20.6.2017 Ajoneuvot Maistiainen: tilava ja mukava Renault Koleos Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Euroopan lehdistö tutustuu Renault Koleos -katumaasturiin poikkeuksellisesti Suomessa. Nykymaailman katumaasturibuumissa tuntuu hämmästyttävältä, että nyt esitellyn toisen sukupolven Renault Koleos -katumaasturin edeltäjä oli ranskalaismerkin ensimmäinen kevyt katumaasturi. Suomalaisteillä ykkös-Koleos jäi harvinaiseksi havainnoksi – matalat myyntimäärät ja huomaamaton ulkonäkö pitivät auton poissa parrasvaloista. Nyt esiteltävän toisen sukupolven Koleoksen menestys ei ainakaan jää kiinni ulkonäöstä. Talismanista tutut ajovalot sopivat hienosti korkeaan autoon. Uutena kikkana Renault jatkaa ajovalojen linjaa etulokasuojien läpi ulottuvilla kromilistoilla etuovien Initiale Paris -tunnuksiin. Ne kertovat koeajoauton edustavan malliston ylellisintä päätä, joita ei toistaiseksi oteta Suomen maahantuontiohjelmaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kuvan auto erikoisvarustein Ensikoeajoissa Renault Koleos Initiale Paris -malleja tosin Suomessa näkyy, sillä auton Euroopan julkaisu järjestettiin kotoisassa Etelä-Suomessa. Tällä kertaa ensikoeajoissa siis pystyy ottamaan kantaa auton melutasoon. Se on Renaultin etu, sillä Koleos kulkee karheallakin kotimaisella asvaltilla miellyttävän vaimeasti. Myös alustan säädöt ovat onnistuneet, auto ottaa huonommankin tien töyssyt miellyttävästi. Vain pahimmat poikittaussaumat täräyttävät, ja isommissa töyssyissä alusta kolahtelee hieman tavallista enemmän. Renault on onnistunut muokkaamaan muun muassa Nissan X-Trailissa ja Renault Kadjarissa käytetzn CMF-perusrakenteen Koleoksen tarpeisiin. Joistakin sisätilojen kytkimistä erottaa Nissanin käsialaa, mutta päälinjat ajettavuudesta kojelautaan ovat ehtaa Ranskaa. Koleoksen ohjaus on tehostettu kevyeksi. Ajettavuus on vaivattoman luonnollista ja katumaasturiin sopivaa, mutta varsinaista tunnokkuutta sormenpäihin ei välity. Ensikoeajoon valikoitui 175 hevosvoimaisella kaksilitraisella dieselillä ja portaattomalla CVT-vaihteistolla varustettu etuvetoyksilö. Raskaassa autossa hevosvoimat laantuvat, mutta eteneminen on vaivatonta. CVT-vaihteisto toimii mainiosti: vaihteistotyypin akilleenkantapää, kuminauhamaisen joustava toiminta ja vakiokierrosluvulla ulvova moottori loistivat poissaolollaan. Moottorin pariksi tarjotaan myös nelivetoa, jonka saa myös manuaalivaihteistolla. Ainakin alkuun Koleos-mallisto kattaa vain dieseleitä. Perusmoottori on 1,6-litrainen 130 hevosvoimainen. Aina etuvetoon paritetun voimanlähteen saa manuaalilla, CVT-vaihteistoa halajavat saavat valita 175 hevosvoimaisen moottorin. Koleoksen hinnat alkavat 34 390 eurosta. Ensimmäiset autot saapuvat Suomeen jo heinäkuun puolivälissä. Teksit ja kuvat: Lauri Ahtiainen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia - "järjettömän tehokas" EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt