18.3.2021

Maistiainen: Opel Mokka-e jauhaa sähköllä jopa 320 kilometriä

Opel Mokka Opel Mokka-e

Uuden Corsan tavoin myös Opel Mokka saapuu heti polttomoottorimallien lisäksi sähköversiona. Mokka-e on raikas makuversio suosikkicrossoverista.

Opel Mokka, myöhemmin Mokka X, sittemmin jälleen Mokka ja myös Mokka-e, ovat muodostuneet nopealla tahdilla saksalaismerkin crossover-malliston suosikeiksi. Nyt saapuva toinen mallipolvi uudistaa reilulla kädellä, sillä Opel on tässä vaiheessa siirtynyt ensin pois General Motorsilta PSA:lle ja sitten PSA:n mukana Stellantis-autojättiin. Puhtaalta pöydältä suunniteltu Mokka antaakin Opelille vapaammat kädet hakea paikkaansa uusiin sisarmerkkeihin verrattuna. Uusi raikas muotokieli ja keulailme ovat saaneet seurakseen aiempaa kompaktimmat ulkomitat sekä 120 kiloa pudotettua painoa. Sisustassa vain vaihdevalitsin ja tietoviihdejärjestelmän grafiikat kielivät sukulaisuudesta PSA:n kompaktiautoihin, mutta sielläkin vertailukohdaksi asettuu jo upouusi Citroën C4. Mittaristografiikat ja ilmastointilaite ovat puhdasta Opelia ja saksalaiset käyttävät rohkeasti omaa ohjauspyörää ja omia viiksivipuja tuttuun tapaan. Tilat ovat hyvät kompaktiluokan crossoveriksi. Opel Mokka Opel Mokka-e CMP-pohjarakenne on tuttu esimerkiksi Corsasta ja sähköisestä Corsa-e:stä. Polttomoottorimallien lisäksi tarjolla onkin heti alusta alkaen Opel Mokka-e -sähköversio. 50 kilowattitunnin akku on sijoitettu auton pohjaan ja siitä saadaan WLTP-syklillä mitattuna noin 322 kilometriä toimintamatkaa yhdellä latauksella. 100 kilowatin (136 hv) ja 250 newtonmetrin sähkömoottori on etuakselilla ja riittää arkiajoon mainiosti, kaupunkiajoon suorastaan erinomaisesti kiitos välittömän reagoinnin. Opel Mokka Opel Mokka-e Lataaminen onnistuu parhaimmillaan joko 100 kW CCS-pikalatauksella alle tunnissa tai 7,4 kW yksivaihelatauksella (32A) vajaassa kahdeksassa tunnissa. Koeajetun sähkömallin lisäksi Opel Mokka -mallistoon kuuluu 100 ja 130 hevosvoiman bensiinimallit, sekä 110 hevosvoiman dieselmalli. Polttomoottorimallien hinta alkaa 19 990 eurosta, sähköisen Mokka-e:n aloittaessa 34 990 eurosta. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat