18.3.2021 Ajoneuvot Maistiainen: Opel Mokka-e jauhaa sähköllä jopa 320 kilometriä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uuden Corsan tavoin myös Opel Mokka saapuu heti polttomoottorimallien lisäksi sähköversiona. Mokka-e on raikas makuversio suosikkicrossoverista. Opel Mokka, myöhemmin Mokka X, sittemmin jälleen Mokka ja myös Mokka-e, ovat muodostuneet nopealla tahdilla saksalaismerkin crossover-malliston suosikeiksi. Nyt saapuva toinen mallipolvi uudistaa reilulla kädellä, sillä Opel on tässä vaiheessa siirtynyt ensin pois General Motorsilta PSA:lle ja sitten PSA:n mukana Stellantis-autojättiin. Puhtaalta pöydältä suunniteltu Mokka antaakin Opelille vapaammat kädet hakea paikkaansa uusiin sisarmerkkeihin verrattuna. Uusi raikas muotokieli ja keulailme ovat saaneet seurakseen aiempaa kompaktimmat ulkomitat sekä 120 kiloa pudotettua painoa. Sisustassa vain vaihdevalitsin ja tietoviihdejärjestelmän grafiikat kielivät sukulaisuudesta PSA:n kompaktiautoihin, mutta sielläkin vertailukohdaksi asettuu jo upouusi Citroën C4. Mittaristografiikat ja ilmastointilaite ovat puhdasta Opelia ja saksalaiset käyttävät rohkeasti omaa ohjauspyörää ja omia viiksivipuja tuttuun tapaan. Tilat ovat hyvät kompaktiluokan crossoveriksi. CMP-pohjarakenne on tuttu esimerkiksi Corsasta ja sähköisestä Corsa-e:stä. Polttomoottorimallien lisäksi tarjolla onkin heti alusta alkaen Opel Mokka-e -sähköversio. 50 kilowattitunnin akku on sijoitettu auton pohjaan ja siitä saadaan WLTP-syklillä mitattuna noin 322 kilometriä toimintamatkaa yhdellä latauksella. 100 kilowatin (136 hv) ja 250 newtonmetrin sähkömoottori on etuakselilla ja riittää arkiajoon mainiosti, kaupunkiajoon suorastaan erinomaisesti kiitos välittömän reagoinnin. Lataaminen onnistuu parhaimmillaan joko 100 kW CCS-pikalatauksella alle tunnissa tai 7,4 kW yksivaihelatauksella (32A) vajaassa kahdeksassa tunnissa. Koeajetun sähkömallin lisäksi Opel Mokka -mallistoon kuuluu 100 ja 130 hevosvoiman bensiinimallit, sekä 110 hevosvoiman dieselmalli. Polttomoottorimallien hinta alkaa 19 990 eurosta, sähköisen Mokka-e:n aloittaessa 34 990 eurosta. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 14.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja kun mikään nimi ei kelpaa lukijoille 14.5.2024 Ajoneuvot Tällainen on uusi, entistä ehompi Kia EV6 - muun muassa aiempaa isommalla akulla mennään 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä - sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe