22.3.2024 Ajoneuvot Maistiainen: Mercedes-Benz EQV – vahvasti digitalisoitunut Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedeksen sähköinen tila-auto EQV on alusta asti edustanut premium-luokkaa. Nyt se saa lisää käyttömukavuutta ja varustelua, jotka ovat tuttuja saksalaismerkin muista uutuusmalleista. Samana aamuna ajetun V-sarjan dieselversion jälkeen sähköisen EQV:n ohjaimiin siirtyminen on helppoa, sillä kaikki hallintalaitteet toimivat samalla tavalla ”starttinappia” ja ohjauspyörän vierelle viikseen sijoitettua vaihteenvalitsinta myöten. Erityisesti pidemmille matkoille lähdettäessä kannattaa malttaa sen verran, että suunnittelee reitin navigaattorin avulla ennen matkaan lähtöä. Sen dynaaminen reittisuunnittelu nimittäin ottaa nyt huomioon sääennusteen ja siten sään vaikutuksen toimintamatkaan, ja laskee valmiin reitin latauspaikkoineen valmiiksi.Näyttöön tulee myös valmis ehdotus, paljonko akkuja kannattaa milläkin latauspysähdyksellä ladata ja montako minuuttia lataus silloin kestää. Luonnollisesti järjestelmä näyttää myös kyseisillä latausasemilla sekä latauspisteiden kokonaismäärän että vapaana olevien pisteiden määrän. Erityisesti vieraassa ympäristössä liikuttaessa nämä ominaisuudet vähentävät tarvittavan ennakkosuunnittelun määrää. Lisäetuna vielä se, että kun uuden toisen sukupolven MBUX-järjestelmästä valitsee akuston esilämmityksen, lämmitetään akusto aina automaattisesti ennen latauspisteelle saapumista. Näin latausaika lyhenee selvästi, kun virtaa voidaan ottaa vastaan noin kaksikertaisella teholla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRiittävä suorituskyky150 kilowatin teholla 2600 kilogrammaa painavan auton suorituskyky ei ole urheiluautomainen, mutta kiihtyvyys tuntuu silti yllättävän ripeältä. Nollasta sataan arvoksi luvataan 12,1 sekuntia ja huippunopeudeksi 160 kilometriä tunnissa. Sekä kaupunkinopeuksilla että moottoritien rampeilla kiihtyvyyttä on reilusti, vaikkei kuljettaja painaisikaan ”sukkaa syyläriin” niin että oikeanpuoleinen mittari näyttää 100 prosenttia suorituskyvystä olevan käytössä. Ilmajousituksella varustetun koeajoauton kyyti oli ylellistä, joskin hidastetöyssyjen ylitykset saavat aikaan ylimääräisen heilahduksen, joka tuo mieleen amerikkalaistyylisen jousituksen toiminnan. Suuri massa tuntuu ajossa, mutta myös se että lattian alle sijoitettu akusto pitää painopisteen varsin alhaalla. Moottorin teho on ennallaan, samoin luvattu 354 kilometrin toimintamatka.Sekä V-sarjan diesel- että sähköversio ovat saaneet vanhojen pyöreiden mittarien tilalle uuden yhtenäisen näyttökokonaisuuden ja sen mukana MBUX-käyttöjärjestelmän toisen sukupolven version, joka on luettavuudeltaan selkeä ja esittää tiedot edeltäjäänsä paremmin jäsenneltynä. Toki ominaisuuksia on niin paljon, että niihin perehtyminen ja sujuva käyttö edellyttävät lyhyttä koeajoa pidemmän tutustumisen.Muita uutuusvarusteita ovat mm. aktiivinen hätäpysäytysavustin ja risteyksiinajotoiminnollinen aktiivinen jarrutusavustin. Myös Hey Mercedes -puheavustin ja Mercedes me -sovellus ovat ominaisuuksiltaan aiempaa monipuolisempia. Kahdella taaimmaisella penkkirivillä matkustajia miellyttää se, että nyt vakiovarustukseen kuuluu liukuovi molemmin puolin autoa. EQV on saatavilla sekä keskipitkänä että pitkänä versiona.Teksti: Janne Huhtala; Kuvat: Janne Huhtala ja Mercedes Lue lisää Kaikki artikkelit 30.9.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun autonkuljettajalle annetaan vapaapäivä 1.9.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz Vito – koppihoitoa johtotähdelle 19.8.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz EQV – reilusti yli sadantonnin laatua henkilökuljetuksiin 18.8.2024 Ajoneuvot Mercedes-Maybach SL 680 Monogram Series – kun avokattoisesta superautosta tuli Maybach ja toisinpäin 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 19.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic Exclusive – ylellistä matka-ajoa 9.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE Coupé 53 Hybrid 4Matic+ – rehentelijäksi naamioitu ekoteko, joka potuttaa verottajaa 1.7.2024 Ajoneuvot 1 164 newtonmetrin edestä vääntävä täyssähköinen Mercedes-Benz G580 sai Suomi-hinnat – tulee olemaan ylivoimaisesti halvin G-sarjalainen 19.6.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG E 53 Hybrid 4Matic+ – sedaniksi naamioitu gran turismo Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.10.2024 Liikennepolitiikka Päästökaupan seuraus: polttonesteiden hinnat nousevat – mutta paljonko? 13.10.2024 Koeajo Maistiainen: Cupra Terramar – polttomoottorin ja espanjalaisten voimannäyte 13.10.2024 Ajatuksia autoista Lopeta jo se vinkuminen sähköstä, vedystä ja bensasta – Ajatuksia autoista 12.10.2024 Yleinen Huutokauppahelmet: Suzuki Jimny 'Brabus' 12.10.2024 Uutinen Autoliitto muistuttaa tulevasta talvirengaskaudesta – "mieluummin reilusti etuajassa kuin päivä liian myöhään" 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 10.10.2024 Uutinen Dacia Bigster on enemmän kuin iso Duster 8.10.2024 Uutinen Kuluttaja esitti automyyjälle rajun vaatimuksen käytetystä autosta – myyjä oli pimittänyt tiedon auton moottorin vaihdosta 11.10.2024 Ajoneuvot Škoda Elroq haluaa aloittaa kiipeämisensä kohti myyntitilastojen kärkipaikkaa alkaen 36 590 eurolla 12.10.2024 Yleinen Huutokauppahelmet: Suzuki Jimny 'Brabus' 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon