14.1.2014 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz E 300 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Viimeistelty kokonaisuus heille, joilla lompakko kestää. Hyvää: äänieristys, kulutus, ajettavuus, vaihteisto. Huonoa: hinta, valikot. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTaksitolpilta tuttu E-sarjalainen hybridinä on sekä rengin että isännän mieleenKeväällä kasvojaan kohottanut johtotähti on voimakas, hiljainen ja mieluisa työpaikka taksirengille. Ja isännän mieleen on aisoissa pysyvä kulutus.Mercedes-Benzin E-sarjalaisen yli paritonninen hybridiversio kulutti sekalaisessa maantie- ja kaupunkiajossa keskimäärin hieman yli kuusi litraa sadalla kilometrillä. Jos ajaa kevyellä pintakaasulla ja välttää pahimmat ruuhkat, arkikulutus laskee hyvinkin alle viiden litran.Matka jatkuu nyykähtelyittäMercedes-Benzin hybridiratkaisu on ajajan näkökulmasta yhtä voimalinjan kanssa. Poltto- ja sähkömoottorit vuorottelevat vetovastuussa jouheasti ja toisistaan riippumatta. Vastuunjaon havaitsee nuolten väristä ja virtaussuunnasta.Näyttöä on vilkuiltava aktiivisesti, jos haluaa ajaa mahdollisimman taloudellisesti.Sähkö vain apulainenSähkömoottori on vain matkanteon apulainen. Sähkön voimin voi ajaa kilometrin verran ja korkeintaan 35 kilometrin tuntivauhtia. Mersu on kehittänyt edelleen jarrutusenergian talteenottoa.Litium–ioni-akut latautuvat polttomoottorin avulla hidastaessa ja jarruttaessa. Kun jarrupoljinta painetaan tai auto kulkee vapaalla kaasua painamatta, sähkömoottori alkaa toimia laturina ja polttomoottori sammuu.Sailing-toiminto sallii sen, että moottori voi olla sammutettuna alamäessä 160 kilometrin tuntinopeuteen asti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVeikeä kameraJärkevimmästä päästä mersun lisävarusteita on ympäriinsä näkevä kamera, jonka saa osana pysäköintipakettia. Sen autoveroton hinta premium business -malleissa on 890 euroa.Pysäköinti on ahtaissa pysäköintihalleissakin vaivatonta, sillä näytössä on kuva auton ympäriltä lintuperspektiivistä. Saa olla aika tohelo autoilija, jos saa raapaistuksi kyljen betonipylvääseen.Neljästä kamerasta yksi sijaitsee jäähdyttimen säleikön keskellä, yksi molemmissa ulkopeileissä ja neljäs kamera takaluukun kannessa.Virtuaalinen näkymä kattaa noin kolmen metrin alueen auton edessä ja takana. Eri kameroiden näkymän voi valita myös erikseen.Teksti ja kuvat: Marko Jokela Mercedes-Benz E 300 BlueTec Hybrid Hinta alkaen 62 755 € Koeajetun auton hinta varusteineen 74 534 € Ajoneuvovero 90 €/ v Käyttövoimavero 501 €/ v Moottori 2 143 cm³, dieselrivimoottori, ahdin, 4 sylinteriä, 7v.-automaattivaihteisto, takaveto Teho 150 kW (204 hv), 4200 r/min Vääntö 500 Nm (1600-1800 r/min) Vääntö 500 Nm (1600-1800 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,5 s Huippunopeus 242 km/h Kulutus l/ 100 km 4,1 (kaup.) / 4,1 (maant.) / NEDC-kulutus 4,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 107 g/km Mitat pituus 4880 mm, leveys 1854 mm, korkeus 1450 mm, akseliväli 2874 mm Tavaratila: 505 l Omamassa: 1845 kg Muu tieto Perävaunumassa jarruin 300 kg. Matkanjatkamispalvelu 3 vuotta Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa - lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 29.4.2025 Sähköautot Sähkisten osuus Suomen autokannasta nousi jo 11,2 prosenttiin 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa