22.3.2024 Ajoneuvot Maistiainen: Mercedes-Benz EQV – vahvasti digitalisoitunut Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedeksen sähköinen tila-auto EQV on alusta asti edustanut premium-luokkaa. Nyt se saa lisää käyttömukavuutta ja varustelua, jotka ovat tuttuja saksalaismerkin muista uutuusmalleista. Samana aamuna ajetun V-sarjan dieselversion jälkeen sähköisen EQV:n ohjaimiin siirtyminen on helppoa, sillä kaikki hallintalaitteet toimivat samalla tavalla ”starttinappia” ja ohjauspyörän vierelle viikseen sijoitettua vaihteenvalitsinta myöten. Erityisesti pidemmille matkoille lähdettäessä kannattaa malttaa sen verran, että suunnittelee reitin navigaattorin avulla ennen matkaan lähtöä. Sen dynaaminen reittisuunnittelu nimittäin ottaa nyt huomioon sääennusteen ja siten sään vaikutuksen toimintamatkaan, ja laskee valmiin reitin latauspaikkoineen valmiiksi.Näyttöön tulee myös valmis ehdotus, paljonko akkuja kannattaa milläkin latauspysähdyksellä ladata ja montako minuuttia lataus silloin kestää. Luonnollisesti järjestelmä näyttää myös kyseisillä latausasemilla sekä latauspisteiden kokonaismäärän että vapaana olevien pisteiden määrän. Erityisesti vieraassa ympäristössä liikuttaessa nämä ominaisuudet vähentävät tarvittavan ennakkosuunnittelun määrää. Lisäetuna vielä se, että kun uuden toisen sukupolven MBUX-järjestelmästä valitsee akuston esilämmityksen, lämmitetään akusto aina automaattisesti ennen latauspisteelle saapumista. Näin latausaika lyhenee selvästi, kun virtaa voidaan ottaa vastaan noin kaksikertaisella teholla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRiittävä suorituskyky150 kilowatin teholla 2600 kilogrammaa painavan auton suorituskyky ei ole urheiluautomainen, mutta kiihtyvyys tuntuu silti yllättävän ripeältä. Nollasta sataan arvoksi luvataan 12,1 sekuntia ja huippunopeudeksi 160 kilometriä tunnissa. Sekä kaupunkinopeuksilla että moottoritien rampeilla kiihtyvyyttä on reilusti, vaikkei kuljettaja painaisikaan ”sukkaa syyläriin” niin että oikeanpuoleinen mittari näyttää 100 prosenttia suorituskyvystä olevan käytössä. Ilmajousituksella varustetun koeajoauton kyyti oli ylellistä, joskin hidastetöyssyjen ylitykset saavat aikaan ylimääräisen heilahduksen, joka tuo mieleen amerikkalaistyylisen jousituksen toiminnan. Suuri massa tuntuu ajossa, mutta myös se että lattian alle sijoitettu akusto pitää painopisteen varsin alhaalla. Moottorin teho on ennallaan, samoin luvattu 354 kilometrin toimintamatka.Sekä V-sarjan diesel- että sähköversio ovat saaneet vanhojen pyöreiden mittarien tilalle uuden yhtenäisen näyttökokonaisuuden ja sen mukana MBUX-käyttöjärjestelmän toisen sukupolven version, joka on luettavuudeltaan selkeä ja esittää tiedot edeltäjäänsä paremmin jäsenneltynä. Toki ominaisuuksia on niin paljon, että niihin perehtyminen ja sujuva käyttö edellyttävät lyhyttä koeajoa pidemmän tutustumisen.Muita uutuusvarusteita ovat mm. aktiivinen hätäpysäytysavustin ja risteyksiinajotoiminnollinen aktiivinen jarrutusavustin. Myös Hey Mercedes -puheavustin ja Mercedes me -sovellus ovat ominaisuuksiltaan aiempaa monipuolisempia. Kahdella taaimmaisella penkkirivillä matkustajia miellyttää se, että nyt vakiovarustukseen kuuluu liukuovi molemmin puolin autoa. EQV on saatavilla sekä keskipitkänä että pitkänä versiona.Teksti: Janne Huhtala; Kuvat: Janne Huhtala ja Mercedes Lue lisää Kaikki artikkelit 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö 16.4.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lakkauttaa ensi vuonna T-sarjan, EQT:n ja Citanin – tai siis Renault lakkauttaa ne 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto 3.3.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz E 300 All-Terrain – kun katumaasturi ei kiinnostele 19.2.2025 Uutinen Yksi maailman tunnetuimmista ja plagioiduimmasta tavaramerkeistä syntyi 100 vuotta sitten 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 21.5.2025 Koeajo Koeajo: Dongfeng Nammi Box – nyt ei jää ikävä 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen "kunnon nimet" 20.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Muistatko Marcus Grönholmin MM–Peugeotin? 206 WRC on häijyn hintainen ralliohjus 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 19.5.2025 Laivat Liittolaismaiden laivat ovat yhä tutumpi näky Helsingin satamassa - yksi niistä oli kaunis mutta tappava ranskalaisfregatti Aconit 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?