5.4.2023 Ajoneuvot Maistiainen: Volkswagen ID.7 vie haasteen Teslan tontille Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen ID.7 laajentaa sähköautoperhettä nyt puikulamallisella sedanilla. Koeajoimme uutuuden ennakkoon naamioituna. Sähköautomalliston laajennusprojektissa vuorossa on alan standardeihin kuuluva puikulamallinen sedan. Värikäs QR-koodista inspiroitunut naamionti peittää auton tarkempia linjoja, mutta siluetti on jo tarkasteltavissa. 4,96 metriä pitkänä Volkswagen ID.7 on kokonsa puolesta jossain Teslan Model 3:n ja Model S:n välimaastossa. Kilpailijoista mielessä ovat olleet myös Mercedeksen EQE ja Hyundai Ioniq 6.Pohditaan kuitenkin ulkokuorta myöhemmin, kunhan naamiot on riisuttu. Koeajettu malliversio perustuu uuteen sähkömoottoriin, jonka teholukema on 210 kW. Moottori on MEB-pohjarakenteelle tuttuun tapaan asennettu taka-akselille kaksivetomalleissa. Akku on tässä vaiheessa tuttu 77 kilowattituntia, mutta myöhemmin luvassa on 86 kilowattitunnin akusto, jonka turvin ID.7 tavoittelee komeita WLTP-toimintamatkoja.Mielenkiintoisin puoli Volkswagen ID.7:ssa on sen uusittu sisustadesign. Takaistuimista ei ole vielä kerrottavaa naamioajon perusteella. Edessä odottavat selkeästi muotoillut ErgoPremium-istuimet. Muodokkaat ja säädettävät istuimet on varustettu hieronnalla, joka aktivoi myös istuinosan kautta lantiota ja takapuolta. Viilennyksen ja lämmityksen voi jättää automatiikan murheeksi, jolloin auto saattaa käyttää jopa molempia toimintoja samaan aikaan.Myös kojelauta on uusittu. Koko matkustamon leveydeltä toteutettu tuuletusaukko ei sisällä suulakkeita, vaan ilman ohjaaminen tapahtuu kosketusnäytön kautta. Mittaristo on toteutettu pienenä upotuksena eivätkä sen näkymät ole muutettavissa. Volkswagen ID.7 on sen sijaan aina varustettu HUD-tuulilasinäytöllä, jonka näkymät ovat kevyesti muovattavissa. Kookas tuulilasinäkymä tukee myös lisätyn todellisuuden (AR) toimintoja. Kojelaudassa oleva kosketusnäyttö on nyt 15-tuumainen ja sen käyttöliittymä on täysin uusi. Volkswagen on panostanut valikkorakenteiden lisäksi myös järjestelmän tehoon, sillä sovelluksesta toiseen hyppääminen on nopeaa ja toimii järkevästi muutamien oikoteiden avulla. Volkswagen on myös päivittänyt ääniavustimen, joka vastaa nyt parhaiten huhuiluun “Hello IDA”, mutta mikäli nimi löytyy jo lähipiiristä, voi autolle antaa oman kutsumanimen jopa ilman “hello”-huhuilua. Akun esilämmitys latausta varten onnistuu jatkossa navigaation lisäksi manuaalisella “lämmitä nyt” -toiminnolla.Premium-fiilistä on haettu tietoisesti niin kilpailijoita kuin omaa mallistoa ajatellen, mutta sen lisäksi Volkswagenilla on selvästi kunnianhimoa oman asemointinsa suhteen. Tehtaalta mainitaan avoimesti, että kuluttajien palautekin on saapunut perille, joten ID.7 on alusta asti varustettu taustavalaistuilla hipaisupainikkeilla kosketusnäytön edessä.Kerromme lisää Volkswagen ID.7:sta lähiaikoina auton virallisen esittelyn myötä.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?