12.3.2024

Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV ja paluu Euroopan markkinoille

Mitsubishi Outlander PHEV 2024

Lataushybridien pioneereihin kuuluva Mitsubishi Outlander PHEV palaa Euroopan markkinoille. Pääsimme nyt tutustumaan miltä nykyisen sukupolven versio vaikuttaa.

Mitsubishi Outlander PHEV oli yksi markkinoiden ensimmäisistä lataushybrideistä vuonna 2012, joka siivitti mallin Euroopassakin varsin hyviin myyntilukemiin. Suomessa mallia on rekisteröity lähes 12 000 kappaleen verran. Malli eli poikkeuksellisen pitkään, sillä se sai kasvojenkohotukseen kahteen eri otteeseen vuosina 2016 ja 2019. Kunnes vuonna 2021 oli täysin uuden, Nissanin ja Renaultin kanssa yhteiseen perusrakenteeseen perustuvan mallin aika debytoida.

Mitsubishi Outlander PHEV 2024

Suomeen malli ei kuitenkaan tullut. Mitsubishi ehti jo vuonna 2020 ilmoittamaan vetäytyvänsä kokonaan Euroopan markkinoilta, vain peruakseen päätöksen seuraavan vuoden puolella.

Kuitenkin tähän asti uusi Outlander on ollut saatavilla vain Euroopan ulkopuolella. Nyt asiaan tulee muutos, ja Moottori pääsi kokeilemaan pikaisesti Kuusamossa sijaitsevalla jääradalla millainen uusi Outlander PHEV oikein on.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Aivan tällaista ei ole luvassa

Tähän väliin on kuitenkin hyvä mainita, että Eurooppaan saapuva mallivuoden 2025 versio tulee kuitenkin joissain määrin eroamaan nyt koeajetuista Kanadan mallivuoden 2023 yksilöistä. Pääpiirteittäin kyseessä on kuitenkin sama auto.

Mitsubishi Outlander PHEV 2024

Ulkomitoiltaan auto on 4 710 millimetriä pitkä, 1 862 mm leveä ja 1 745 mm korkea. Akseliväli on 2 706 mm. Auto on siis hieman edeltäjämallia kookkaampi.

Polttomoottoripuolesta vastaa 2,4-litrainen vapaastihengittävä bensiinimoottori, ja sähkömoottoreita on kaksin kappalein. Kokonaistehoksi kyseisessä versiossa ilmoitetaan 185 kilowattia (252 hevosvoimaa). Painotetaan kuitenkin vielä tässäkin välissä, että Eurooppaan tuotavassa mallissa lukemat voivat poiketa tässä mainituista.

Mitsubishi Outlander PHEV 2024

Ajetun mallin ajoakun kapasiteetti on 20 kilowattituntia, ja Kanadassa käytettävän standardin mukaan se riittää 61 kilometrin toimintamatkaan.

Hieman syvemmin Outlanderin pariin palataan myöhemmin varsinaisen koeajoartikkelin muodossa.

Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat