2.11.2016 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz CLA Shooting Brake – kromilla kuntoon? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Benz CLA Shooting Brake koki vähän liiankin lievän faceliftin. Hyvää: napakka olemus, ajettavuus, kilpailijoiden puute. Huonoa: kojelauta olisi kaivannut päivittämistä. Automalleille säännöllisin väliajoin tehtävät kasvojenkohennukset ovat joskus niin mietoja, että täytyy oikein ihmetellä, miksi näitä muovipuskureita ylipäätään vaivaudutaan muokkaamaan.Näin on laita myös silloin, kun tarkastelun kohteena on facelift-ikään ehtinyt Mercedes-Benz CLA Shooting Brake. Jotta havaitsisi keulaan tehdyt muutokset, on uutta ja vanhaa mallia esittäviä valokuvia tuijotettava rinnakkain hyvän tovin verran.Ja toden totta: ajovalojen alla on tuoreen näköistä kaarta, ja perässä pakoputkien välinen osa on muotoiltu uudelleen. Lisäksi kaikkien versioiden vakiovarustukseen kuuluu nyt timanttikuvioitu jäähdyttimen säleikkö.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAinoa laatuaanLievät uudistukset sinänsä ymmärtää, sillä CLA Shooting Braken ulkomuoto on edelleen menevän moderni ja myös automarkkinoilla ainutlaatuinen. Näin pientä farmarimaista mallia kun ei ole tarjota yhdelläkään premium-kilpailijalla – sen jälkeen kun Volvo lopetti oman V50-mallinsa valmistuksen.Tavallaan Mercedeksen etulyöntiasema on samankaltainen kuin Audilla A3 Sedan -mallinsa kanssa: normiviistoperästä poikkeava kori löytää ostajansa, vaikkei siitä olisikaan juuri mitään konkreettista hyötyä. CLA Shooting Brakesta kun ei saa tekemälläkään mitään kuljetusihmettä, vaan pikemminkin kahden ihmisen kätevän näennäisfarkun.Sisällä sanomistaSen sijaan sisustukseen – ja etenkin kojelautaan, joka periytyy neljä vuotta sitten esitellystä Mercedes-Benz A-sarjasta – olisi kaivannut vähän vahvempaa viilausta.Uudet verhoilumateriaalit, kromikoristeiset katkaisimet sekä aiempaa ohuempi ja nopeammin toimiva keskinäyttö ovat ihan kivoja lisiä, mutta osa soittimen tienoilla olevista nappuloista olisi voitu hyvin upottaa valikoiden sisään.Samoin ilmastoinnin säätöpaneelin näkisi mielellään nykyistä ylempänä: sinänsä kauniit kolme pyöreää tuuletussuutinta vievät nykyään kojelaudasta turhan paljon tilaa.Mittaristo sentään on mustine taustoineen ja punaisine neuloineen selkeämpi kuin puolitoista vuotta sitten koeajamassamme CLA Shooting Braken ensimmäisessä versiossa.Näppärän vakaaMuuten ohjaamo on ennallaan, eikä juuri jätä moitteille sijaa. Ajoasento miellyttää, kuten tietynlainen coupémainen tyköistuvuuskin. Kiinteällä pääntuella varustettua kuljettajan istuinta voi kritisoida lähinnä kovahkosta selkänojasta, mitä ei edes lisävarusteinen sähköinen ristiseläntuen säätö pysty piilottamaan.Tien päällä ajotuntuma on ihastuttavan napakka, ja 1,6-litrainen bensaturbo liikuttaa pikkufarkkua suhteellisen sivistyneesti. Käteen istuvuutta vähentää vain kaksoiskytkinvaihteiston viivytteleminen liikkeellelähdöissä, mutta siihenhän olemme tämän automaattityypin yhteydessä saaneet jo tottua.Kaupungissa CLA Shooting Brake etenee joka tapauksessa sutjakasti, ja maantiellä miellyttää hyvä suuntavakavuus. Maahantuojan mainitsemaa rengasmelun vaimentumista on vaikea havaita ilman vertailukohtaa, mutta ainakaan koeajoauto ei 18-tuumaisista pyöristään huolimatta pitänyt mitenkään erityisen pahaa meteliä edes kesäisessä moottoritienopeudessa.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Mercedes-Benz CLA 200 A Shooting Brake Premium Business Hinta alkaen 45 634 € Koeajetun auton hinta varusteineen 50 990 € Moottori Bensiinimoottori 1 595 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 115 kW (156 hv), 5300 r/min Vääntö 250 Nm (1250–4000 r/min) Vääntö 250 Nm (1250–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,2 s Huippunopeus 225 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,6 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 130 g/km Mitat pituus 4640 mm, leveys 1777 mm, korkeus 1435 mm, akseliväli 2699 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa - lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 29.4.2025 Sähköautot Sähkisten osuus Suomen autokannasta nousi jo 11,2 prosenttiin 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa