23.4.2019 Ajoneuvot Maistiainen: Subaru Forester e-Boxer – viidennen kerran hiottu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Subaru Forester liikkuu nyt hybridivoimalinjan turvin. Subaru Forester saapuu viidenteen sukupolveensa tutulla reseptillä: kaikkea on hiottu, mutta vallankumoukselle ei ole nähty tarvetta.Suurin tekninen muutos löytyy auton voimalinjasta. Nyt ainoa moottorivaihtoehto on e-Boxeriksi nimetty hybridijärjestelmä, joka koostuu 150-hevosvoimaisesta 2-litraisesta bokserimoottorista ja 17 hevosvoiman sähkömoottorista. Vaihteisto on Subarun suosima portaaton Lineartronic, ja veto viedään tietysti neljälle pyörälle.Hybridivoimalinja ei ajossa eroa suuremmin aiemmista Subaruista. Ahtamatonta moottoria saa edelleen kierrättää runsaaasti, pienen sähkömoottorin lisätehoa ei suuremmin huomaa. Voimakkaampi bensiinimoottori tai edes tehokkaampi sähkömoottori tekisi hyvää.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySukunäkö tallellaUlkoa ja sisältä Forester on tuttua Subarua. Ulkoasu on saanut kromia ja lisää muotoja, mutta järin persoonalliseksi tai huomiota herättävän komeaksi autoa ei voi sanoa.Sisätilat vaativat hetken tottumisen, nappeja ja painikkeita riittää paljon. Sijaintien oppimisen ja valikkologiikan omaksumisen jälkeen Forester tuntuu kotoisalta. Sen jälkeen alkaa arvostaa erinomaista näkyvyyttä ulos, josta kiitos suurelle lasipinta-alalle ja ohuille pilareille.Tilat ovat avarat, ja takaistuimellakin matkaa erittäin mielellään.VaivatonAjoltaan Forester on vaivaton, tosin havainnot perustuvat nyt Kiinan markkina-alueen yksilöihin, joita on tuotu Eurooppaan muutama kappale koeajokäyttöön. Lopulliset kokemukset voivat muuttua, sillä varuste-erojen lisäsi Eurooppaan tuotavat Foresterit eroavat ainakin renkaiden (Kiinan autoissa Falkenit, Euroopan mallit tuodaan Bridgestonen renkailla) ja vaihteisto-ohjauksen osalta.Alusta on jämäkkä, muttei epämukava. Ainakin kevyellä kuormalla se suodattaa töyssyt hienosti ja selvittää mutkat kallistelematta. Ohjaus ei yllä vastaaviin ylisanoihin, keskialueella on epämääräisyyttä ja tahmeutta, joka häiritsee suoraan ajoa.Ensimmäiset Foresterit saapuvat Suomeen loppuvuodesta. Hinnat alkavat Base-mallin 44 393 eurosta ja päättyvät Summit-mallin 53 801 euroon.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 12.6.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan venyi moottoritiellä sähköajon yllätykseen 13.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 4 – fiksua tilankäyttöä järkevään hintaan, mutta yksi varuste on Suomessa lähes pakollinen 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia - katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa!