14.1.2014 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz E 300 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Viimeistelty kokonaisuus heille, joilla lompakko kestää. Hyvää: äänieristys, kulutus, ajettavuus, vaihteisto. Huonoa: hinta, valikot. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Taksitolpilta tuttu E-sarjalainen hybridinä on sekä rengin että isännän mieleen Keväällä kasvojaan kohottanut johtotähti on voimakas, hiljainen ja mieluisa työpaikka taksirengille. Ja isännän mieleen on aisoissa pysyvä kulutus. Mercedes-Benzin E-sarjalaisen yli paritonninen hybridiversio kulutti sekalaisessa maantie- ja kaupunkiajossa keskimäärin hieman yli kuusi litraa sadalla kilometrillä. Jos ajaa kevyellä pintakaasulla ja välttää pahimmat ruuhkat, arkikulutus laskee hyvinkin alle viiden litran. Matka jatkuu nyykähtelyittä Mercedes-Benzin hybridiratkaisu on ajajan näkökulmasta yhtä voimalinjan kanssa. Poltto- ja sähkömoottorit vuorottelevat vetovastuussa jouheasti ja toisistaan riippumatta. Vastuunjaon havaitsee nuolten väristä ja virtaussuunnasta. Näyttöä on vilkuiltava aktiivisesti, jos haluaa ajaa mahdollisimman taloudellisesti. Sähkö vain apulainen Sähkömoottori on vain matkanteon apulainen. Sähkön voimin voi ajaa kilometrin verran ja korkeintaan 35 kilometrin tuntivauhtia. Mersu on kehittänyt edelleen jarrutusenergian talteenottoa. Litium–ioni-akut latautuvat polttomoottorin avulla hidastaessa ja jarruttaessa. Kun jarrupoljinta painetaan tai auto kulkee vapaalla kaasua painamatta, sähkömoottori alkaa toimia laturina ja polttomoottori sammuu. Sailing-toiminto sallii sen, että moottori voi olla sammutettuna alamäessä 160 kilometrin tuntinopeuteen asti. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Veikeä kamera Järkevimmästä päästä mersun lisävarusteita on ympäriinsä näkevä kamera, jonka saa osana pysäköintipakettia. Sen autoveroton hinta premium business -malleissa on 890 euroa. Pysäköinti on ahtaissa pysäköintihalleissakin vaivatonta, sillä näytössä on kuva auton ympäriltä lintuperspektiivistä. Saa olla aika tohelo autoilija, jos saa raapaistuksi kyljen betonipylvääseen. Neljästä kamerasta yksi sijaitsee jäähdyttimen säleikön keskellä, yksi molemmissa ulkopeileissä ja neljäs kamera takaluukun kannessa. Virtuaalinen näkymä kattaa noin kolmen metrin alueen auton edessä ja takana. Eri kameroiden näkymän voi valita myös erikseen. Teksti ja kuvat: Marko Jokela Mercedes-Benz E 300 BlueTec Hybrid Hinta alkaen 62 755 € Koeajetun auton hinta varusteineen 74 534 € Ajoneuvovero 90 €/ v Käyttövoimavero 501 €/ v Moottori 2 143 cm³, dieselrivimoottori, ahdin, 4 sylinteriä, 7v.-automaattivaihteisto, takaveto Teho 150 kW (204 hv), 4200 r/min Vääntö 500 Nm (1600-1800 r/min) Vääntö 500 Nm (1600-1800 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,5 s Huippunopeus 242 km/h Kulutus l/ 100 km 4,1 (kaup.) / 4,1 (maant.) / NEDC-kulutus 4,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 107 g/km Mitat pituus 4880 mm, leveys 1854 mm, korkeus 1450 mm, akseliväli 2874 mm Tavaratila: 505 l Omamassa: 1845 kg Muu tieto Perävaunumassa jarruin 300 kg. Matkanjatkamispalvelu 3 vuotta Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan