5.4.2023 Ajoneuvot Maistiainen: Volkswagen ID.7 vie haasteen Teslan tontille Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen ID.7 laajentaa sähköautoperhettä nyt puikulamallisella sedanilla. Koeajoimme uutuuden ennakkoon naamioituna. Sähköautomalliston laajennusprojektissa vuorossa on alan standardeihin kuuluva puikulamallinen sedan. Värikäs QR-koodista inspiroitunut naamionti peittää auton tarkempia linjoja, mutta siluetti on jo tarkasteltavissa. 4,96 metriä pitkänä Volkswagen ID.7 on kokonsa puolesta jossain Teslan Model 3:n ja Model S:n välimaastossa. Kilpailijoista mielessä ovat olleet myös Mercedeksen EQE ja Hyundai Ioniq 6.Pohditaan kuitenkin ulkokuorta myöhemmin, kunhan naamiot on riisuttu. Koeajettu malliversio perustuu uuteen sähkömoottoriin, jonka teholukema on 210 kW. Moottori on MEB-pohjarakenteelle tuttuun tapaan asennettu taka-akselille kaksivetomalleissa. Akku on tässä vaiheessa tuttu 77 kilowattituntia, mutta myöhemmin luvassa on 86 kilowattitunnin akusto, jonka turvin ID.7 tavoittelee komeita WLTP-toimintamatkoja.Mielenkiintoisin puoli Volkswagen ID.7:ssa on sen uusittu sisustadesign. Takaistuimista ei ole vielä kerrottavaa naamioajon perusteella. Edessä odottavat selkeästi muotoillut ErgoPremium-istuimet. Muodokkaat ja säädettävät istuimet on varustettu hieronnalla, joka aktivoi myös istuinosan kautta lantiota ja takapuolta. Viilennyksen ja lämmityksen voi jättää automatiikan murheeksi, jolloin auto saattaa käyttää jopa molempia toimintoja samaan aikaan.Myös kojelauta on uusittu. Koko matkustamon leveydeltä toteutettu tuuletusaukko ei sisällä suulakkeita, vaan ilman ohjaaminen tapahtuu kosketusnäytön kautta. Mittaristo on toteutettu pienenä upotuksena eivätkä sen näkymät ole muutettavissa. Volkswagen ID.7 on sen sijaan aina varustettu HUD-tuulilasinäytöllä, jonka näkymät ovat kevyesti muovattavissa. Kookas tuulilasinäkymä tukee myös lisätyn todellisuuden (AR) toimintoja. Kojelaudassa oleva kosketusnäyttö on nyt 15-tuumainen ja sen käyttöliittymä on täysin uusi. Volkswagen on panostanut valikkorakenteiden lisäksi myös järjestelmän tehoon, sillä sovelluksesta toiseen hyppääminen on nopeaa ja toimii järkevästi muutamien oikoteiden avulla. Volkswagen on myös päivittänyt ääniavustimen, joka vastaa nyt parhaiten huhuiluun “Hello IDA”, mutta mikäli nimi löytyy jo lähipiiristä, voi autolle antaa oman kutsumanimen jopa ilman “hello”-huhuilua. Akun esilämmitys latausta varten onnistuu jatkossa navigaation lisäksi manuaalisella “lämmitä nyt” -toiminnolla.Premium-fiilistä on haettu tietoisesti niin kilpailijoita kuin omaa mallistoa ajatellen, mutta sen lisäksi Volkswagenilla on selvästi kunnianhimoa oman asemointinsa suhteen. Tehtaalta mainitaan avoimesti, että kuluttajien palautekin on saapunut perille, joten ID.7 on alusta asti varustettu taustavalaistuilla hipaisupainikkeilla kosketusnäytön edessä.Kerromme lisää Volkswagen ID.7:sta lähiaikoina auton virallisen esittelyn myötä.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.12.2024 Ajoneuvot Voittaako tämä tuulilasi vihdoin talven? - Genesis testaa 48-volttista, metalloitua lämmitettävää tuulilasia 29.12.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz G 580 EQ – kolmen tonnin sähkömoukari vailla tekemistä 29.12.2024 Ajatuksia autoista Kiinalaisten autojen myyminen Suomessa voi olla vaikeaa ja siihen on monta syytä – Ajatuksia autoista 28.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi Sport quattro '84 30.12.2024 Ajoneuvot Muskeliauton uusi aikakausi Dodge Charger Daytona saapuu vuoden sisällä Eurooppaan, tiedetään kertoa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 28.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi Sport quattro '84 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja