5.4.2023 Ajoneuvot Maistiainen: Volkswagen ID.7 vie haasteen Teslan tontille Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen ID.7 laajentaa sähköautoperhettä nyt puikulamallisella sedanilla. Koeajoimme uutuuden ennakkoon naamioituna. Sähköautomalliston laajennusprojektissa vuorossa on alan standardeihin kuuluva puikulamallinen sedan. Värikäs QR-koodista inspiroitunut naamionti peittää auton tarkempia linjoja, mutta siluetti on jo tarkasteltavissa. 4,96 metriä pitkänä Volkswagen ID.7 on kokonsa puolesta jossain Teslan Model 3:n ja Model S:n välimaastossa. Kilpailijoista mielessä ovat olleet myös Mercedeksen EQE ja Hyundai Ioniq 6. Pohditaan kuitenkin ulkokuorta myöhemmin, kunhan naamiot on riisuttu. Koeajettu malliversio perustuu uuteen sähkömoottoriin, jonka teholukema on 210 kW. Moottori on MEB-pohjarakenteelle tuttuun tapaan asennettu taka-akselille kaksivetomalleissa. Akku on tässä vaiheessa tuttu 77 kilowattituntia, mutta myöhemmin luvassa on 86 kilowattitunnin akusto, jonka turvin ID.7 tavoittelee komeita WLTP-toimintamatkoja. Mielenkiintoisin puoli Volkswagen ID.7:ssa on sen uusittu sisustadesign. Takaistuimista ei ole vielä kerrottavaa naamioajon perusteella. Edessä odottavat selkeästi muotoillut ErgoPremium-istuimet. Muodokkaat ja säädettävät istuimet on varustettu hieronnalla, joka aktivoi myös istuinosan kautta lantiota ja takapuolta. Viilennyksen ja lämmityksen voi jättää automatiikan murheeksi, jolloin auto saattaa käyttää jopa molempia toimintoja samaan aikaan. Myös kojelauta on uusittu. Koko matkustamon leveydeltä toteutettu tuuletusaukko ei sisällä suulakkeita, vaan ilman ohjaaminen tapahtuu kosketusnäytön kautta. Mittaristo on toteutettu pienenä upotuksena eivätkä sen näkymät ole muutettavissa. Volkswagen ID.7 on sen sijaan aina varustettu HUD-tuulilasinäytöllä, jonka näkymät ovat kevyesti muovattavissa. Kookas tuulilasinäkymä tukee myös lisätyn todellisuuden (AR) toimintoja. Kojelaudassa oleva kosketusnäyttö on nyt 15-tuumainen ja sen käyttöliittymä on täysin uusi. Volkswagen on panostanut valikkorakenteiden lisäksi myös järjestelmän tehoon, sillä sovelluksesta toiseen hyppääminen on nopeaa ja toimii järkevästi muutamien oikoteiden avulla. Volkswagen on myös päivittänyt ääniavustimen, joka vastaa nyt parhaiten huhuiluun “Hello IDA”, mutta mikäli nimi löytyy jo lähipiiristä, voi autolle antaa oman kutsumanimen jopa ilman “hello”-huhuilua. Akun esilämmitys latausta varten onnistuu jatkossa navigaation lisäksi manuaalisella “lämmitä nyt” -toiminnolla. Premium-fiilistä on haettu tietoisesti niin kilpailijoita kuin omaa mallistoa ajatellen, mutta sen lisäksi Volkswagenilla on selvästi kunnianhimoa oman asemointinsa suhteen. Tehtaalta mainitaan avoimesti, että kuluttajien palautekin on saapunut perille, joten ID.7 on alusta asti varustettu taustavalaistuilla hipaisupainikkeilla kosketusnäytön edessä. Kerromme lisää Volkswagen ID.7:sta lähiaikoina auton virallisen esittelyn myötä. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe