20.6.2017 Ajoneuvot Maistiainen: tilava ja mukava Renault Koleos Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Euroopan lehdistö tutustuu Renault Koleos -katumaasturiin poikkeuksellisesti Suomessa. Nykymaailman katumaasturibuumissa tuntuu hämmästyttävältä, että nyt esitellyn toisen sukupolven Renault Koleos -katumaasturin edeltäjä oli ranskalaismerkin ensimmäinen kevyt katumaasturi. Suomalaisteillä ykkös-Koleos jäi harvinaiseksi havainnoksi – matalat myyntimäärät ja huomaamaton ulkonäkö pitivät auton poissa parrasvaloista.Nyt esiteltävän toisen sukupolven Koleoksen menestys ei ainakaan jää kiinni ulkonäöstä. Talismanista tutut ajovalot sopivat hienosti korkeaan autoon. Uutena kikkana Renault jatkaa ajovalojen linjaa etulokasuojien läpi ulottuvilla kromilistoilla etuovien Initiale Paris -tunnuksiin. Ne kertovat koeajoauton edustavan malliston ylellisintä päätä, joita ei toistaiseksi oteta Suomen maahantuontiohjelmaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKuvan auto erikoisvarusteinEnsikoeajoissa Renault Koleos Initiale Paris -malleja tosin Suomessa näkyy, sillä auton Euroopan julkaisu järjestettiin kotoisassa Etelä-Suomessa. Tällä kertaa ensikoeajoissa siis pystyy ottamaan kantaa auton melutasoon. Se on Renaultin etu, sillä Koleos kulkee karheallakin kotimaisella asvaltilla miellyttävän vaimeasti. Myös alustan säädöt ovat onnistuneet, auto ottaa huonommankin tien töyssyt miellyttävästi. Vain pahimmat poikittaussaumat täräyttävät, ja isommissa töyssyissä alusta kolahtelee hieman tavallista enemmän.Renault on onnistunut muokkaamaan muun muassa Nissan X-Trailissa ja Renault Kadjarissa käytetzn CMF-perusrakenteen Koleoksen tarpeisiin. Joistakin sisätilojen kytkimistä erottaa Nissanin käsialaa, mutta päälinjat ajettavuudesta kojelautaan ovat ehtaa Ranskaa. Koleoksen ohjaus on tehostettu kevyeksi. Ajettavuus on vaivattoman luonnollista ja katumaasturiin sopivaa, mutta varsinaista tunnokkuutta sormenpäihin ei välity. Ensikoeajoon valikoitui 175 hevosvoimaisella kaksilitraisella dieselillä ja portaattomalla CVT-vaihteistolla varustettu etuvetoyksilö. Raskaassa autossa hevosvoimat laantuvat, mutta eteneminen on vaivatonta. CVT-vaihteisto toimii mainiosti: vaihteistotyypin akilleenkantapää, kuminauhamaisen joustava toiminta ja vakiokierrosluvulla ulvova moottori loistivat poissaolollaan. Moottorin pariksi tarjotaan myös nelivetoa, jonka saa myös manuaalivaihteistolla.Ainakin alkuun Koleos-mallisto kattaa vain dieseleitä. Perusmoottori on 1,6-litrainen 130 hevosvoimainen. Aina etuvetoon paritetun voimanlähteen saa manuaalilla, CVT-vaihteistoa halajavat saavat valita 175 hevosvoimaisen moottorin.Koleoksen hinnat alkavat 34 390 eurosta. Ensimmäiset autot saapuvat Suomeen jo heinäkuun puolivälissä.Teksit ja kuvat: Lauri Ahtiainen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 21.6.2025 Ajoneuvot 10 sekuntia per auto – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton? 22.6.2025 Laivat Ja taas romutetaan: entinen Silja Linen ruotsinlaivapioneeri Finlandia purettavana Turkissa 20.6.2025 Matkailu Skandaalien sävyttämä klassikkoauto saapui Vehoniemen harjulle 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 21.6.2025 Ajoneuvot 10 sekuntia per auto – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton? 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.6.2025 Ajoneuvot 10 sekuntia per auto – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella