6.10.2018 Ajoneuvot Maistiainen: Nelivetoa Peugeot Expertiin ja Citroën Jumpyyn Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ranskalainen Dangel on rakentanut Peugeoteista nelivetoja vuodesta 1979. Nykyisin yritys keskittyy Peugeotin ja Citroënin hyötyajoneuvojen muutoksiin. Kun tehdas ei tee nelivetoa, joku muu tekee. Siinä vuodesta 1979 Peugeoteja nelivedoiksi rakentaneen Dangelin liikeidea. Koillis-Ranskan Alsacessa, kivenheiton päässä Peugeotin Sochaux’n tehtaista, toimiva Dangel aloitti maastokykyisillä versioilla Peugeot 504:stä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOmaa suunnittelua yhteistyössäNykyisin Dangel keskittyy PSA-konsernin hyötyajoneuvoihin pohjautuvien mallien vetotapamuutoksiin. Yritys toimii tiiviissä yhteistyössä PSA:n kanssa. Peugeot Expertit ja Boxerit, Citroën Jumpyt ja Jumperit sekä pian uudet Berlingot ja Partnerit toimitetaan Dangelille kevyesti esivalmisteltuina. Sen jälkeen 150 henkeä työllistävä yritys lisää vaihteistoon takavedon vaatiman voiman ulosoton, sekä kardaanin, omaa suunnittelua olevan takatasauspyörästön, taka-akselin vetoakselit ja metalliset pohjapanssarit ja muita pieniä muutoksia.Lisärahalla autoihin saa myös 40 millimetrin korotuksen, ja takatasauspyörästönkin voi päivittää lukolla varustettuun malliin.Valmistaja kehuu muutostyön nostavan auton massaa Expertin ja Jumpyn kohdalla vain 85 kiloa, joten auton kantavuus ei kärsi liiaksi nelivedosta. Vetomassat (750/2500 kg) eivät muutu.Dangel nelivetoistaa vuosittain noin 3 500 autoa, joista merkittävä osuus päätyy yrityskäyttöön viranomaisille, sähköyhtiöille ja muille etenemiskykyä vaativille tahoille.Pakettiautojen lisäksi Dangel konvertoi henkilöversioita, kuten Peugeot Rifteriä.Dangelin muokaama Peugeot Expert etenee vaivatta ranskalaisilla metsäteillä.Edut etenemiskyvyssäLyhyellä ensikoeajolla alle valikoitui Citroën SpaceTourer, Jumpy-pakettiautoon pohjautuva tila-auto, varustettuna 40 millimetrin lisäkorotuksella ja tasauspyörästön lukolla. Asvaltilla eroja etuvetoiseen ei huomaa, mutta lyhyt vierailu metsään ja maastoradalle tuo esiin nelivedon kiistattomat edut. Neljä vetävää pyörää ja nelivetokäyttöön muokattu ajonvakautusjärjestelmä saavat auton etenemään hiekkamäkiä vaivatta kuluneilla keskieurooppalaisilla kitkarenkaillakin.Alkaen noin 40 000 euroaNelivetomallien tuonti Suomeen alkaa Peugeot Expertistä ja Citroën Jumpystä. Mallisto kattaa keskipitkän ja pitkän korimallin 120- tai 150-hevosvoimaisella moottorilla manuaalivaihteiston kanssa. Hinnat alkavat hieman vajaasta 40 000 eurosta 120-hevosvoimaisella moottorilla ja keskipitkällä korilla ja päätyvät 150-hevosvoimaisen pitkäkorisen noin 43 000 euroon. Myöhemmin Suomessa tarjottava nelivetovalikoima laajenee ainakin Partnerilla ja Berlingolla.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 23.3.2025 Ajatuksia autoista Kun mainoksen ”Maailman paras Transporter” onkin Ford Transit – Ajatuksia autoista 23.3.2025 Autoilu Hybridiautot eivät pelota ostajia, vaikka uutiset huutavat ongelmista 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 22.3.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën DS by Vernagallo Stile 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle