26.4.2025 Koeajo Sähkö Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle Teksti Tuomas Rajala Kuva Tuomas Rajala Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Enyaq saa osakseen kasvojenkohotuksen, joka parantaa toimintamatkaa. Škoda suosikkimalli Enyaq on käynyt kaupaksi vilkkaasti etenkin Euroopassa. Tämän vuoden myyntejä katsellessa voidaan todeta, että Enyaq on myynyt Suomessakin kiitettävästi. Se on maamme eniten rekisteröity sähköauto vuonna 2025. Siitäkin huolimatta, että uusi malli on vasta saapumassa.Enyaq ei ole täysin uusi, mutta faceliftiksi siinä on tapahtunut paljon. Näkyvimmät muutokset voi huomata jo ensivilkaisulla, sillä keula on veistelty uusiksi maskin ja valojen osalta. Lisäksi Skoda-logo on korvattu tekstillä. Auton ilme on modernimpi, ja muotokieli viittaa hassulla tavalla hieman korealaiseen muotokieleen.Päiväajovalot yhdistyvät yhdeksi kokonaisuudeksi Light band -valonauhan ansiosta. Myös takavalot on uudistettu, mutta muutos ei ole niin merkittävä kuin keulasta päin katsellessa. Myös vannekokoja on päivitetty ja tätä nykyä alla pyörivät 19–21” kiekot. Suuremmat pyörät tekevät hyvää ulkomuodolle.Škoda on tehnyt työtä aerodynamiikan parantamiseksi, ja keulan uusi ilme on tässä suuressa roolissa. Etumaski istuu mahdollisimman saumattomasti ja ilmaa ohjaillaan uusia väyliä pitkin. Myös vanteet tekevät oman osansa. Muutoksilla ilmanvastuskerroin on pienentynyt selvästi.Aerodynamiikka tarkoittaa parannusta toimintamatkaan, ja Enyaq 85 -mallin WLTP-vertailuluku on 575 kilometriä. Coupé-malli pinnistelee vielä 10 kilometriä pidemmälle lukuun 585 km.Enyaqin voimalinjavalikoima pitää sisällään kaksi akkukokoa: 63 kWh ja 82 kWh. Tarjolla on myös kaksi tehoversiota: 150 kW ja 210 kW. Nelivetoversiossa on moottori myös etuakselilla. Nelivetomalli kantaa nimeä 85x.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNopeaa lataustaŠkoda on kasvattanut latausnopeuksia, ja pienempiakkuisen Enyaqin maksimiteho on 150 kW. Suurempiakkuisten versioiden latausnopeus on hieman parempi: 175 kW. Latauskurvi on kohdallaan, sillä iso akku latautuu 10–80 prosentin välillä 28 minuutissa ja pienempi 24 minuutissa.Hinnat alkaen -malli on Enyaq 60, ja kyseessä on siis 150 kW tehoinen ja pienemmällä 63 kWh akulla varustettu perusversio. Pienempi akku lupaa 430 kilometrin toimintamatkan yhdellä latauksella. Tämä kyseinen yksilö tarttui myös lyhyelle testilenkille, joka suuntautui Inkoon maalaisteille.Ensipuraisulla Enyaqin miedompi tehoversio tarjosi hyvän suorituskyvyn varsin sporttisen tuntuisessa paketissa. Škodan alusta on perusmallissakin pintakova, millä selvästi haetaan urheilullista fiilistä.Kotimaamme rajussa kunnossa oleva tiestö kaipaisi ainakin paikoitellen hieman pehmeämpää lähestymistapaa. Alustan säätöjärjestelmästä voi napsauttaa varustelutasosta riippuen comfort-asetuksen päälle, mutta lähtökohtana toimivan sporttisen tuntuman hukkaamiseen se tuskin kykenee.Ohjaamossa on käytetty paljon kierrätysmateriaalia, mutta saatavilla on edelleen myös ehtaa nahkaa. Sisusta on sinänsä pitkälti ennallaan. Skoda erityisominaisuus, eli fyysiset näppäimet ja ohjauspyörän säätörullat miellyttävät edelleen.Maahantuojan mukaan Enyaqin myydyin versio tulee olemaan isoakkuinen neliveto, mikä ei ole ihme, kun katselee hinnastoa. Pienempiakkuinen 60 maksaa 45 790 euroa. Isoakkuinen takavetomalli 85 maksaa 49 750 euroa ja nelivetomalli 85x halvimmillaan 52 710 euroa. Hintaeroa 60 ja 85x -mallien välillä on alle 7000 euroa, ja tuolla hinnalla saa merkittävästi paremman mallin. Lue lisää Kaikki artikkelit 11.6.2025 Moottoripyörät Koeajo: BMW R 12 G/S – kahden maailman retrontäyteinen liitto 10.6.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 – kookas ja kulmikas perhecrossover lataa salamana 9.6.2025 Sähköautot Sähköautopakko yleistyy yrityksissä – joko suosituksin tai suoranaisella pakolla 8.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 85 Sportline – RS-mallia odotellessa 7.6.2025 Sähköautot Suomen ensimmäinen megawattilatausasema avataan Liedossa syyskuussa 6.6.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Reany W1 – keveyttä kaupunkiin 6.6.2025 Uutinen Täysin uusi Nissan Leaf lähestyy – aerodynaamisin Nissan ikinä, toimintamatka 300–500 kilometriä 5.6.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG E 53 – Arvaamattoman Mukava Giesi 4.6.2025 Mönkijä Koeajo: Polaris Ranger Kinetic – aja hiljaa isi nyt vaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 9.6.2025 Kuluttajat Uuden matkailuauton omistajalta yli 14 000 euron vaatimus myyjälle – kuluttajariitalautakunta ei voinutkaan ottaa kantaa asiaan 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 10.6.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 – kookas ja kulmikas perhecrossover lataa salamana 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia - katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster