20.6.2017 Ajoneuvot Maistiainen: tilava ja mukava Renault Koleos Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Euroopan lehdistö tutustuu Renault Koleos -katumaasturiin poikkeuksellisesti Suomessa. Nykymaailman katumaasturibuumissa tuntuu hämmästyttävältä, että nyt esitellyn toisen sukupolven Renault Koleos -katumaasturin edeltäjä oli ranskalaismerkin ensimmäinen kevyt katumaasturi. Suomalaisteillä ykkös-Koleos jäi harvinaiseksi havainnoksi – matalat myyntimäärät ja huomaamaton ulkonäkö pitivät auton poissa parrasvaloista.Nyt esiteltävän toisen sukupolven Koleoksen menestys ei ainakaan jää kiinni ulkonäöstä. Talismanista tutut ajovalot sopivat hienosti korkeaan autoon. Uutena kikkana Renault jatkaa ajovalojen linjaa etulokasuojien läpi ulottuvilla kromilistoilla etuovien Initiale Paris -tunnuksiin. Ne kertovat koeajoauton edustavan malliston ylellisintä päätä, joita ei toistaiseksi oteta Suomen maahantuontiohjelmaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKuvan auto erikoisvarusteinEnsikoeajoissa Renault Koleos Initiale Paris -malleja tosin Suomessa näkyy, sillä auton Euroopan julkaisu järjestettiin kotoisassa Etelä-Suomessa. Tällä kertaa ensikoeajoissa siis pystyy ottamaan kantaa auton melutasoon. Se on Renaultin etu, sillä Koleos kulkee karheallakin kotimaisella asvaltilla miellyttävän vaimeasti. Myös alustan säädöt ovat onnistuneet, auto ottaa huonommankin tien töyssyt miellyttävästi. Vain pahimmat poikittaussaumat täräyttävät, ja isommissa töyssyissä alusta kolahtelee hieman tavallista enemmän.Renault on onnistunut muokkaamaan muun muassa Nissan X-Trailissa ja Renault Kadjarissa käytetzn CMF-perusrakenteen Koleoksen tarpeisiin. Joistakin sisätilojen kytkimistä erottaa Nissanin käsialaa, mutta päälinjat ajettavuudesta kojelautaan ovat ehtaa Ranskaa. Koleoksen ohjaus on tehostettu kevyeksi. Ajettavuus on vaivattoman luonnollista ja katumaasturiin sopivaa, mutta varsinaista tunnokkuutta sormenpäihin ei välity. Ensikoeajoon valikoitui 175 hevosvoimaisella kaksilitraisella dieselillä ja portaattomalla CVT-vaihteistolla varustettu etuvetoyksilö. Raskaassa autossa hevosvoimat laantuvat, mutta eteneminen on vaivatonta. CVT-vaihteisto toimii mainiosti: vaihteistotyypin akilleenkantapää, kuminauhamaisen joustava toiminta ja vakiokierrosluvulla ulvova moottori loistivat poissaolollaan. Moottorin pariksi tarjotaan myös nelivetoa, jonka saa myös manuaalivaihteistolla.Ainakin alkuun Koleos-mallisto kattaa vain dieseleitä. Perusmoottori on 1,6-litrainen 130 hevosvoimainen. Aina etuvetoon paritetun voimanlähteen saa manuaalilla, CVT-vaihteistoa halajavat saavat valita 175 hevosvoimaisen moottorin.Koleoksen hinnat alkavat 34 390 eurosta. Ensimmäiset autot saapuvat Suomeen jo heinäkuun puolivälissä.Teksit ja kuvat: Lauri Ahtiainen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 21.5.2025 Koeajo Koeajo: Dongfeng Nammi Box – nyt ei jää ikävä 20.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Muistatko Marcus Grönholmin MM–Peugeotin? 206 WRC on häijyn hintainen ralliohjus 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 20.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ajovalojen kiillotus on kuin kaihileikkaus Priukselle 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 19.5.2025 Laivat Liittolaismaiden laivat ovat yhä tutumpi näky Helsingin satamassa - yksi niistä oli kaunis mutta tappava ranskalaisfregatti Aconit 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?