1.5.2014 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz C 220 Teksti Petri Munukka Kuva Vesa Eskola Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi ajettavuudeltaan urheilullisempi C-sarjalainen tiukentaa kilpaa kevyessä premiumsarjassa. Hyvää: ajo-ominaisuudet, mukavuus, hiljaisuus, viimeistely, huikeat varustelumahdollisuudet, vähäpäästöisyys. Huonoa: pieni tavaratilan luukku, pääntila takana. Vuonna 1983 esitellyn Mercedes-Benz 190 E:n manttelinperijää C-sarjaa ei liene enää soveliasta kutsua pikkumersuksi. Titteli kuuluu nyt A-sarjan autoille. C-sarjalainen on myös kasvanut uusiutumisen yhteydessä jo lähes 90-luvun E-sarjalaisen mittoihin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää pituuttaTulokas on kasvanut pituutta lähes kymmenen senttiä, mikä pahimpiin kilpailijoihin verrattuna vie sen ohi kolmosbemarin, mutta ei yllä aivan Audi A4:n lukemaan.Lisäpituus on tullut lähes kokonaan akselien väliin, muttei kokonaan takajalkatilojen hyväksi. Etuakselia on viety edemmäs ja matkustamoa taaemmas mittasuhteiden tyylittelemiseksi.Vaikutelma pitkästä konepellistä ja lyhyestä tavaratilan kannesta ei ole näköharhaa.Leveyskin on kasvanut, mutta takaistuimille ei kolmea aikuista saa sovinnolla, istuin on syvällä takalokasuojien puristuksessa ja selkeästi vain kahdelle muotoiltu.Sutjakat muodot nipistävät myös pääntilaa pisimmiltä matkustajilta. Tavaratila on kooltaan samaa luokkaa kuin edeltäjässä, mutta lastausaukko on pienentynyt.Vähemmän painoaMersu on käynyt läpi rankan dieetin. Mittojen ja varusteiden lisääntymisestä huolimatta uutuus on satakunta kiloa poistuvaa mallia kevyempi.Suurin ansio kuuluu alumiinin osuuden lisäämiselle puoleen korin painosta. Samalla korin jäykkyys on lisääntynyt ja painopiste madaltunut. Etuakselisto on kokonaan uusi neljällä tukivarrella toteutettu.Kaikki tämä yhdessä tuntuu myös ajossa, uusi malli taittuu mutkiin hanakammin sekä kiihtyy ja pysähtyy herkemmin. Aiemmasta pappamaisuudesta on otettu askel urheilullisempaan suuntaan.Mukavuutta ei ole unohdettu: ensi kertaa tämän kokoluokan autossa on valinnaisena myös ilmajousitus tasonsäädöllä.Uutena tuttavuutena varustellummissa malleissa on alustan säätö nimetty Agility controlliksi, sen takaa löytyvät tutut eco-, comfort- ja sport -moodit.Lisäksi kaikkien näiden vaikutuksia ohjaukseen, iskunvaimennukseen, moottorinohjaukseen ja vaihtokohtiin voi muutella monitoimivalikon kautta.Hetken ajelun jälkeen asetukset hakeutuvat perusasetuksiin, jotka ovat sopiva kompromissi ajettavuutta ja mukavuutta. Varsinkin eco-asennon hidas kaasunvälitys tekee ajamisesta tukkoisen oloista.Lisää varusteitaVarusteista kirjoittaminen tyhjentävästi ei ole helppoa sen enempää kirjoittajalle kuin lukijallekaan. Uusi C-sarja on lähtökohtaisesti melko vaatimattomasti varusteltu ottaen huomioon kilpailijoita kalliimpi lähtöhinta.Tärkeänä ominaisuutena törmäyksenestojärjestelmä on vireystilavalvonnan lisäksi vakiovarusteena.Lisävarusteilla ladattuna auto lähestulkoon osaa pysäköidä itsekseen, seurata edelläajavaa, pysyä kaistaviivojen välissä, vaihtaa valokuviota, totella liikennemerkkejä, väistää hirviä, antaa tietä jalankulkijoille sekä näyttää kamerakuvaa auton ympäriltä.Kaikkeen tähän tarvitaan kuusi kameraa, kuusi tutkaa ja kahdeksan ultraäänisensoria.Toimintavalikoita voi selata ratin nappuloilla, tutulla command -pyörällä tai uudella kirjaimia tunnistavalla touchpadilla. Tottumatonkin oppii selkeät toiminnot nopeasti. Kuskin paikalla ei voi olla ihailematta panostusta yksityiskohtiin niin toiminnallisesti kuin esteettisesti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVähemmän päästöjäPainonpudotus yhdessä alentuneen ilmanvastuksen kanssa helpottaa tmyös moottoreiden töitä: vanhatkin moottorit tuntuvat ripeämmiltä ja kuluttavat vähemmän.Myynti on alkanut kolmella mallilla, joista kaksi käyttää bensiiniä C180, C200 ja yksi dieseliä C220 Bluetec. Lisää moottorivaihtoehtoja on luvassa jo kesällä, nelivetomalleja talven tullen.Moottorit ovat tästedes turboahdettuja. Bensiinimoottorit ovat pääosin nelisylinterisiä kaksilitraisia, vain aloitusmoottori on pienempi 1,6 ja huippumalli kolmilitrainen veekuutonen.AMG-versiota koskeviin kysymyksiin tehtaan edustajat vain myhäilivät. Myös dieselpuolella vanha tuttu 2,1-nelonen jatkaa perusmoottorina, kaksi pienintä ovat jatkossa Renault-yhteistyön ansiosta 1,6-litraisia.Näiden pikkudieselien lisäksi tulevat kaksi hybridimallia ovat normittaneet alle 100 g/km hiilidioksidipäästöt.Moottori-, alusta- ja varusteluvaihtoehdot tekevät mallistosta laajan niin hinnaltaan kuin olemukseltaan.Ylellisten ja urheilullisten esittelyautojen jälkeen myös perusvarusteinen karkeampikäyntinen pikkudiesel manuaalivaihteistolla sekä ennen kaikkea perinteisellä maskilla ja tähdellä tuntui sympaattiselta tuulahdukselta jatkuvuudesta.Teksti: Petri Munukka Kuvat: Vesa Eskola Mercedes-Benz C 220 Bluetec Avantgarde Hinta alkaen 49 389 € Ajoneuvovero 96 €/ v Käyttövoimavero 442 €/ v Moottori Moottori 2 143 cm³, dieselrivimoottori, turboahdin, yhteispaineruiskutus, 7-v. automaattivaihteisto, takaveto. Teho 125 kW (170 hv), 3000 r/min Vääntö 400 Nm (1400-2800 r/min) Vääntö 400 Nm (1400-2800 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,8 s Huippunopeus 233 km/h Kulutus l/ 100 km 5,4 (kaup.) / 3,8 (maant.) / NEDC-kulutus 4,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 113 g/km Mitat pituus 4686 mm, leveys 1810 mm, korkeus 1442 mm, akseliväli 2840 mm Tavaratila: 480 l Omamassa: 1495 kg Matkanjatkamispalvelu 4 vuotta Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 28.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: torpedokeulainen Scania T124 -rekkaveturi 28.4.2025 Lentokoneet Superjumbo Airbus A380:n ensilennosta tuli kuluneeksi tasan 20 vuotta - uusi A380-operaattori aloittamassa yli kolme vuotta tuotannon päättymisen jälkeen 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous