24.10.2014 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz S 500 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pitkä ja pihi. Ylellinen ja äänetön. Tyyris ja taloudellinen. Voimakas ja järkevä. Hyvää: kulutus, äänettömyys, viimeistely, voima, turvajärjestelmät. Huonoa: sähköajon lyhyys, kömpelyys kaupunkiajossa, hinta, niukka tavaratila. Mercedes-Benzin ässä-sarjalaisen, Mercedes-Benz S 500, ladattava hybridi on kimppu äkkiseltään ristiriitaisilta kuulostavia ominaisuuksia.Väkevä V6-moottori kiidättää kookkaan luksusvaunun tarvittaessa 5,2 sekunnissa nollasta sadan kilometrin vauhtiin, tarjoaahan yksin polttomoottori käyttöön 333 hevosvoimaa (245 kW) kahden turboahtimen ryydittämänä.Sitkeyttä on riittävästi, sillä 480 newtonmetrin vääntö on käytössä laajalla kierrosalueella.Kun talkoisiin tulee mukaan 116 hevosvoiman sähkömoottori, suo hybridijärjestelmä laskennallisesti yhteensä 442 hevosvoiman tehon ja 650 newtonmetrin väännön.Arvot takaavat peräti urheilullisia kykyjä yli 2 200 kilon painoiselle johtotähdelle.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHerraskaista kyytiäMukavinta kyyti on herraskaisella ajotavalla. Kööpenhaminan pyöräilijöitä äänettömästi lipuva auto hätkäyttää tämän tästä, se kun ilmestyy eteen tai vierelle kuin tyhjästä.Kaupunkiajossa voi parhaiten hyödyntää ajamista sähköllä. Sähköajo miellyttää korvia, mutta on järkevää ja omatuntoa hellivää myös kulutuksen ja kustannusten kannalta.Ikävä kyllä sähköajoa taataan parhaimmassakin tapauksessa vain 33 kilometriä, kylminä talvipäivinä todennäköisesti vähemmän.Matka-ajossa polttomoottori ja jarrutukset lataavat akkuihin lisää virtaa, joka takaa uusia sähköajo-kilometrejä esimerkiksi reitin loppupäässä kaupunkiliikenteessä.Kaasupoljin koputtelee jalkaaHaptiseksi nimetty kaasupoljin kertoo kosketuksella milloin polttomoottori käynnistyy. Ratkaisu on toimiva ja perusteltu jo siitä syystä, että auto on erittäin taiten äänieristetty.Kaasupoljin osaa myös kaksoiskoputtaa jalkapohjaan valistaakseen siitä, että kuljettajan olisi edellä ajavan auton perän lähestyessä syytä nostaa jalkansa kaasulta ja antaa auton rullata ja ladata akkua.Auto on kuskiaan älykkäämpi – ainakin aika ajoin!Neljä ajoasetustaMittaristo kertoo energivirtojen suunnat eli näyttää, koska auto lataa ajon aikana akustoa.Kuljettaja voi valita neljän eri ajotavan väliltä, jotka ovat hybrid-, E-, E-save ja charge-asetus.Viimeisin etenemistapa käyttää polttomoottoria, jotta ajon aikana sähköenergiaa latautuu akkuihin tulevaa sähköajotarvetta varten. E-save valittuna edetään siten, että auto turvautuu sähköajoon mahdollisimman vähän, jotta latausta säästyy. Ja E:llä ajetaan täyssähköisesti.Helpoin on hybrid-asetus, joka valitsee kuskin puolesta kulutuksen kannalta fiksuimman rytmityksen sähkö- ja polttomoottorin käytössä.Energianhallintajärjestelmä siis valitsee automaattisesti poltto- ja sähkömoottorin ihanteellisen toimintasyklin akun lataustason, liikennetilanteen ja valitun ajoreitin perusteella.Järjestelmä älyää hyväksikäyttää navigaattorin tietoja reitiltä, ja ottaa huomioon reitin mäkisyyden ja nopeusrajoitukset päättäessään sähkö- ja polttomoottorin vaiheittaisesta yhteistyöstä sekä akkuvirran lataushetkistä ja -tarpeista.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyReilusti yli kolmen litranKaupunkiliikennettä, taajamateitä ja moottoritieosuksia sisältävä koeajo Kööpenhaminan ja Ruotsin Malmön välillä nostaa keskikulutuksen reippaasti yli ihanteellisen keskikulutuksen.Silti arkiajoista voisi suoriutua jopa tyystin päästöttömästi. Se onnistuu, jos matka vaikka kodin ja työpaikan välillä on esimerkiksi 20 kilometriä suuntaansa, ja ässäsarjalaisen saa pistokkeen päähän työpäiväksi ja kotioloissa.Akuston täyslataus vie 2–4 tuntia. Lataus on ripeimmillään, jos sähköpistokkeen takana on riittävä sulakekoko (16A).Kuin äänetön junaOhjaustuntuma on jämäkän tunnokas. Ylimääräisiä korjausliikkeitä esimerkiksi ohituksen jälkeen omalle kaistalle palatessa ei tarvitse tehdä, sillä ohjaus palauttaa ennakoitavasti.Seitsenlovinen automaattivaihteisto takaa, että matka-ajo on kitkatonta. Kaarteissa raskas auto hieman puskee.Yli kolmen metrin akseliväli tuo kaupunkiajoon kömpelyyttä ja suurpiirteisyyttä, mutta pituus palkitsee maantiellä: Stuttgartin ylpeys nielee asvalttia vakaasti, kuin juna kiskoilla ilman alituista kolkkausta.Ladattavien hybridien hyökyDaimler Ag aikoo valmistajana alentaa automallistonsa keskimääräiset hiilidioksidipäästöt 99 grammaan kilometrillä vuoteen 2020 mennessä. Saavutus tarkoittaisi neljän litran keskikulutusta sadalla kilometrillä.Päästöarvo oli viime vuonna 134 grammaa kilometrillä, mutta tavoitteen mukaisesti vuonna 2016 jo 125 grammassa. Kehitys on ollut varsin nopeata, sillä vuonna 1995 keskipäästöt olivat 230 grammaa kilometrillä.Keinoja taloudellisuuden kohentamiseen on neljä: järkevän kokoiset ja taloudelliset polttomoottorit, pienet kaupunkiautot (smartit), sähkö- ja polttokennotekniikka sekä laaja valikoima ladattavia hybridejä.Ladattavat hybridit leviävät lähivuosina läpi mersukatraan. Seuraavaksi ensi vuonna tarjolle tulee C350 -malli, jota seuraa uusi pistokehybridi aina neljän kuukauden välein.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyViimeistelty taideteosÄssämersu lähestyy täydellistä autoa ajotuntuman, laadun, materiaalivalintojen, viimeistelyn tason ja teknisen taituruuden näkökulmista.Luksus-mersu tyydyttää vaativankin ostajan, ja on itsesäänselvää, että tarjolla on kaikki mahdolliset kuskia auttavat ja turvallisuutta lisäävät avustimet – eikä niitä ole ihan vähän.Yli 131 000 euroa maksava auto voi olla vallasväen valinta, mutta olemisen oikeutus kumpuaa älykkään tekniikan kehittelystä.Ladattavien hybridien levittäminen läpi malliston on katse tulevaisuuteen. Matka kohti täyssähköautoilu tarvitsee sekin esikuvia.Teksti ja kuvat: Marko Jokela Mercedes-Benz S 500 Plug-in Hybrid Hinta alkaen 131 670 € Ajoneuvovero 64 €/ v Käyttövoimavero 53 €/ v Moottori Polttomoottori 2 996 cm3, kuusi sylinteriä, 2 ahdinta, 7-v. automaattivaihteisto. Teho 85 kW (116 hv), 340 r/min Vääntö 480 Nm (1600–4000 r/min) Teho 85 kW, 340 r/min Vääntö 480 Nm (1600–4000 r/min) Akku Litium-ioni. Latausaika 20%–100% 2–4 tuntia. Toimintamatka 33 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,2 s Huippunopeus 250 (sähköllä 140 km/h) km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 2,8 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 65 g/km Mitat pituus 5246 mm, leveys 1899 mm, korkeus 1494 mm, akseliväli 3165 mm Tavaratila: 395 l Omamassa: 2215 kg Matkanjatkamispalvelu 2 vuotta / huollosta huoltoon Takuu 2 vuotta (säkömoottorille ja elektroniikalle 6 v / 100 000 km) Lue lisää Kaikki artikkelit 1.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.Buzz GTX – 25 senttiä tuntuu 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 1.5.2025 Matkailu 4 400 kilometriä Itä-Euroopassa Dacia Dusterilla: onko missään enää halpaa? 1.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.Buzz GTX – 25 senttiä tuntuu 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö 1.5.2025 Lentokoneet Wet lease on päivän sana Suomen lentoliikenteessä - syinä mm. työtaistelut ja Pratt & Whitney -moottoreiden ongelmat 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa