12.3.2021 Ajoneuvot Maistiainen: Toyota Proace 4×4 – ranskalainen neliveto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toyota Proace 4x4 valmistuu mielenkiintoisesti kahdella eri tehtaalla Ranskassa. Ajoimme sen maantien lisäksi myös hieman haastavammille metsäteille. Toyota Proace 4x4 valmistetaan lähtökohtaisesti muiden Proace-mallien, ja konsernisisarten Citroën Jumpyn ja Peugeot Expertin kanssa, Ranskassa Sevel Nordin tehtaalla etuvetoiseksi. Tästä se kuljetetaan Alsacen alueelle Dangelin tehtaalle. Dangel on tullut jo vuosikymmeniä takaperin tunnetuksi taidostaan rakentaa Peugeotin perusmalleista nelivetoisia ja maastokykyisiä. Sittemmin Dangelista on muotoutunut niin sanottu toisen vaiheen valmistaja, joten esimerkiksi nelivetoisen Toyota Proacen rekisteriotteessa lukee valmistajana Dangel. Proace on siitä huolimatta Toyota ja valmistettu Toyotan takuulla. Dangelin tehtaalla Proace varustellaan uusiksi käytännössä koko voimansiirron osalta. Sekä ad-blue- että polttoainetankkeja on muokattava, jotta kardaani mahtuu sille kuuluvalle paikalle.Edestä löytyy jakovaihteisto ja nelivedon kytkeytyminen tapahtuu viskokytkimellä ennen taka-akselia. Takatasauspyörästöstä löytyy vakiovarusteena kitkalukko. Samalla vararengas on täytynyt siirtää pois auton alta tavaratilan sisäpuolelle, joten virallinen vetoisuus on nelivetoisessa vararenkaan verran muuta mallistoa pienempi. Tavaratilaa on noin 6,1 kuutiometriä ja mukaan mahtuu läpilastausluukun ansiosta jopa 4 metriä pitkä esine. Nelivetoinen Proace on koriltaan aina niin sanottu L2, eli pitkä malli. Dangelin loppuun viemä Toyota Proace 4x4 erottuu monesta muusta nelivetoisesta pakettiautosta alustan suojaksien osalta. Ihan oikean maastoauton pohjapanssarista ei ole kyse, mutta keulan alleajosuojan lisäksi myös tankit ja perä on suojattu osumilta.Toyota Proace 4x4 etsii ostajia esimerkiksi metsä- ja maansiirtoyrittäjistä, sähköyhtiöistä sekä nelivetoiseen pakettiautoon jo muuten vain tottuneista. Nelivedon myyntiosuudeksi arvioidaan noin 10 prosenttia, joka tarkoittaisi käytännössä noin 100 myytyä autoa vuodessa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyToyota Proace 4x4Autoon sisään kiivetessä huomaa lähinnä ratin vasemmalta puolelta kojelaudasta löytyvän valitsimen, jossa lukee “4x4 Dangel”. Proace 4x4 käynnistyy aina eco-tilassa, jolloin auto on etuvetoinen polttoaineen säästämiseksi. Nelivetoisuus on kytkettävä kääntämällä valitsin asentoon “auto 4wd”. Tämän seuraksena kardaani lähtee pyörimään, mutta matka jatkuu oletuksena etuvetoisena. Viskolukko annostelee voimaa taka-akselille aina etupyörien luistaessa. Maavaraa on 20 millimetriä etuvetoisia enemmän, eli yhteensä noin 170-180 millimetriä. Tämä riitti hieman haastavammallakin metsätielle, jonne ei olisi tullut mieleenkään lähteä perinteisellä etuvetoisella pakettiautolla. Toyota Proace 4x4 on saatavilla ainoastaan 6-pykäläisellä manuaalivaihteistolla ja 122-hevosvoimaisella 2,0-litraisella dieselmoottorilla. Nelivetoversion muutokset tuovat mukanaan noin 80 kilogrammaa lisämassaa.Vakiovarustelu ja varustepaketit ovat yhtä lukuun ottamatta samat kuin etuvetomallissa. Vieläkin järeämpää kalustoa kaipaava voi valita noin 2 900 euroa maksavan offroad-lisävarustepaketin. Se tuo mukanaan mekaanisen lukon taka-akselille, vielä 40 millimetriä lisää maavaraa sekä tehdasasenteisen vetokoukun. Toyota Proace 4x4 on jo saatavilla ja ensimmäisiä esittelyjäkin järjestellään. Hinnasto alkaa 42 944 eurosta. Vastaavilla varusteilla Citroënin ja Peugeotin mallisisarten hinnat ovat hyvin lähellä, joten valinta voi olla lopulta pitkälti makuasia.Teksti ja kuvat: Henri Posa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – "nyt olisi korkea aika tarkistaa..." 21.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Toyota Carina TA60 DX '83 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 14.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Kia EV6:ta on paranneltu tuntuvasti sieltä täältä 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”