1.5.2014 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz C 220 Teksti Petri Munukka Kuva Vesa Eskola Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi ajettavuudeltaan urheilullisempi C-sarjalainen tiukentaa kilpaa kevyessä premiumsarjassa. Hyvää: ajo-ominaisuudet, mukavuus, hiljaisuus, viimeistely, huikeat varustelumahdollisuudet, vähäpäästöisyys. Huonoa: pieni tavaratilan luukku, pääntila takana. Vuonna 1983 esitellyn Mercedes-Benz 190 E:n manttelinperijää C-sarjaa ei liene enää soveliasta kutsua pikkumersuksi. Titteli kuuluu nyt A-sarjan autoille. C-sarjalainen on myös kasvanut uusiutumisen yhteydessä jo lähes 90-luvun E-sarjalaisen mittoihin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää pituuttaTulokas on kasvanut pituutta lähes kymmenen senttiä, mikä pahimpiin kilpailijoihin verrattuna vie sen ohi kolmosbemarin, mutta ei yllä aivan Audi A4:n lukemaan.Lisäpituus on tullut lähes kokonaan akselien väliin, muttei kokonaan takajalkatilojen hyväksi. Etuakselia on viety edemmäs ja matkustamoa taaemmas mittasuhteiden tyylittelemiseksi.Vaikutelma pitkästä konepellistä ja lyhyestä tavaratilan kannesta ei ole näköharhaa.Leveyskin on kasvanut, mutta takaistuimille ei kolmea aikuista saa sovinnolla, istuin on syvällä takalokasuojien puristuksessa ja selkeästi vain kahdelle muotoiltu.Sutjakat muodot nipistävät myös pääntilaa pisimmiltä matkustajilta. Tavaratila on kooltaan samaa luokkaa kuin edeltäjässä, mutta lastausaukko on pienentynyt.Vähemmän painoaMersu on käynyt läpi rankan dieetin. Mittojen ja varusteiden lisääntymisestä huolimatta uutuus on satakunta kiloa poistuvaa mallia kevyempi.Suurin ansio kuuluu alumiinin osuuden lisäämiselle puoleen korin painosta. Samalla korin jäykkyys on lisääntynyt ja painopiste madaltunut. Etuakselisto on kokonaan uusi neljällä tukivarrella toteutettu.Kaikki tämä yhdessä tuntuu myös ajossa, uusi malli taittuu mutkiin hanakammin sekä kiihtyy ja pysähtyy herkemmin. Aiemmasta pappamaisuudesta on otettu askel urheilullisempaan suuntaan.Mukavuutta ei ole unohdettu: ensi kertaa tämän kokoluokan autossa on valinnaisena myös ilmajousitus tasonsäädöllä.Uutena tuttavuutena varustellummissa malleissa on alustan säätö nimetty Agility controlliksi, sen takaa löytyvät tutut eco-, comfort- ja sport -moodit.Lisäksi kaikkien näiden vaikutuksia ohjaukseen, iskunvaimennukseen, moottorinohjaukseen ja vaihtokohtiin voi muutella monitoimivalikon kautta.Hetken ajelun jälkeen asetukset hakeutuvat perusasetuksiin, jotka ovat sopiva kompromissi ajettavuutta ja mukavuutta. Varsinkin eco-asennon hidas kaasunvälitys tekee ajamisesta tukkoisen oloista.Lisää varusteitaVarusteista kirjoittaminen tyhjentävästi ei ole helppoa sen enempää kirjoittajalle kuin lukijallekaan. Uusi C-sarja on lähtökohtaisesti melko vaatimattomasti varusteltu ottaen huomioon kilpailijoita kalliimpi lähtöhinta.Tärkeänä ominaisuutena törmäyksenestojärjestelmä on vireystilavalvonnan lisäksi vakiovarusteena.Lisävarusteilla ladattuna auto lähestulkoon osaa pysäköidä itsekseen, seurata edelläajavaa, pysyä kaistaviivojen välissä, vaihtaa valokuviota, totella liikennemerkkejä, väistää hirviä, antaa tietä jalankulkijoille sekä näyttää kamerakuvaa auton ympäriltä.Kaikkeen tähän tarvitaan kuusi kameraa, kuusi tutkaa ja kahdeksan ultraäänisensoria.Toimintavalikoita voi selata ratin nappuloilla, tutulla command -pyörällä tai uudella kirjaimia tunnistavalla touchpadilla. Tottumatonkin oppii selkeät toiminnot nopeasti. Kuskin paikalla ei voi olla ihailematta panostusta yksityiskohtiin niin toiminnallisesti kuin esteettisesti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVähemmän päästöjäPainonpudotus yhdessä alentuneen ilmanvastuksen kanssa helpottaa tmyös moottoreiden töitä: vanhatkin moottorit tuntuvat ripeämmiltä ja kuluttavat vähemmän.Myynti on alkanut kolmella mallilla, joista kaksi käyttää bensiiniä C180, C200 ja yksi dieseliä C220 Bluetec. Lisää moottorivaihtoehtoja on luvassa jo kesällä, nelivetomalleja talven tullen.Moottorit ovat tästedes turboahdettuja. Bensiinimoottorit ovat pääosin nelisylinterisiä kaksilitraisia, vain aloitusmoottori on pienempi 1,6 ja huippumalli kolmilitrainen veekuutonen.AMG-versiota koskeviin kysymyksiin tehtaan edustajat vain myhäilivät. Myös dieselpuolella vanha tuttu 2,1-nelonen jatkaa perusmoottorina, kaksi pienintä ovat jatkossa Renault-yhteistyön ansiosta 1,6-litraisia.Näiden pikkudieselien lisäksi tulevat kaksi hybridimallia ovat normittaneet alle 100 g/km hiilidioksidipäästöt.Moottori-, alusta- ja varusteluvaihtoehdot tekevät mallistosta laajan niin hinnaltaan kuin olemukseltaan.Ylellisten ja urheilullisten esittelyautojen jälkeen myös perusvarusteinen karkeampikäyntinen pikkudiesel manuaalivaihteistolla sekä ennen kaikkea perinteisellä maskilla ja tähdellä tuntui sympaattiselta tuulahdukselta jatkuvuudesta.Teksti: Petri Munukka Kuvat: Vesa Eskola Mercedes-Benz C 220 Bluetec Avantgarde Hinta alkaen 49 389 € Ajoneuvovero 96 €/ v Käyttövoimavero 442 €/ v Moottori Moottori 2 143 cm³, dieselrivimoottori, turboahdin, yhteispaineruiskutus, 7-v. automaattivaihteisto, takaveto. Teho 125 kW (170 hv), 3000 r/min Vääntö 400 Nm (1400-2800 r/min) Vääntö 400 Nm (1400-2800 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,8 s Huippunopeus 233 km/h Kulutus l/ 100 km 5,4 (kaup.) / 3,8 (maant.) / NEDC-kulutus 4,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 113 g/km Mitat pituus 4686 mm, leveys 1810 mm, korkeus 1442 mm, akseliväli 2840 mm Tavaratila: 480 l Omamassa: 1495 kg Matkanjatkamispalvelu 4 vuotta Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 19.6.2025 Koeajo Maistiainen: DS°8 – odotuksia on paljon, mutta niihin myös vastataan 18.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Crafter – mukavuutta ja nykyajan teknologiaa 18.6.2025 Ajoneuvot Viistokattoinen, crossover-mallinen Nissan Leaf on nyt vihdoin tosiasia 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 16.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq RS – kun perhe on pahin 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 15.6.2025 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Junior Veloce – pieni pasta-annos kolmella chilillä 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan 13.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 4 – fiksua tilankäyttöä järkevään hintaan, mutta yksi varuste on Suomessa lähes pakollinen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 18.6.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Audi julkisti brutaalin dieselkäyttöisen superauton, R8 V12 TDI:n 19.6.2025 Koeajo Maistiainen: DS°8 – odotuksia on paljon, mutta niihin myös vastataan 18.6.2025 Uutinen Juhannusliikenteessä hyytyy vuosittain satoja autoja – tässä yleisimmät syyt matkan katkeamiseen 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster