähköauto

Pääpiirteittäin polttomoottori-Puman mittoihin tehty Puma Gen-e tekee kuitenkin muutamia mielenkiintoisia valintoja. Keulalla on 43 litran säilytystila, joka soveltuu muotonsa puolesta lähinnä leikkuulautojen kuljettamiseen. Puman MegaBox-tavaratilasyvennys on kasvatettu sähkömallissa peräti GigaBoxiksi ja se kattaa lähes koko tavaratilan pinta-alan.

Koska tavaratilan pohja on kuitenkin tavaratilakäytössä, on Puma Gen-e:ssä rajoitettu tila akulle. 43 kilowattitunnin akku riittää 364 km WLTP-toimintamatkaan. Pikalatauksen teho on 100 kilowattia, joten 10-80% lataus onnistuu 23 minuutissa. Yhdistetty WLTP-kulutus on vain 13,1 kWh/100 km, joten Puma Gen-e hyödyntää maltillisen akkukokonsa hyvin.

Ford Puma Gen-e sähköauto
SYNC 4 -tietoviihdejärjestelmällä on 12-tuumainen ruutu ja mittariston tehtäviä hoitaa 12,8 tuuman näyttö.

Ford Puma Gen-e:n mallistohinnat alkavat 34 390 eurosta, mikä on toisaalta vastaavalla akkukoolla varustettuihin kilpailijoihin melko paljon. Puma on kuitenkin kokoluokkaa isompi auto matkustamoltaan ja tavaratilaltaan, joten Gen-e löytänee omat ostajansa heistä, joille Hyundai Insterin tai JAC E30X:n kaltaiset kilpakumppanit ovat turhan nafteja. Ilman kilpailua ei tosin Pumakaan selviä, sillä esimerkiksi Citroën ë-C3 Aircross asettuu 44 kWh akulla noin 30 000 euroon.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat