20.9.2024 Koeajo Maistiainen: Peugeot 5008 Hybrid 136 e-DCS on 7-paikkainen tilamaasturi kaupunkiauton viboilla Teksti Benjamin Helander Kuva Benjamin Helander Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uunituoreen Peuget 5008:n itselataavassa hybridimallissa pieni voimanlähde liikuttaa isoa autoa, mutta kokonaisuus on silti melko raikas. Peugeot toi upouuden 5008:n viime viikolla ensi kertaa näytille Suomen kamaralle. Tuolloin oli mahdollista päästä tutustumaan 5008:n ihka ensimmäiseen sähköiseen ulottuvuuteen, joka on omanlaisensa avausmalli sähköautomarkkinoilla. Tuolloin päästiin ottamaan konkreettista tuntumaa uutuuden tiloihin ja muunneltavuuteen. Lisäksi Helsingin ytimessä tarjoutui oivallinen mahdollisuus tutustua ensimmäistä kertaa Suomessa Peugeotin uuteen mielenkiintoiseen tarjokkaaseen hybridivoimalinjoissa, nimittäin tähän Hybrid 136 e-DCS:ään.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRaskaahko kevythybridiUusi tuttavuus koko Peugeotin mallistossa on siis tämä itselataava hybridi, joka on 5008:n ja samalla viisipaikkaisen sisarmallin 3008:n voimalinjavaihtoehdoista kevyimmin sähköistetty. Täyssähköisen E-5008:n ohella mallisto on täyttymässä myös ladattavalla hybridillä. Vaatii hiukan hybridisanaleikkien soveltamista, jotta 5008 Hybrid 136 e-DCS:lle saadaan pätevä määritelmä. Järjestelmä ei nimittäin ole automaailmassa yleinen "kevythybridi" (mild hybrid), vaan sähköistymisen aste on sellaista suurempi. Kuitenkaan myöskään perinteisen itselataavan hybridin määritelmä, kuuluisimpana Toyotan niin kutsuttu täyshybridi (full hybrid), ei oikein istu tähän kuvaukseen. Peugeotin ratkaisu koostuu 1,2-litraisesta sadan kilowatin kolmisylinterisestä turbobensiinistä sekä kuusivaihteisesta DCS -kaksoiskytkinvaihteistosta, jonka sisään on rakennettu 15,6 kilowatin tehoinen sähkömoottori. Sähkömoottoria puolestaan ruokkii pikkuinen, 0,4 nettokilowattitunnin litiumioniakku. Matematiikka menee siten, että hybridijärjestelmän kokonaisteho on 100 kilowattia eli 136 hevosvoimaa ja 230 newtonmetriä, siis suoraan polttomoottorin luvut. Polttomoottori ei kuitenkaan toimita noita huippulukuja alakierroksilla, missä sähkömoottorin pääasiallinen tehtäväkenttä on. Itse polttomoottori on PSA:n ja sittemmin Stellantiksen laajalevikkinen kolmipyttyinen PureTech, 1,2-litraisena siis. Sitä on tosin hieman päivitetty, tärkeimpänä muutoksena jakohihnan vaihto ketjuun. PureTechissä jakopää on niin sanotussa öljykylvyssä, mikä on joskus aiheuttanut hihnan kanssa teknisiä ongelmia. Ketjun myötä sen asian pitäisi korjaantua, ja toki jakohihnaremontti poistuu huolto-ohjelmasta. Suurikokoinen kaupunkiautoKuten hybridit yleensäkin, myös Peugeot 5008 Hybrid 136 e-DCS on varsinkin polttoaineenkulutuksen kannalta eniten elementissään kaupunkiolosuhteissa, joissa kiihdytellään ja jarrutellaan eli jarrutusenergiaa otetaan talteen, ja hyödynnetään sitten kiihdytyksissä. Maantiellä tai moottoritiellä polttomoottori taistelee yksin kookkaan katumaasturin ilmanvastusta vastaan. Kaksoiskytkinlaatikon sisään integroitu sähkömoottori hoitaa osansa oikeastaan kaikissa tilanteissa eleettömän hyvin. Pienillä nopeuksilla 0,4 kilowattitunnin akusta riittää virtaa hetkelliseen sähköajoon, mutta esimerkiksi Toyota Corollan täyshybridin täyssähköosuuksiin karkeasti puolet sitä pienemmällä akulla ei toki ylletä. Paikaltaankiihdytystilanteissa sähkömoottori piristää 51 newtonmetrillään kierrosskaalan alaosassa, kitkien turboviivettä tehokkaasti pois. Jarrutellessa esimerkiksi liikennevaloihin, sähkömoottori hoitaa moottorijarrutuksen, polttomoottorin ollessa jo sammutettuna. Tässä kohtaa sähkömoottori muistuttaa itsestään vienon ininän muodossa. Mutta se pienen pieni, ketään häiritsemätön ininä onkin pitkälti ainoa tapa, jolla sähkömoottori kokonaisuudesta erottuu. Vaihdot sähkön ja bensiinin välillä ovat erittäin huomaamattomia, ja myös 6-vaihteisen DCS:n vaihdot ovat hyvin sulavia. Sähkömoottorikaan ei tarjoamastaan alakierrosten lisäboostista huolimatta pysty poistamaan sitä tosiasiaa, että 7-paikkaiseen, lähes 1 800-kiloiseen katumaasturiin on asennettu pikkuauton moottori. 136-hevosvoimainen rivikolmonen voi joutua tositoimiin, jos autossa matkustaa maksimimäärä ihmisiä ja/tai tavaraa. Auto kiihtyy nollasta sataan 12,3 sekunnissa, mikä on nykyaikana verrattain hidas tulos. Auton rivikolmoselle luonteenomaista tuntuu olevan myös pieni pörinä ja ratissakin tuntuva värinä erityisesti tietyillä kierrosalueilla kiihdytystilanteissa. Ei mitään varsinaisesti häiritsevää. Nimenomaan tästä kaupunkiautonäkökulmasta löytyy myös kehumisen aihetta. Suurikokoinen 5008 on huomattavasta, 2,9 metrin akselivälistään huolimatta varsin ketterä pyöritellä, ja varsinkin kääntösäteen pienuus hämmästyttää. Auton ohjaus on välitetty nopeaksi, eikä 1 780 kilon omamassa aiheuta siitäkään huolimatta kallisteluja. Myös erot 3008:aan ovat kokoerosta huolimatta ajossa varsin pieniä ja huomaamattomia, joten vaikka seitsenpaikkaisuudelle ei olisi säännöllistä tarvetta, 5008 tarjoaa liftback-peräistä 3008:aa reilusti isomman ja käytettävämmän tavaratilan ikään kuin siinä sivussa. Hybrid 136 e-DCS on kolmannen sukupolven 5008:n malliston avausmalli ja samalla hinnat alkaen -malli. Rajoitetun erän Allure Launch Editionina hybridi kustantaa 42 398 euroa, mutta jatkossa lähtöhinta asettuu jo lähtökohtaisesti varsin hyvin varustellun Alluren 42 903 euroon. Sekä lataushybridi että E-5008 ovat noin kymppitonnin kalliimpia. Sporttisemmaksi asemoidusta 3008:sta päästään käsiksi lippulaivan tiloihin noin kolmen tuhannen euron lisäsijoituksella. Lue lisää Kaikki artikkelit 19.11.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot e-Expert – täyssähköisenä vieläkin parempi 3.10.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot E-5008 Allure Launch Edition – leijonaperheen suurin 31.7.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot E-3008 – Toulousen tyyliä Töölööseen 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 10.4.2024 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot e-Partner XL eTrek – korkealta, muttei kovaa 31.3.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot E-3008 – unohda edeltäjät, trendileijona on komea myös teknisesti 6.3.2024 Ajoneuvot Maistiainen: Peugeot E-3008 – crossover aloittaa nyt sähköllä 25.1.2024 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot e-208 GT – pienen suosikkisähkiksen uudempi elämä 22.11.2023 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot e-308 – perus-Pösö, mutta täyssähköisenä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Uutinen Helsinki pohtii polttomoottoriautojen kieltoja 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 14.11.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover: Range Rover Sport – mukavuutta ja mafia-tyyliä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä