23.4.2019 Ajoneuvot Maistiainen: Subaru Forester e-Boxer – viidennen kerran hiottu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Subaru Forester liikkuu nyt hybridivoimalinjan turvin. Subaru Forester saapuu viidenteen sukupolveensa tutulla reseptillä: kaikkea on hiottu, mutta vallankumoukselle ei ole nähty tarvetta.Suurin tekninen muutos löytyy auton voimalinjasta. Nyt ainoa moottorivaihtoehto on e-Boxeriksi nimetty hybridijärjestelmä, joka koostuu 150-hevosvoimaisesta 2-litraisesta bokserimoottorista ja 17 hevosvoiman sähkömoottorista. Vaihteisto on Subarun suosima portaaton Lineartronic, ja veto viedään tietysti neljälle pyörälle.Hybridivoimalinja ei ajossa eroa suuremmin aiemmista Subaruista. Ahtamatonta moottoria saa edelleen kierrättää runsaaasti, pienen sähkömoottorin lisätehoa ei suuremmin huomaa. Voimakkaampi bensiinimoottori tai edes tehokkaampi sähkömoottori tekisi hyvää.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySukunäkö tallellaUlkoa ja sisältä Forester on tuttua Subarua. Ulkoasu on saanut kromia ja lisää muotoja, mutta järin persoonalliseksi tai huomiota herättävän komeaksi autoa ei voi sanoa.Sisätilat vaativat hetken tottumisen, nappeja ja painikkeita riittää paljon. Sijaintien oppimisen ja valikkologiikan omaksumisen jälkeen Forester tuntuu kotoisalta. Sen jälkeen alkaa arvostaa erinomaista näkyvyyttä ulos, josta kiitos suurelle lasipinta-alalle ja ohuille pilareille.Tilat ovat avarat, ja takaistuimellakin matkaa erittäin mielellään.VaivatonAjoltaan Forester on vaivaton, tosin havainnot perustuvat nyt Kiinan markkina-alueen yksilöihin, joita on tuotu Eurooppaan muutama kappale koeajokäyttöön. Lopulliset kokemukset voivat muuttua, sillä varuste-erojen lisäsi Eurooppaan tuotavat Foresterit eroavat ainakin renkaiden (Kiinan autoissa Falkenit, Euroopan mallit tuodaan Bridgestonen renkailla) ja vaihteisto-ohjauksen osalta.Alusta on jämäkkä, muttei epämukava. Ainakin kevyellä kuormalla se suodattaa töyssyt hienosti ja selvittää mutkat kallistelematta. Ohjaus ei yllä vastaaviin ylisanoihin, keskialueella on epämääräisyyttä ja tahmeutta, joka häiritsee suoraan ajoa.Ensimmäiset Foresterit saapuvat Suomeen loppuvuodesta. Hinnat alkavat Base-mallin 44 393 eurosta ja päättyvät Summit-mallin 53 801 euroon.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 28.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: torpedokeulainen Scania T124 -rekkaveturi 28.4.2025 Lentokoneet Superjumbo Airbus A380:n ensilennosta tuli kuluneeksi tasan 20 vuotta - uusi A380-operaattori aloittamassa yli kolme vuotta tuotannon päättymisen jälkeen 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous