18.3.2021 Ajoneuvot Maistiainen: Opel Mokka-e jauhaa sähköllä jopa 320 kilometriä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uuden Corsan tavoin myös Opel Mokka saapuu heti polttomoottorimallien lisäksi sähköversiona. Mokka-e on raikas makuversio suosikkicrossoverista. Opel Mokka, myöhemmin Mokka X, sittemmin jälleen Mokka ja myös Mokka-e, ovat muodostuneet nopealla tahdilla saksalaismerkin crossover-malliston suosikeiksi. Nyt saapuva toinen mallipolvi uudistaa reilulla kädellä, sillä Opel on tässä vaiheessa siirtynyt ensin pois General Motorsilta PSA:lle ja sitten PSA:n mukana Stellantis-autojättiin. Puhtaalta pöydältä suunniteltu Mokka antaakin Opelille vapaammat kädet hakea paikkaansa uusiin sisarmerkkeihin verrattuna. Uusi raikas muotokieli ja keulailme ovat saaneet seurakseen aiempaa kompaktimmat ulkomitat sekä 120 kiloa pudotettua painoa. Sisustassa vain vaihdevalitsin ja tietoviihdejärjestelmän grafiikat kielivät sukulaisuudesta PSA:n kompaktiautoihin, mutta sielläkin vertailukohdaksi asettuu jo upouusi Citroën C4. Mittaristografiikat ja ilmastointilaite ovat puhdasta Opelia ja saksalaiset käyttävät rohkeasti omaa ohjauspyörää ja omia viiksivipuja tuttuun tapaan. Tilat ovat hyvät kompaktiluokan crossoveriksi. CMP-pohjarakenne on tuttu esimerkiksi Corsasta ja sähköisestä Corsa-e:stä. Polttomoottorimallien lisäksi tarjolla onkin heti alusta alkaen Opel Mokka-e -sähköversio. 50 kilowattitunnin akku on sijoitettu auton pohjaan ja siitä saadaan WLTP-syklillä mitattuna noin 322 kilometriä toimintamatkaa yhdellä latauksella. 100 kilowatin (136 hv) ja 250 newtonmetrin sähkömoottori on etuakselilla ja riittää arkiajoon mainiosti, kaupunkiajoon suorastaan erinomaisesti kiitos välittömän reagoinnin. Lataaminen onnistuu parhaimmillaan joko 100 kW CCS-pikalatauksella alle tunnissa tai 7,4 kW yksivaihelatauksella (32A) vajaassa kahdeksassa tunnissa. Koeajetun sähkömallin lisäksi Opel Mokka -mallistoon kuuluu 100 ja 130 hevosvoiman bensiinimallit, sekä 110 hevosvoiman dieselmalli. Polttomoottorimallien hinta alkaa 19 990 eurosta, sähköisen Mokka-e:n aloittaessa 34 990 eurosta. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen pisti viisi sylinteriä V-muotoon 1.1.2025 Käytetyt autot Asiakkaan ostama Sitikka oli niin rikki, että se ei enää startannut autoliikkeen pihasta – myyjän mielestä ei vikaa 31.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: V126 vs S124 – vielä kerran vertaillen 1.1.2025 Koeajo Koeajo: BMW 330e Touring – miten parantaa erinomaista? 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 28.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi Sport quattro '84 31.12.2024 Ajoneuvot Hämmästyttävä joukko automalleja, jotka ovat ensi kertaa museorekisteröitävissä vuodesta 2025 alkaen 1.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen pisti viisi sylinteriä V-muotoon 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 7.12.2024 Lentokoneet Norwegian avaa kesäkuussa 2025 kaksi täysin uutta lentoreittiä Helsinki-Vantaalta - kohteina Romania ja Malta