26.4.2025

Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle

Kuva Tuomas Rajala

Enyaq saa osakseen kasvojenkohotuksen, joka parantaa toimintamatkaa.

Škoda suosikkimalli Enyaq on käynyt kaupaksi vilkkaasti etenkin Euroopassa. Tämän vuoden myyntejä katsellessa voidaan todeta, että Enyaq on myynyt Suomessakin kiitettävästi. Se on maamme eniten rekisteröity sähköauto vuonna 2025. Siitäkin huolimatta, että uusi malli on vasta saapumassa.

Enyaq ei ole täysin uusi, mutta faceliftiksi siinä on tapahtunut paljon. Näkyvimmät muutokset voi huomata jo ensivilkaisulla, sillä keula on veistelty uusiksi maskin ja valojen osalta. Lisäksi Skoda-logo on korvattu tekstillä. Auton ilme on modernimpi, ja muotokieli viittaa hassulla tavalla hieman korealaiseen muotokieleen.

Päiväajovalot yhdistyvät yhdeksi kokonaisuudeksi Light band -valonauhan ansiosta. Myös takavalot on uudistettu, mutta muutos ei ole niin merkittävä kuin keulasta päin katsellessa. Myös vannekokoja on päivitetty ja tätä nykyä alla pyörivät 19–21” kiekot. Suuremmat pyörät tekevät hyvää ulkomuodolle.

Škoda on tehnyt työtä aerodynamiikan parantamiseksi, ja keulan uusi ilme on tässä suuressa roolissa. Etumaski istuu mahdollisimman saumattomasti ja ilmaa ohjaillaan uusia väyliä pitkin. Myös vanteet tekevät oman osansa. Muutoksilla ilmanvastuskerroin on pienentynyt selvästi.

Aerodynamiikka tarkoittaa parannusta toimintamatkaan, ja Enyaq 85 -mallin WLTP-vertailuluku on 575 kilometriä. Coupé-malli pinnistelee vielä 10 kilometriä pidemmälle lukuun 585 km.

Enyaqin voimalinjavalikoima pitää sisällään kaksi akkukokoa: 63 kWh ja 82 kWh. Tarjolla on myös kaksi tehoversiota: 150 kW ja 210 kW. Nelivetoversiossa on moottori myös etuakselilla. Nelivetomalli kantaa nimeä 85x.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Nopeaa latausta

Škoda on kasvattanut latausnopeuksia, ja pienempiakkuisen Enyaqin maksimiteho on 150 kW. Suurempiakkuisten versioiden latausnopeus on hieman parempi: 175 kW. Latauskurvi on kohdallaan, sillä iso akku latautuu 10–80 prosentin välillä 28 minuutissa ja pienempi 24 minuutissa.

Hinnat alkaen -malli on Enyaq 60, ja kyseessä on siis 150 kW tehoinen ja pienemmällä 63 kWh akulla varustettu perusversio. Pienempi akku lupaa 430 kilometrin toimintamatkan yhdellä latauksella. Tämä kyseinen yksilö tarttui myös lyhyelle testilenkille, joka suuntautui Inkoon maalaisteille.

Ensipuraisulla Enyaqin miedompi tehoversio tarjosi hyvän suorituskyvyn varsin sporttisen tuntuisessa paketissa. Škodan alusta on perusmallissakin pintakova, millä selvästi haetaan urheilullista fiilistä.

Kotimaamme rajussa kunnossa oleva tiestö kaipaisi ainakin paikoitellen hieman pehmeämpää lähestymistapaa. Alustan säätöjärjestelmästä voi napsauttaa varustelutasosta riippuen comfort-asetuksen päälle, mutta lähtökohtana toimivan sporttisen tuntuman hukkaamiseen se tuskin kykenee.

Ohjaamossa on käytetty paljon kierrätysmateriaalia, mutta saatavilla on edelleen myös ehtaa nahkaa. Sisusta on sinänsä pitkälti ennallaan. Skoda erityisominaisuus, eli fyysiset näppäimet ja ohjauspyörän säätörullat miellyttävät edelleen.

Maahantuojan mukaan Enyaqin myydyin versio tulee olemaan isoakkuinen neliveto, mikä ei ole ihme, kun katselee hinnastoa. Pienempiakkuinen 60 maksaa 45 790 euroa. Isoakkuinen takavetomalli 85 maksaa 49 750 euroa ja nelivetomalli 85x halvimmillaan 52 710 euroa. Hintaeroa 60 ja 85x -mallien välillä on alle 7000 euroa, ja tuolla hinnalla saa merkittävästi paremman mallin.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat