6.10.2018 Ajoneuvot Maistiainen: Nelivetoa Peugeot Expertiin ja Citroën Jumpyyn Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ranskalainen Dangel on rakentanut Peugeoteista nelivetoja vuodesta 1979. Nykyisin yritys keskittyy Peugeotin ja Citroënin hyötyajoneuvojen muutoksiin. Kun tehdas ei tee nelivetoa, joku muu tekee. Siinä vuodesta 1979 Peugeoteja nelivedoiksi rakentaneen Dangelin liikeidea. Koillis-Ranskan Alsacessa, kivenheiton päässä Peugeotin Sochaux’n tehtaista, toimiva Dangel aloitti maastokykyisillä versioilla Peugeot 504:stä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOmaa suunnittelua yhteistyössäNykyisin Dangel keskittyy PSA-konsernin hyötyajoneuvoihin pohjautuvien mallien vetotapamuutoksiin. Yritys toimii tiiviissä yhteistyössä PSA:n kanssa. Peugeot Expertit ja Boxerit, Citroën Jumpyt ja Jumperit sekä pian uudet Berlingot ja Partnerit toimitetaan Dangelille kevyesti esivalmisteltuina. Sen jälkeen 150 henkeä työllistävä yritys lisää vaihteistoon takavedon vaatiman voiman ulosoton, sekä kardaanin, omaa suunnittelua olevan takatasauspyörästön, taka-akselin vetoakselit ja metalliset pohjapanssarit ja muita pieniä muutoksia.Lisärahalla autoihin saa myös 40 millimetrin korotuksen, ja takatasauspyörästönkin voi päivittää lukolla varustettuun malliin.Valmistaja kehuu muutostyön nostavan auton massaa Expertin ja Jumpyn kohdalla vain 85 kiloa, joten auton kantavuus ei kärsi liiaksi nelivedosta. Vetomassat (750/2500 kg) eivät muutu.Dangel nelivetoistaa vuosittain noin 3 500 autoa, joista merkittävä osuus päätyy yrityskäyttöön viranomaisille, sähköyhtiöille ja muille etenemiskykyä vaativille tahoille.Pakettiautojen lisäksi Dangel konvertoi henkilöversioita, kuten Peugeot Rifteriä.Dangelin muokaama Peugeot Expert etenee vaivatta ranskalaisilla metsäteillä.Edut etenemiskyvyssäLyhyellä ensikoeajolla alle valikoitui Citroën SpaceTourer, Jumpy-pakettiautoon pohjautuva tila-auto, varustettuna 40 millimetrin lisäkorotuksella ja tasauspyörästön lukolla. Asvaltilla eroja etuvetoiseen ei huomaa, mutta lyhyt vierailu metsään ja maastoradalle tuo esiin nelivedon kiistattomat edut. Neljä vetävää pyörää ja nelivetokäyttöön muokattu ajonvakautusjärjestelmä saavat auton etenemään hiekkamäkiä vaivatta kuluneilla keskieurooppalaisilla kitkarenkaillakin.Alkaen noin 40 000 euroaNelivetomallien tuonti Suomeen alkaa Peugeot Expertistä ja Citroën Jumpystä. Mallisto kattaa keskipitkän ja pitkän korimallin 120- tai 150-hevosvoimaisella moottorilla manuaalivaihteiston kanssa. Hinnat alkavat hieman vajaasta 40 000 eurosta 120-hevosvoimaisella moottorilla ja keskipitkällä korilla ja päätyvät 150-hevosvoimaisen pitkäkorisen noin 43 000 euroon. Myöhemmin Suomessa tarjottava nelivetovalikoima laajenee ainakin Partnerilla ja Berlingolla.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen