8.7.2024

Maistiainen: Smart #1 – se pienempi iso-Smart

Kuva Tuomas Rajala

Smartin uusi tuleminen on sähköinen. #1 on kaupunkiauto, josta löytyy väkevästi voimaa.

Smartin pienempi ja korkeampi versio kantaa nimeä #1. Kyseessä on valmistajan mukaan urban companion, ja kaupunkiautoksi pienempi Smart kelpaa mainiosti. Toki uutuutta ei voi suoraan verrata alkuperäiseen lilliputtiautoon, sillä kokoa #1:llä on melkein tuplat aiempaan.

Nykyään varsin kiinalainen #1 on nelimetrinen automalli, jota tehdään vain sähköisenä. Brändi on Daimlerin ja Geelyn yhteisomistuksessa, mikä näkyy samankaltaisuutena muiden Geelyn tuottamien sähköautojen kanssa.

#1:tä on saatavilla etu- ja nelivetoisena. Takavetomalleja on saatavilla kahdella akkukoolla: 49 kWh ja 66 kWh. Toimintamatkaa tarjoillaan 310–440 kilometriä, riippuen akun koosta ja tarkemmasta malliversiosta.

Yhdellä sähkömoottorilla varustettu takavetoinen Smart #1 tuottaa mukavat 272 hevosvoimaa ja 343 Nm. Pro+ -versio pistää väännössä hieman paremmaksi, jolloin lukema nostetaan 384 Nm:iin. Todellisuudessa ero ei ole millään tasolla merkittävä.

Nelivetoversiota on saatavilla vain suuremmalla akkukoolla. 66 kWh antaa nelivetoisena 400 kilometrin toimintamatkan optimaalisissa olosuhteissa. Talvipakkasella tilanne on ankeampi, mutta se pitää sähköauton kohdalla hyväksyä.

Tehoa nelivetoisessa versiossa on hulppeasti. Kahden sähkömoottorin yhteenlaskettu teho on 315 kW (428 hv), joten Smartilla ei tarvitse jäädä jalkoihin. Paikaltaan sataseen ammutaan alle neljässä sekunnissa, mitä voidaan pitää riittävänä kiihdytysarvona tässä luokassa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

(Lataus)kurvit kohdallaan

#1:n pikalatausteho on saatu nostettua hyvälle tasolle, ja maksimi on 150 kW:n. Huipputehoa tärkeämpää on luonnollisesti se, kuinka nopeasti auto lataa 10–80 % varauksen. Smartin tapauksessa se on alle puoli tuntia. Olettaen, että laturi pystyy tarjoamaan riittävästi tehoa ja keliolosuhteet ovat otolliset.

Lämpimällä akulla ja kesäkelillä latauskurvi pysyttelee 80 kW tuntumassa 70 prosentin varaukseen saakka, joten tien päällä lisää kilometrejä saa kahviatuon aikana sopivasti.

Smartin pienempi ja korkeampi versio jakaa mielipiteet muotoilumielessä. Korkeahko ja pullea pikkuauto on toisaalta söötti, mutta samaan aikaan hieman liian… no pullea. #3 on sporttisempi tapaus etenkin muotokielensä puolesta. Mutta makuasioitahan nämä ovat.

Auton korkeus näkyy, ja myös tuntuu. Moottoritiellä ajettaessa #1 on yllättävän äänekäs ajoviiman suhteen. Tuulisella kelillä auto viheltää hiljaa, mikä korostaa entisestään korkean auton fiilistä.  

Ykkösen suurempi sisarus #3 on ohjelmistoltaan modernimpi tapaus, ja sen vuoksi auto piipittelee jatkuvasti kuljettajan vireystilan, ylinopeusvaroituksen ja muun hädän vuoksi. Fiilis on levoton ja häiritsevä. #1 ei ole tässä suhteessa läheskään sisaruksensa veroinen. Onneksi niin. Ykkönenkin kyllä piippailee, mutta ei reagoi jokaiseen risaukseen ja sivulle katsomiseen.

Ajotuntumaltaan #1 on hyvää perustasoa. Mikään ei suuremmin häiritse, muttei toisaalta myöskään ihastuta. Voimaa löytyy jo takavetoisesta autostakin riittämiin. Ohjaus ei ole kaikkein tunnokkain, mutta jälleen kerran ei huonokaan.

Pieneen autoon saatu loihdittua hyvät sisätilat, ja niiden muokkaaminen on helppoa. Toisen rivin penkkejä saa liikuteltua 130 mm pituussuunnassa, joten tavaratilaan saa lisää senttejä niin halutessaan. SE toki tarkoittaa sitä, ettei takapenkille mahdu enää istumaan. Pikkulasten kanssa ominaisuus on tietenkin näppärä.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat