3.6.2021 Ajoneuvot Maistiainen: Kaikkien aikojen tehokkain ja nopein Golf Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen Golfista on moneksi. Uusimman sukupolven myötä mallisto on laajentunut paitsi taloudellisempaan myös tehokkaampaan suuntaan. Volkswagen Golfin tehokkain versio on jo useamman sukupolven ajan totellut ytimekästä mallinimeä R. Uusi kahdeksannen sukupolven Golfin R-malli nostaa rimaa suorituskyvyn suhteen jälleen uudelle tasolle. Kyseessä on nimittäin kaikkien aikojen tehokkain ja nopein Golf.Tämä ei kuitenkaan tule mieleen ensikäynnistyksellä. Nykymaailman tyyliin äänimaailma pysyy varsin hillittynä ja samaa voi sanoa auton muustakin olemuksesta. Perusajossa ero perusmalleihin jää varsin pieneksi. Säädettävä iskunvaimennus mahdollistaa miellyttävän kyydin ja voimalinjan toiminta on erittäin sulavaa. Uusi R suoriutuu arkiajoista siis hyvin golfmaisesti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYllättää radallaR:n keulalta löytyy monista konsernin tuotteista tuttu 2,0-litrainen bensaturbo, joka tarjoaa nyt tehoa 235 kW (320 hv) ja vääntöä 420 newtonmetriä. Uusi R kiihtyy satasen nopeuteen 4,7 sekunnissa ja saavuttaa 270 km/h huippunopeuden, minkä ansiosta se saa tehokkaimman R:n tittelin lisäksi harteilleen historian nopeimman R:n kunnian. Vaivattoman arkikäytettävyyden lisäksi nämä lukemat riittävät todistettavasti myös ratapäivistä nauttimiseen. Moottori vetää hienosti läpi kierrosalueen ja vaihteisto on hyvin tehtäviensä tasalla. Alustan jämäkämpi asetus sopii hyvin tasaiselle pinnalla ja auto tottelee kuljettajan käskyjä nöyrästi.Kuva: Eetu KokkonenNelivetoisuudesta ja tasauspyörästön lukkojen puutteesta huolimatta auto ei hukkaa tehoa sutimiseen. Kiitos kuuluu kehittyneelle voimanohjaukselle sekä uudella tavalla toteutetulle nelivetojärjestelmälle. Uudesta R:stä löytyy takatauspyörästön molemmin puolin omat levykytkimet, joiden avulla takapyörille menevää voimaa voidaan säädellä yksilöllisesti. Esimerkiksi mutkista ulos kiihdytettäessä ulommalle pyörälle siis voidaan ohjata enemmän voimaa kuin sisemmälle.Tämän järjestelmän mahdollistamana Golf R on varustettu myös uudella Drift-ajotilalla. Tällöin käytännössä kaikki taka-akselille menevä voima ohjataan ulommalle pyörälle, mikä mahdollistaa varsin harvinaisen hauskuuttelun. Pikaisen kokeilun perusteella pitävällä moottoriradan asfaltilla auton saa kyllä luisuun pienellä yrittämisellä, mutta pidemmät ja oikeasti näyttävät luisut vaatisivat huomattavasti enemmän tehoa.Uusi Golf R on mainio esimerkki arkikäytettävyyden ja suorituskyvyn yhdistämisestä. Se hoitaa arkipäiväset tehtävät nimensä edellyttämällä vaivattomuudella, mutta suorastaan yllättää radan puolella suorituskyvyllään ja hauskuudellaan. Teksti ja kuvat: Mikko Autio Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Klassikko Klassikko: Škoda Octavia RS vm. 2000 – Willkommen in der Familie! 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti