22.5.2025

Maistiainen: Renault 4 – sympaattinen Tipparellu tarjoaa tilavampaa retroilua

Kuva Eetu Kokkonen
Renault 4

Renault 4 on isompi kuin 5. Moottori kävi tutustumassa Renaultin sähköautomalliston tuoreimpaan tulokkaaseen.

Renault on päättänyt vihdoin olla ylpeä juuristaan, ja se näkyy nyt valmistajan sähköautomallistolssa. Ensin meille esiteltiin Renault 5 -viistoperä, jota voidaan pitää ikään kuin Clion täyssähköisenä vastineena. Samalla viitos-Rellu korvasikin Renaultin mallistossa sähköpioneerin työtä suorittaneen Zoen. Seuraavana esittelyvuorossa on Renault 4, jonka alkuperäinen versio tunnettiin lempinimellä ”Tipparellu”.

Renault 4

Renault 4 jakaa Renault 5:n kanssa saman perusrakenteen, ja oikeastaan n. 70 % osista ylipäänsä. Kokoero ei ole suunnaton: uusi Tippa on 222 millimetriä pidempi, 63 mm korkeampi ja akseliväliltäänkin 84 mm viitosta kookkaampi. Tavaratilassa eroa on lähes sata litraa. Ennen kaikkea isomman koon onkin määrä näkyä auton sisä- ja tavaratiloissa. Renaultin polttomoottorimallistosta 4:n luontevin vastine on pieni crossover Captur.

Saamme kuulla tehdaan edustajalta, että lähtökohdat Renault 4:n kanssa olivat kuitenkin hyvin erillaiset kuin 5:n. Siinä missä viitosesta oli olemassa valmis konsepti, jonka mukaan auto haluttiin toteuttaa, nelosesta oli vain tyhjä paperi. Auton muodot kuulema piirrätettiinkin uusiksi melko useaan otteeseen. Lopputulosta voi kuvailla onnistuneeksi. Sukunäköä alkuperäiseen tippaan ei ole aivan merkittävästi, mutta siitä huolimatta auto näyttää elämäniloiselle ja sympaattiselle.

Huomattavaa Renault 4:ssä on sen tavaratilan käytettävyys. Lastauskynnys on erittäin matalalla ja pohjalta löytyy pari jämäkän oloista sidontalenkkiä. Tavaratilan sivuille on tehty muoviset kassikoukut sekä pienet hyllyköt. Lisäksi kontin välipohjan alla on joitain litroja lisätilaa, joka tyypillisesti käytettäneen mukana kuljetettavien latauskaapeleiden säilytykseen.

Ajettavuudessa Renault 4 on haluttu hienosäätää mukavammaksi ja rennommaksi kuin 5. Muutos on tehty iskunvaimentimilla, jousivakiot ovat samat kuin jämäkämpään ajoon suunnatussa 5:ssä. Lisäksi Renault 4:n istuinten pintamateriaalit ovat pehmeämpiä kuin 5:ssä.

Tarkemmin uuden Tipparellun pariin palataan myöhemmin varsinaisen koeajon muodossa, jolloin autoa esitellään perusteellisemmin ajotuntumia myöten.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat