2.11.2016

Koeajo: Mercedes-Benz CLA Shooting Brake – kromilla kuntoon?

Mercedes-Benz CLA

Mercedes-Benz CLA Shooting Brake koki vähän liiankin lievän faceliftin. Hyvää: napakka olemus, ajettavuus, kilpailijoiden puute. Huonoa: kojelauta olisi kaivannut päivittämistä.

Automalleille säännöllisin väliajoin tehtävät kasvojenkohennukset ovat joskus niin mietoja, että täytyy oikein ihmetellä, miksi näitä muovipuskureita ylipäätään vaivaudutaan muokkaamaan.

Näin on laita myös silloin, kun tarkastelun kohteena on facelift-ikään ehtinyt Mercedes-Benz CLA Shooting Brake. Jotta havaitsisi keulaan tehdyt muutokset, on uutta ja vanhaa mallia esittäviä valokuvia tuijotettava rinnakkain hyvän tovin verran.

Mercedes-Benz CLA

Ja toden totta: ajovalojen alla on tuoreen näköistä kaarta, ja perässä pakoputkien välinen osa on muotoiltu uudelleen. Lisäksi kaikkien versioiden vakiovarustukseen kuuluu nyt timanttikuvioitu jäähdyttimen säleikkö.

Mercedes-Benz CLA

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ainoa laatuaan

Lievät uudistukset sinänsä ymmärtää, sillä CLA Shooting Braken ulkomuoto on edelleen menevän moderni ja myös automarkkinoilla ainutlaatuinen. Näin pientä farmarimaista mallia kun ei ole tarjota yhdelläkään premium-kilpailijalla – sen jälkeen kun Volvo lopetti oman V50-mallinsa valmistuksen.

Mercedes-Benz CLA

Tavallaan Mercedeksen etulyöntiasema on samankaltainen kuin Audilla A3 Sedan -mallinsa kanssa: normiviistoperästä poikkeava kori löytää ostajansa, vaikkei siitä olisikaan juuri mitään konkreettista hyötyä. CLA Shooting Brakesta kun ei saa tekemälläkään mitään kuljetusihmettä, vaan pikemminkin kahden ihmisen kätevän näennäisfarkun.

Sisällä sanomista

Sen sijaan sisustukseen – ja etenkin kojelautaan, joka periytyy neljä vuotta sitten esitellystä Mercedes-Benz A-sarjasta – olisi kaivannut vähän vahvempaa viilausta.

Mercedes-Benz CLA

Uudet verhoilumateriaalit, kromikoristeiset katkaisimet sekä aiempaa ohuempi ja nopeammin toimiva keskinäyttö ovat ihan kivoja lisiä, mutta osa soittimen tienoilla olevista nappuloista olisi voitu hyvin upottaa valikoiden sisään.

Samoin ilmastoinnin säätöpaneelin näkisi mielellään nykyistä ylempänä: sinänsä kauniit kolme pyöreää tuuletussuutinta vievät nykyään kojelaudasta turhan paljon tilaa.

Mercedes-Benz CLA

Mittaristo sentään on mustine taustoineen ja punaisine neuloineen selkeämpi kuin puolitoista vuotta sitten koeajamassamme CLA Shooting Braken ensimmäisessä versiossa.

Näppärän vakaa

Muuten ohjaamo on ennallaan, eikä juuri jätä moitteille sijaa. Ajoasento miellyttää, kuten tietynlainen coupémainen tyköistuvuuskin. Kiinteällä pääntuella varustettua kuljettajan istuinta voi kritisoida lähinnä kovahkosta selkänojasta, mitä ei edes lisävarusteinen sähköinen ristiseläntuen säätö pysty piilottamaan.

Mercedes-Benz CLA

Tien päällä ajotuntuma on ihastuttavan napakka, ja 1,6-litrainen bensaturbo liikuttaa pikkufarkkua suhteellisen sivistyneesti. Käteen istuvuutta vähentää vain kaksoiskytkinvaihteiston viivytteleminen liikkeellelähdöissä, mutta siihenhän olemme tämän automaattityypin yhteydessä saaneet jo tottua.

Mercedes-Benz CLA

Kaupungissa CLA Shooting Brake etenee joka tapauksessa sutjakasti, ja maantiellä miellyttää hyvä suuntavakavuus. Maahantuojan mainitsemaa rengasmelun vaimentumista on vaikea havaita ilman vertailukohtaa, mutta ainakaan koeajoauto ei 18-tuumaisista pyöristään huolimatta pitänyt mitenkään erityisen pahaa meteliä edes kesäisessä moottoritienopeudessa.

Mercedes-Benz CLA

Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus

Mercedes-Benz CLA 200 A Shooting Brake Premium Business

Hinta alkaen

45 634 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

50 990 €

Moottori

Bensiinimoottori 1 595 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto.

Teho

115 kW (156 hv), 5300 r/min

Vääntö

250 Nm (1250–4000 r/min)

Vääntö

250 Nm (1250–4000 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

8,2 s

Huippunopeus

225 km/h

Kulutus l/ 100 km

NEDC-kulutus 5,6 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

130 g/km

Mitat

pituus 4640 mm, leveys 1777 mm, korkeus 1435 mm, akseliväli 2699 mm

Euro NCAP

5 tähteä

Takuu

2 vuotta

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia