2.1.2023 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-AMG EQE 43 – Brändit taistelivat, kuskit kertoivat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-AMG EQE 43 on melkoinen brändien risteysasema, mutta kaikki niistä eivät saa ääntään esille yhtä paljon. Hyvää: sähkövoimalinjan toiminta, matkustettavuus etuistuimilla. Huonoa: takaistuinten tilat, suorituskyvyn fiilis. Totta puhuen Mercedeksen brändiviidakossa seikkailemisesta on tullut viime vuosina puuduttavaa. Mercedes-Benz on vastuussa polttomoottoriautoista, Mercedes-EQ sähköautoista, Mercedes-AMG edellä mainittujen urheiluversioista ja Mercedes-Maybach luksusversioita. Kun tähän yhdistetään vielä mystisesti samoja mallimerkintöjä kierrättävä EQ-sähköautomallisto, on soppa jokseenkin valmis. Nyt koeajettu Mercedes-AMG EQE 43 4Matic on siis matalan EQE-sähkösedanin AMG-piristetty painos, mutta kahdesta tehovaihtoehdosta maltillisempi. EQ- ja AMG-merkkien panos näkyy lopputuotteessa, mutta toinen niistä jää toisen taakse. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Sähkösaippuapala Mercedes-AMG EQE 43 on saanut saippuapalaimaisen muotonsa EQE:n aerodynaamisuuden tavoittelusta. AMG-versiossa on kuitenkin tehty tiettyjä myönnytyksiä ja muutoksia. Esimerkiksi etu- ja takadiffuusorit ovat aggressiivisemmat ja korostunut takaspoileri asettaa jo jonkinlaisia odotuksia 2020-luvulla. Voi myös pohtia, sopiiko AMG:n käyttämä Panamericana-hammasrautakeula sulavaan puikulaan ollenkaan. Muuten ideat ovatkin tuttuja. Konepeltiä ei ole suunniteltu avattavaksi normaalikäytössä ja lasinpesuneste lisätään etulokasuojassa olevan kaukalon kautta. Takana tavaratilaa on kohtuullisesti, mutta ei loistavasti. Takaluukku itsessään on porrasperämallinen, sillä isomman EQS:n liftback-rakenne asettaisi saranat juuri takamatkustajan pääntilaan. Lasinpesuneste lisätään kuljettajan etulokasuojan piilokaukalon kautta. Sisällä matkustamossa EQE erottautuukin takamatkustajan tiloilla, jotka jäävät hiukan auton asettamista odotuksista “sähköiselle E-sarjalle”. Etuistuimissa puolestaan näkyy AMG-käsittely ja ne tarjoavat miellyttävästi tukea olematta hankalat. Sähkömuskelit Toinen puoli tarinasta tuleekin AMG:ltä, jonka vastuulla on auton voimalinja. AMG 43:ssä auton sähkömoottorien yhteisteho on 350 kilowattia ja yhteisvääntö 858 newtonmetriä. Kiihtyvyys 0–100 km/h onnistuu 4,2 sekunnissa, kunhan akustossa on yli 50% varaus. Huippunopeus on 210 km/h. Toisaalta autolla on mahdollisuus suorittaa energian talteenotto hidastettaessa jopa 260 kilowatin huipputeholla. Mercedeksen mukaan i-Boosteriksi nimetty jarrutehostin tasapainottaa moottorijarrutuksen ja perinteisten jarrujen välillä. Kuusimäntäiset etujarrut ja 415 mm jarrulevyt (takana yksimäntäiset ja 378 mm levyllä) tarkoittavat, että AMG ei ole jättänyt autoa pelkän energian talteenoton varaan. Rata-ajoa kaipaaville on tarjolla vielä lisävarusteinen hiilikuitulevyinen jarrujärjestelmä. Alustassa päivän sana on jäykkyys, sillä AMG EQE:n etu- ja taka-akselilla olevia puslia on jäykistetty monin paikoin. Ilmajousituksen brändinimi on AMG Ride Control+ ja se antaa mahdollisuuden laskea auton ajokorkeutta ajotilan ja nopeuden myötä. Myös iskunvaimentimet ovat säädettävät. Auton pitkää akseliväliä kompensoidaan nelipyöräohjauksella, jossa takapyörät kääntyvät enintään 3,6 astetta etupyöriä vastaan alle 60 km/h nopeuksissa. Korkeammissa nopeuksissa takapyörät toimivat autoa vakauttavasti kääntymällä samaan suuntaan. Akusto on muualta EQE-mallistosta tuttu 90,6-kilowattituntinen, jonka suurin latausteho on 170 kW. Auton vaihtovirtalaturi on vakiovarusteilla 11-kilowattinen. Mercedes on huolehtinut akuston jäähdytyksestä ja lämmityksestä jäähdytyspiirin ja lisälämmittimen avulla. AMG-mallin erikoisuus on akuston lämpötieto mittaristossa ja sen soisi olevan vakiona kaikissa sähköautoissa. Esimerkiksi navigaatiopohjaisen akuston esilämmityksen toiminta on helppo varmistaa lämpömittarin kautta, vaikka voisihan siitä olla erillinen ilmoituskin. Toimintamatkassa nelivetoinen AMG antaa tasoitusta esimerkiksi EQE-takavetomalleille, mutta WLTP-syklin mukaan auton toimintamatka on noin 500 kilometriä varustelusta riippuen, mikä on edelleen erittäin käyttökelpoinen suoritus. EQ päihittää AMG:n Autona Mercedes-AMG EQE 43 on tehty EQ-sähköauto-osaston ehdoilla. Jäykempi alusta tuntuu kyllä, erityisesti kireämmissä ajotiloissa, mutta alusta ei ole tolkuttoman kova. Toisaalta ohjaus on edelleen melko tunnoton, joskin se on painotettu hyvin. Nelipyöräohjaus tuntuu luontevalta. Sport+-ajotilassa käytössä on auton koko tehoarsenaali, mutta kiihtyvyys ei räjäytä tajuntaa. Auto liikkuu kyllä ripeästi, mutta varsinaista shokkia ei koskaan tule. Osin syy lienee tottumisessa sähköautojen suorituskykyyn, osin Mercedeksen suosimassa kaasupolkimen ohjelmoinnissa, jossa teho tulee ikään kuin kasvavana aaltona. AMG Sound Experience -avaruusäänet eivät myöskään luo mielikuvia äreän kasikoneen tapaan. Hyperscreen kasvattaa keskinäytön kokoa ja tuo etumatkustajalle oman ruudun, mutta lasinen kojelauta kiiltelee raivostuttavasti. Muilta osin AMG EQE on tutulla tolalla. Hiukan muovista matkustamon perusvirettä on piristetty paremmilla materiaaleilla AMG-painoksessa. MBUX-tietoviihdejärjestelmä on jälleen hyvä, mutta etumatkustajan oman kiiltelevän ruudun tuova Hyperscreen on yksi automaailman turhakkeista ja erinomainen tapa säästää lähes 10 000 euroa. Kiitosta ei heru myöskään ohjauspyörän hipaisupainikkeille, mutta AMG-lisäsäätimet ovat kyllä makeat. Muiden Mercedeksen sähköautojen tapaan EQE on kuitenkin vaivaton ja hyvällä tavalla yllätyksetön matkakumppani. Auto arvioi toimintamatkan kohtuullisen hyvin ja osaa opastaa energian käyttämisessä – siis tuttua EQ-mallistoa. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Mercedes-AMG EQE 43 4Matic Hinta alkaen 113 000 € Koeajetun auton hinta varusteineen 141 450 € Moottori Kestomagnetoitu synkronimoottori edessä ja takana, neliveto. Akku Akuston käytössä oleva energia 90,56 kWh. Lataus Type 2 11 kW (3 x 16 A), CCS 170 kW. Toimintamatka 476 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 350 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,2 s Huippunopeus 210 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 21,9 kWh/100 km. (vapaakenttä) Mitat pituus 4964 mm, leveys 2103 mm, korkeus 1492 mm, akseliväli 3102 mm Tavaratila: 430 l Omamassa: 2525 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 750 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta, ajoakku 10 vuotta / 250 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Ajoneuvot Supersuositun Fiat 500:n myynti loppuu Euroopassa – siksi täyssähköversiolle jouduttaneen tekemään oma polttomoottorivaihtoehtonsa 24.3.2024 Koeajo Maistiainen: Renault Scenic – enemmän sähköistä perheautoa 24.3.2024 Ajoneuvot Täysin uusi Infiniti QX80 lienee parasta, mitä Nissan Patrolista on koskaan tehty 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa – siksi se siirtyy historiaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta