6.10.2018 Ajoneuvot Maistiainen: Nelivetoa Peugeot Expertiin ja Citroën Jumpyyn Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ranskalainen Dangel on rakentanut Peugeoteista nelivetoja vuodesta 1979. Nykyisin yritys keskittyy Peugeotin ja Citroënin hyötyajoneuvojen muutoksiin. Kun tehdas ei tee nelivetoa, joku muu tekee. Siinä vuodesta 1979 Peugeoteja nelivedoiksi rakentaneen Dangelin liikeidea. Koillis-Ranskan Alsacessa, kivenheiton päässä Peugeotin Sochaux’n tehtaista, toimiva Dangel aloitti maastokykyisillä versioilla Peugeot 504:stä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Omaa suunnittelua yhteistyössä Nykyisin Dangel keskittyy PSA-konsernin hyötyajoneuvoihin pohjautuvien mallien vetotapamuutoksiin. Yritys toimii tiiviissä yhteistyössä PSA:n kanssa. Peugeot Expertit ja Boxerit, Citroën Jumpyt ja Jumperit sekä pian uudet Berlingot ja Partnerit toimitetaan Dangelille kevyesti esivalmisteltuina. Sen jälkeen 150 henkeä työllistävä yritys lisää vaihteistoon takavedon vaatiman voiman ulosoton, sekä kardaanin, omaa suunnittelua olevan takatasauspyörästön, taka-akselin vetoakselit ja metalliset pohjapanssarit ja muita pieniä muutoksia. Lisärahalla autoihin saa myös 40 millimetrin korotuksen, ja takatasauspyörästönkin voi päivittää lukolla varustettuun malliin. Valmistaja kehuu muutostyön nostavan auton massaa Expertin ja Jumpyn kohdalla vain 85 kiloa, joten auton kantavuus ei kärsi liiaksi nelivedosta. Vetomassat (750/2500 kg) eivät muutu. Dangel nelivetoistaa vuosittain noin 3 500 autoa, joista merkittävä osuus päätyy yrityskäyttöön viranomaisille, sähköyhtiöille ja muille etenemiskykyä vaativille tahoille. Pakettiautojen lisäksi Dangel konvertoi henkilöversioita, kuten Peugeot Rifteriä. Dangelin muokaama Peugeot Expert etenee vaivatta ranskalaisilla metsäteillä. Edut etenemiskyvyssä Lyhyellä ensikoeajolla alle valikoitui Citroën SpaceTourer, Jumpy-pakettiautoon pohjautuva tila-auto, varustettuna 40 millimetrin lisäkorotuksella ja tasauspyörästön lukolla. Asvaltilla eroja etuvetoiseen ei huomaa, mutta lyhyt vierailu metsään ja maastoradalle tuo esiin nelivedon kiistattomat edut. Neljä vetävää pyörää ja nelivetokäyttöön muokattu ajonvakautusjärjestelmä saavat auton etenemään hiekkamäkiä vaivatta kuluneilla keskieurooppalaisilla kitkarenkaillakin. Alkaen noin 40 000 euroa Nelivetomallien tuonti Suomeen alkaa Peugeot Expertistä ja Citroën Jumpystä. Mallisto kattaa keskipitkän ja pitkän korimallin 120- tai 150-hevosvoimaisella moottorilla manuaalivaihteiston kanssa. Hinnat alkavat hieman vajaasta 40 000 eurosta 120-hevosvoimaisella moottorilla ja keskipitkällä korilla ja päätyvät 150-hevosvoimaisen pitkäkorisen noin 43 000 euroon. Myöhemmin Suomessa tarjottava nelivetovalikoima laajenee ainakin Partnerilla ja Berlingolla. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku