14.1.2014 Ajoneuvot Koeajo: Nissan Note Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Jo Nissan Noten ensimmäinen sukupolvi oli huippujärkevä perheauto. Nyt muotoilu vielä lisää sen haluttavuutta. Hyvää: runsaat tilat, alhainen kulutus, runsas varustelu. Huonoa: ohituskiihtyvyys, köykäinen ohjaustunto. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPitkästä aikaa vähän tavallisempi uutuus NissaniltaNissanilla on viime vuosina ollut niin kiire rakentaa menestykseksi osoittautuneita katumaastureitaan, että tavallisemmat henkilömallit ovat jääneet vähemmälle huomiolle.Nyt uudistumisvuorossa on pieni tila-auto Note, sen ensimmäinen sukupolvi on ollut myynnissä jo seitsemän vuotta. Uusi malli on ollut jo tovin myynnissä Japanissa ja USA:ssa, nyt esiteltävät Euroopassa myytävät mallit valmistetaan Englannissa.Edullinen hintaNissanin mallistossa Note on ikään kuin Micran tila-autoversio. Yhtäläisyyksiä tosin löytyy vain perusrakenteesta, ei niinkään ulkomuodosta. Note on Nissan-malliston järkevin vaihtoehto, tilaa yhtä paljon kuin Qashqaissa, mutta mahdutettuna Juken ulkomittoihin.Kerrankin uutuutta voi kehua myös edulliseksi. Noten hinnat alkavat hieman yli 15 000 eurosta, joka on kertaluokkaa muita pikkutila-autoja vähemmän ja vain 2 500 euroa Micraa enemmän.Tila-automaisuuden sijaan uusi sutjakampi Note lähestyy olemukseltaan valtavirtaa eli viisiovisia pystyperiä. Yhtä edullisesti ei kuitenkaan saa mitään C-segmentin perheautoakaan.Note on hintaansa nähden erinomaisesti varusteltu. Jo perusmalli Visiaan kuuluu vakionopeudensäädin, ilmastointi ja sammutusautomatiikka. Kallein taso Tekna tuo jopa uusia turvavarusteita pikkuautoluokkaan.Keskimmäinen Acenta tasapainoilee niiden välissä ja houkuttelee varmaankin suurinta osaa ostajista. Lisävarusteet ja varustepaketit ovat edullisia, esimerkiksi lasikaton hinta on vain 300 euroa.Runsaasti tilaaUusi Note on mitoiltaan kutakuinkin entisellään. Siinä missä pituutta on pari senttiä lisää, korkeudesta on hävinnyt saman verran. Menevämpi muotoilu ei ole kuitenkaan nipistänyt tiloja.Sisätilat ovat edelleen Noten parasta antia, kompaktit ulkomitat on hyödynnetty tehokkaasti. Takamatkustajilla on hulppeasti jalkatilaa.Lisäksi nyt myös kuljettajan oloihin on saatu parannusta paremman ajoasennon myötä, toivomuslistalle on jätetty vielä ratin etäisyyssäätö ja tuhdimmat sivuttaistuet istuimiin.Ryhdikäs ajoasento ja suuret ikkunapinnat tekevät ulkomittojen arvioinnista helppoa. Kevytkäyttöisyys ja voimalinjan sujuvuus täydentävät ajon helppoutta kaupungin vilinässä.Tavaratilaa on jo perusmuodossaan riittävästi, selkänoja kaadettuna pohjaan jää kynnys. Muunneltavuutta voi parantaa lisävarusteena saatavalla kahdelle eri korkeudelle aseteltavalla pohjalevyllä ja pituussuunnassa säädettävällä takapenkillä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUusia turvavarusteitaElektroniikka ja kameratekniikka halpenee tuoden uudet avustimet tarjolle yhä pienempiin autoihin. Note tuo niitä nyt valinnaiseksi myös pieniin perheautoihin.Jo aikaisemmin Nissan Qashqaissa esitelty 360 asteen kamerajärjestelmä rakentaa neljän kameran avulla lintuperspektiivikuvan auton ympäriltä kojelaudan näyttöön.Tutun peruutuskameran lisäksi kamerat ovat sivupeilien alla ja etusäleikössä. Kylkikolhut vähenevät maastossa ja parkkihalleissa.Samoja kameroita käytetään auton mittojen hahmottamisen lisäksi turvaominaisuuksiin, joita Nissan kutsuu Safety shieldiksi.Kuljettajaa varoitetaan varoitusvalolla ja -äänellä, jos hän ajautuu pois kaistaltaan, yrittää vaihtaa kaistaa toisen eteen tai jos liikkuva kohde kuten lapsi lähestyy autoa takaa tai takaviistosta.Erikoisena yksityiskohtana Nissanin kaistavaroitin käyttää etukameran sijasta takakameraa. Takakameran puhtaudesta pitää huolta automaattinen puhdistustoiminto, joka jopa kuivaa linssin pesun jälkeen paineilmalla.Pihit moottoritNoten 1,2-litraiset kolmisylinteriset bensamoottorit ovat tuttuja Micran nokalta. Nyt myynti alkaa 80 hevosvoiman ahtamattomalla peruskoneella. Se on omiaan kaupungissa, mutta puurtaa kokoisekseen yllättävän sitkeästi myös maantiellä.Ohituksiin potkua kaipaavan tai muutoin paljon maantiellä aikaa viettävän on odotettava vuoden vaihteessa tulevaa mekaanisesti ahdettua versiota (DIG-S 98 hv).Se on huomattavasti vaivattomampi ja selkeästi myös poistuvaa 1,4-litraista ripeämpi. Kolmisylinteristen röpisevä ääni on tunnistettavissa alakierroksilla, mutta on melutasoltaan alhainen vielä moottoritielläkin.Paremman aerodynamiikan, keventyneen painon ja sammutusautomatiikan ansiosta kulutuslukemat ovat laskeneet selkeästi. Bensamoottorit ovat niin nuukia, että dieselvaihtoehto jäänee harvinaiseksi.Ajoa yhtä soittoa!Vaikka tuttua 1,5-litraista dieselmoottoriakin on viilattu taloudellisemmaksi, ei dieseliin satsaaminen kannata ainakaan talousmielessä.Dieselveron ja kolmen tonnin hinnaneron kuittaamiseksi Notella pitäisi ajaa yhtä soittoa. Ja aivan niin erinomainen ajettava tai mukava Note ei sentään ole.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Nissan Note 1.2 Acenta Hinta alkaen 15 289 € Koeajetun auton hinta varusteineen 19 179 € Ajoneuvovero 92 €/ v Moottori 1 198 cm³, bensiinirivimoottori, 3 sylinteriä, 5v.-manuaalivaihteisto, etuveto Teho 59 kW (80 hv), 6000 r/min Vääntö 110 Nm (4000 r/min) Vääntö 110 Nm (4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 13,7 s Huippunopeus 168 km/h Kulutus l/ 100 km 5,9 (kaup.) / 4,0 (maant.) / NEDC-kulutus 4,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 109 g/km Mitat pituus 4100 mm, leveys 1695 mm, korkeus 1535 mm, akseliväli 2600 mm Tavaratila: 295 l Omamassa: 1036 kg Matkanjatkamispalvelu 3 vuotta Takuu 3 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 29.3.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq tekee harmaasta haluttavaa 28.3.2025 Klassikko Vuoden 1961 Geneven perintö: ainutkertainen ja alkuperäinen Jaguar E-Type 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4×4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 27.3.2025 Koeajo Koeajo: Isuzu D-Max – ylpeästi maalaistollo 27.3.2025 Ajoneuvot Nissan luovii hankalien aikojen läpi – jo tänä vuonna Leafista tehdään crossover ja Micra muuttuu täyssähköiseksi Renault R5:n DNA:lla 26.3.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C3 – pikku-Sitikka tuo sähköautot lähemmäs tavallista kuluttajaa 25.3.2025 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Jäykkäperä ja sekarengastuksen yhdistelmä tekee Tunturin uutuudesta mielenkiintoisen 24.3.2025 Koeajo Koeajo: Mitsubishi ASX – jotain tuttua tässä on 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 27.3.2025 Koeajo Koeajo: Isuzu D-Max – ylpeästi maalaistollo 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 28.3.2025 Klassikko Vuoden 1961 Geneven perintö: ainutkertainen ja alkuperäinen Jaguar E-Type 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut”