23.4.2024

Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla

Kuva Eetu Kokkonen

Urheiluautoista tunnettu Porsche on tehnyt katumaastureita jo yli 20 vuoden ajan, vieläpä hyvällä menestyksellä. Nyt valmistajan pienempi katumaasturimalli Porsche Macan muuntautuu täyssähköiseksi, joka tarkoittaa esimerkiksi halvempia hintoja meillä Suomessa.

Porsche toi vuonna 2014 myyntiin Cayennea pienemmän Macan-katumaasturin, joka oli Audi Q5:n sisarmalli. Malli onkin ollut myyntilukemien valossa menestys. Porshcen itsensä mukaan Macania on myyty vuosien varrella 844 236 kappaletta. Kymmenen vuoden malli-ikä on kuitenkin tehnyt tehtävänsä kasvojenkohotuksista huolimatta. Etenkin meillä Suomessa myynti on jo tyrehtynyt: vuonna 2022 Suomessa ensirekisteröintiin 3 Macania, ja vuonna 2023 ei enää ainuttakaan.

Nyt Porschen tavoitteena on päinvastainen suunta. Perinpohjaisen uudistumisen yhteydessä polttomoottorit jäävät Macanissa tyystin historiaan, ja jatkossa se on tarjolla ainoastaan täysin sähköisenä. Sähköautojen autoverottomuus tarkoittaa myös, että Macanin hinnat tippuvat. Vuonna 2023 edullisin Porsche Macan PDK kustansi ilman lisävarusteita 103 024 euroa (josta 34 554 e autoveroa). Nyt uuden Macanin hinta alkaa 84 990 eurosta. Maahantuojalla on luottoa, että seuraavina vuosina Macan olisi Suomen myydyin Porsche.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Uusi perusrakenne, isompi auto

Porsche Macan rakentuu tuoreelle Volkswagen-konsernin PPE-perusrakenteelle, jolle valmistuu myös esimerkiksi Audi Q6 E-Tron.

Uudistumisen myötä Macan on myös kasvanut pituutta 58 millimetriä, leveyttä 11 mm ja korkeutta 16 mm. Oleellisinta lienee, että akseliväli on kasvanut 86 mm, joka tarkoittaa myös hieman parempia sisätiloja.

Kaksi eri malliversiota

Hinnat alkaen -versio kantaa nimeä Porsche Macan 4, ja tehokkaampi malli tunnetaan nimellä Porsche Macan Turbo. Molemmissa malleissa on sama 12 moduulista koostuva ajoakku, jonka kokonaiskapasiteetti on 100 kilowattituntia, ja käytettävissä tästä on 95 kWh. Porsche Taycanin tapaan myös Macan hyödyntää 800 voltin sähköarkitehtuuria, joka tarkoittaa parhaillaan 270 kilowatin lataustehoa. Asiointilataus tapahtuu kolmivaiheisesti 11 kW:n (3 x 16 A) teholla.

Nimensä mukaisesti myös lähtömalli Macan 4 on nelivetoinen. Kaksi sähkömoottoria tuottaa 285 kilowatin (387 hevosvoiman) jatkuvan huipputehon, ja lisäksi voimalinjasta on otettavissa hetkellisesti irti vielä 15 kW (21 hv) enemmän. Nollasta sataan kiihdytään parhaillaan 5,2 sekunnissa, huippunopeus on 220 kilometriä tunnissa ja WLTP-toimintamatka 613 km.

Tehokkaampi, 124 490 euron hinnasta lähtevä Macan Turbo tarjoaa puolestaan 430 kW:n (585 hv:n) jatkuvan ja 470 kW:n (639 hv:n) hetkellisen tehon. 0–100 km/h -kiihdytys käy parhaillaan 3,3 sekunnissa, huippunopeus on 260 km/h ja WLTP-toimintamatka 591 km.

Uusi Macan on nyt ennakkotilattavissa, ja mallin toimitukset alkaa vuoden 2024 loppupuolella. Moottori palaa Macanin pariin myöhemmin kattavamman koeajoartikkelin muodossa.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat