22.3.2024 Ajoneuvot Maistiainen: Mercedes-Benz EQV – vahvasti digitalisoitunut Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedeksen sähköinen tila-auto EQV on alusta asti edustanut premium-luokkaa. Nyt se saa lisää käyttömukavuutta ja varustelua, jotka ovat tuttuja saksalaismerkin muista uutuusmalleista. Samana aamuna ajetun V-sarjan dieselversion jälkeen sähköisen EQV:n ohjaimiin siirtyminen on helppoa, sillä kaikki hallintalaitteet toimivat samalla tavalla ”starttinappia” ja ohjauspyörän vierelle viikseen sijoitettua vaihteenvalitsinta myöten. Erityisesti pidemmille matkoille lähdettäessä kannattaa malttaa sen verran, että suunnittelee reitin navigaattorin avulla ennen matkaan lähtöä. Sen dynaaminen reittisuunnittelu nimittäin ottaa nyt huomioon sääennusteen ja siten sään vaikutuksen toimintamatkaan, ja laskee valmiin reitin latauspaikkoineen valmiiksi. Näyttöön tulee myös valmis ehdotus, paljonko akkuja kannattaa milläkin latauspysähdyksellä ladata ja montako minuuttia lataus silloin kestää. Luonnollisesti järjestelmä näyttää myös kyseisillä latausasemilla sekä latauspisteiden kokonaismäärän että vapaana olevien pisteiden määrän. Erityisesti vieraassa ympäristössä liikuttaessa nämä ominaisuudet vähentävät tarvittavan ennakkosuunnittelun määrää. Lisäetuna vielä se, että kun uuden toisen sukupolven MBUX-järjestelmästä valitsee akuston esilämmityksen, lämmitetään akusto aina automaattisesti ennen latauspisteelle saapumista. Näin latausaika lyhenee selvästi, kun virtaa voidaan ottaa vastaan noin kaksikertaisella teholla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Riittävä suorituskyky 150 kilowatin teholla 2600 kilogrammaa painavan auton suorituskyky ei ole urheiluautomainen, mutta kiihtyvyys tuntuu silti yllättävän ripeältä. Nollasta sataan arvoksi luvataan 12,1 sekuntia ja huippunopeudeksi 160 kilometriä tunnissa. Sekä kaupunkinopeuksilla että moottoritien rampeilla kiihtyvyyttä on reilusti, vaikkei kuljettaja painaisikaan ”sukkaa syyläriin” niin että oikeanpuoleinen mittari näyttää 100 prosenttia suorituskyvystä olevan käytössä. Ilmajousituksella varustetun koeajoauton kyyti oli ylellistä, joskin hidastetöyssyjen ylitykset saavat aikaan ylimääräisen heilahduksen, joka tuo mieleen amerikkalaistyylisen jousituksen toiminnan. Suuri massa tuntuu ajossa, mutta myös se että lattian alle sijoitettu akusto pitää painopisteen varsin alhaalla. Moottorin teho on ennallaan, samoin luvattu 354 kilometrin toimintamatka. Sekä V-sarjan diesel- että sähköversio ovat saaneet vanhojen pyöreiden mittarien tilalle uuden yhtenäisen näyttökokonaisuuden ja sen mukana MBUX-käyttöjärjestelmän toisen sukupolven version, joka on luettavuudeltaan selkeä ja esittää tiedot edeltäjäänsä paremmin jäsenneltynä. Toki ominaisuuksia on niin paljon, että niihin perehtyminen ja sujuva käyttö edellyttävät lyhyttä koeajoa pidemmän tutustumisen. Muita uutuusvarusteita ovat mm. aktiivinen hätäpysäytysavustin ja risteyksiinajotoiminnollinen aktiivinen jarrutusavustin. Myös Hey Mercedes -puheavustin ja Mercedes me -sovellus ovat ominaisuuksiltaan aiempaa monipuolisempia. Kahdella taaimmaisella penkkirivillä matkustajia miellyttää se, että nyt vakiovarustukseen kuuluu liukuovi molemmin puolin autoa. EQV on saatavilla sekä keskipitkänä että pitkänä versiona. Teksti: Janne Huhtala; Kuvat: Janne Huhtala ja Mercedes Lue lisää Kaikki artikkelit 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 8.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz EQV 300e – mukavampi ja varustellumpi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 17.3.2024 Ajoneuvot Maistiainen: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – luksusta naapureita ärsyttämättä 13.3.2024 Ajoneuvot Mercedes-AMG E53 tarkoittaa 612 hevosvoimaa, lataushybridi-rivikuutosta ja nelivetoa 11.3.2024 Ajoneuvot Takapenkkikokemus: Mercedes-Benz V-sarja – ”saako olla lasi shamppanjaa?” Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 26.4.2024 Tapahtumat Hymyilevän Motoristin Kevätpäivä 2024 järjestetään Lahdessa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi - luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?