12.3.2021 Ajoneuvot Maistiainen: Toyota Proace 4×4 – ranskalainen neliveto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toyota Proace 4x4 valmistuu mielenkiintoisesti kahdella eri tehtaalla Ranskassa. Ajoimme sen maantien lisäksi myös hieman haastavammille metsäteille. Toyota Proace 4x4 valmistetaan lähtökohtaisesti muiden Proace-mallien, ja konsernisisarten Citroën Jumpyn ja Peugeot Expertin kanssa, Ranskassa Sevel Nordin tehtaalla etuvetoiseksi. Tästä se kuljetetaan Alsacen alueelle Dangelin tehtaalle. Dangel on tullut jo vuosikymmeniä takaperin tunnetuksi taidostaan rakentaa Peugeotin perusmalleista nelivetoisia ja maastokykyisiä. Sittemmin Dangelista on muotoutunut niin sanottu toisen vaiheen valmistaja, joten esimerkiksi nelivetoisen Toyota Proacen rekisteriotteessa lukee valmistajana Dangel. Proace on siitä huolimatta Toyota ja valmistettu Toyotan takuulla. Dangelin tehtaalla Proace varustellaan uusiksi käytännössä koko voimansiirron osalta. Sekä ad-blue- että polttoainetankkeja on muokattava, jotta kardaani mahtuu sille kuuluvalle paikalle.Edestä löytyy jakovaihteisto ja nelivedon kytkeytyminen tapahtuu viskokytkimellä ennen taka-akselia. Takatasauspyörästöstä löytyy vakiovarusteena kitkalukko. Samalla vararengas on täytynyt siirtää pois auton alta tavaratilan sisäpuolelle, joten virallinen vetoisuus on nelivetoisessa vararenkaan verran muuta mallistoa pienempi. Tavaratilaa on noin 6,1 kuutiometriä ja mukaan mahtuu läpilastausluukun ansiosta jopa 4 metriä pitkä esine. Nelivetoinen Proace on koriltaan aina niin sanottu L2, eli pitkä malli. Dangelin loppuun viemä Toyota Proace 4x4 erottuu monesta muusta nelivetoisesta pakettiautosta alustan suojaksien osalta. Ihan oikean maastoauton pohjapanssarista ei ole kyse, mutta keulan alleajosuojan lisäksi myös tankit ja perä on suojattu osumilta.Toyota Proace 4x4 etsii ostajia esimerkiksi metsä- ja maansiirtoyrittäjistä, sähköyhtiöistä sekä nelivetoiseen pakettiautoon jo muuten vain tottuneista. Nelivedon myyntiosuudeksi arvioidaan noin 10 prosenttia, joka tarkoittaisi käytännössä noin 100 myytyä autoa vuodessa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyToyota Proace 4x4Autoon sisään kiivetessä huomaa lähinnä ratin vasemmalta puolelta kojelaudasta löytyvän valitsimen, jossa lukee “4x4 Dangel”. Proace 4x4 käynnistyy aina eco-tilassa, jolloin auto on etuvetoinen polttoaineen säästämiseksi. Nelivetoisuus on kytkettävä kääntämällä valitsin asentoon “auto 4wd”. Tämän seuraksena kardaani lähtee pyörimään, mutta matka jatkuu oletuksena etuvetoisena. Viskolukko annostelee voimaa taka-akselille aina etupyörien luistaessa. Maavaraa on 20 millimetriä etuvetoisia enemmän, eli yhteensä noin 170-180 millimetriä. Tämä riitti hieman haastavammallakin metsätielle, jonne ei olisi tullut mieleenkään lähteä perinteisellä etuvetoisella pakettiautolla. Toyota Proace 4x4 on saatavilla ainoastaan 6-pykäläisellä manuaalivaihteistolla ja 122-hevosvoimaisella 2,0-litraisella dieselmoottorilla. Nelivetoversion muutokset tuovat mukanaan noin 80 kilogrammaa lisämassaa.Vakiovarustelu ja varustepaketit ovat yhtä lukuun ottamatta samat kuin etuvetomallissa. Vieläkin järeämpää kalustoa kaipaava voi valita noin 2 900 euroa maksavan offroad-lisävarustepaketin. Se tuo mukanaan mekaanisen lukon taka-akselille, vielä 40 millimetriä lisää maavaraa sekä tehdasasenteisen vetokoukun. Toyota Proace 4x4 on jo saatavilla ja ensimmäisiä esittelyjäkin järjestellään. Hinnasto alkaa 42 944 eurosta. Vastaavilla varusteilla Citroënin ja Peugeotin mallisisarten hinnat ovat hyvin lähellä, joten valinta voi olla lopulta pitkälti makuasia.Teksti ja kuvat: Henri Posa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.10.2024 Uutinen Käytetyssä 100 000 euron Audissa olikin jotain muuta mitä myyjä kertoi – sitten riideltiin kymmenistä tuhansista euroista 5.10.2024 Koeajo Koeajo: BMW X3 – Münchenin myyntimaasturin muodonmuutos 5.10.2024 Ajoneuvot Ihan kohta täällä: Toyota Proace Maxilla voi olla uudeksi automalliksi vähän ikää, mutta ostat sen joka tapauksessa 5.10.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: kuka on vastuussa, jos auto on pysäköity osittain ulos ruudusta ja se kolhitaan? 3.10.2024 Sähköautot Käyttötesti: Volvo EX30 – auto, joka lähes musertuu ennakko-odotusten alle 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 30.9.2024 Ajoneuvot Upouusi Toyota Land Cruiser on vihdoinkin saanut Suomi-hinnat - mitä pidät 124 778 euron alkaen-hintalapusta? 28.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: vanhan Scanian pohjalle rakennettava jättimäinen "henkilöauto" on maailman omituisin pistokehybridi 1.10.2024 Uutinen Matkailuautossa oli jos jonkinlaista vikaa – myyjäliike tarjoutui ostamaan sen takaisin, mutta 4 500 euroa halvemmalla 29.9.2024 Autoilu Näitä autoja me haluamme – iso autoliike paljastaa! 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä