14.1.2014 Ajoneuvot Koeajo: Nissan Note Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Jo Nissan Noten ensimmäinen sukupolvi oli huippujärkevä perheauto. Nyt muotoilu vielä lisää sen haluttavuutta. Hyvää: runsaat tilat, alhainen kulutus, runsas varustelu. Huonoa: ohituskiihtyvyys, köykäinen ohjaustunto. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPitkästä aikaa vähän tavallisempi uutuus NissaniltaNissanilla on viime vuosina ollut niin kiire rakentaa menestykseksi osoittautuneita katumaastureitaan, että tavallisemmat henkilömallit ovat jääneet vähemmälle huomiolle.Nyt uudistumisvuorossa on pieni tila-auto Note, sen ensimmäinen sukupolvi on ollut myynnissä jo seitsemän vuotta. Uusi malli on ollut jo tovin myynnissä Japanissa ja USA:ssa, nyt esiteltävät Euroopassa myytävät mallit valmistetaan Englannissa.Edullinen hintaNissanin mallistossa Note on ikään kuin Micran tila-autoversio. Yhtäläisyyksiä tosin löytyy vain perusrakenteesta, ei niinkään ulkomuodosta. Note on Nissan-malliston järkevin vaihtoehto, tilaa yhtä paljon kuin Qashqaissa, mutta mahdutettuna Juken ulkomittoihin.Kerrankin uutuutta voi kehua myös edulliseksi. Noten hinnat alkavat hieman yli 15 000 eurosta, joka on kertaluokkaa muita pikkutila-autoja vähemmän ja vain 2 500 euroa Micraa enemmän.Tila-automaisuuden sijaan uusi sutjakampi Note lähestyy olemukseltaan valtavirtaa eli viisiovisia pystyperiä. Yhtä edullisesti ei kuitenkaan saa mitään C-segmentin perheautoakaan.Note on hintaansa nähden erinomaisesti varusteltu. Jo perusmalli Visiaan kuuluu vakionopeudensäädin, ilmastointi ja sammutusautomatiikka. Kallein taso Tekna tuo jopa uusia turvavarusteita pikkuautoluokkaan.Keskimmäinen Acenta tasapainoilee niiden välissä ja houkuttelee varmaankin suurinta osaa ostajista. Lisävarusteet ja varustepaketit ovat edullisia, esimerkiksi lasikaton hinta on vain 300 euroa.Runsaasti tilaaUusi Note on mitoiltaan kutakuinkin entisellään. Siinä missä pituutta on pari senttiä lisää, korkeudesta on hävinnyt saman verran. Menevämpi muotoilu ei ole kuitenkaan nipistänyt tiloja.Sisätilat ovat edelleen Noten parasta antia, kompaktit ulkomitat on hyödynnetty tehokkaasti. Takamatkustajilla on hulppeasti jalkatilaa.Lisäksi nyt myös kuljettajan oloihin on saatu parannusta paremman ajoasennon myötä, toivomuslistalle on jätetty vielä ratin etäisyyssäätö ja tuhdimmat sivuttaistuet istuimiin.Ryhdikäs ajoasento ja suuret ikkunapinnat tekevät ulkomittojen arvioinnista helppoa. Kevytkäyttöisyys ja voimalinjan sujuvuus täydentävät ajon helppoutta kaupungin vilinässä.Tavaratilaa on jo perusmuodossaan riittävästi, selkänoja kaadettuna pohjaan jää kynnys. Muunneltavuutta voi parantaa lisävarusteena saatavalla kahdelle eri korkeudelle aseteltavalla pohjalevyllä ja pituussuunnassa säädettävällä takapenkillä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUusia turvavarusteitaElektroniikka ja kameratekniikka halpenee tuoden uudet avustimet tarjolle yhä pienempiin autoihin. Note tuo niitä nyt valinnaiseksi myös pieniin perheautoihin.Jo aikaisemmin Nissan Qashqaissa esitelty 360 asteen kamerajärjestelmä rakentaa neljän kameran avulla lintuperspektiivikuvan auton ympäriltä kojelaudan näyttöön.Tutun peruutuskameran lisäksi kamerat ovat sivupeilien alla ja etusäleikössä. Kylkikolhut vähenevät maastossa ja parkkihalleissa.Samoja kameroita käytetään auton mittojen hahmottamisen lisäksi turvaominaisuuksiin, joita Nissan kutsuu Safety shieldiksi.Kuljettajaa varoitetaan varoitusvalolla ja -äänellä, jos hän ajautuu pois kaistaltaan, yrittää vaihtaa kaistaa toisen eteen tai jos liikkuva kohde kuten lapsi lähestyy autoa takaa tai takaviistosta.Erikoisena yksityiskohtana Nissanin kaistavaroitin käyttää etukameran sijasta takakameraa. Takakameran puhtaudesta pitää huolta automaattinen puhdistustoiminto, joka jopa kuivaa linssin pesun jälkeen paineilmalla.Pihit moottoritNoten 1,2-litraiset kolmisylinteriset bensamoottorit ovat tuttuja Micran nokalta. Nyt myynti alkaa 80 hevosvoiman ahtamattomalla peruskoneella. Se on omiaan kaupungissa, mutta puurtaa kokoisekseen yllättävän sitkeästi myös maantiellä.Ohituksiin potkua kaipaavan tai muutoin paljon maantiellä aikaa viettävän on odotettava vuoden vaihteessa tulevaa mekaanisesti ahdettua versiota (DIG-S 98 hv).Se on huomattavasti vaivattomampi ja selkeästi myös poistuvaa 1,4-litraista ripeämpi. Kolmisylinteristen röpisevä ääni on tunnistettavissa alakierroksilla, mutta on melutasoltaan alhainen vielä moottoritielläkin.Paremman aerodynamiikan, keventyneen painon ja sammutusautomatiikan ansiosta kulutuslukemat ovat laskeneet selkeästi. Bensamoottorit ovat niin nuukia, että dieselvaihtoehto jäänee harvinaiseksi.Ajoa yhtä soittoa!Vaikka tuttua 1,5-litraista dieselmoottoriakin on viilattu taloudellisemmaksi, ei dieseliin satsaaminen kannata ainakaan talousmielessä.Dieselveron ja kolmen tonnin hinnaneron kuittaamiseksi Notella pitäisi ajaa yhtä soittoa. Ja aivan niin erinomainen ajettava tai mukava Note ei sentään ole.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Nissan Note 1.2 Acenta Hinta alkaen 15 289 € Koeajetun auton hinta varusteineen 19 179 € Ajoneuvovero 92 €/ v Moottori 1 198 cm³, bensiinirivimoottori, 3 sylinteriä, 5v.-manuaalivaihteisto, etuveto Teho 59 kW (80 hv), 6000 r/min Vääntö 110 Nm (4000 r/min) Vääntö 110 Nm (4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 13,7 s Huippunopeus 168 km/h Kulutus l/ 100 km 5,9 (kaup.) / 4,0 (maant.) / NEDC-kulutus 4,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 109 g/km Mitat pituus 4100 mm, leveys 1695 mm, korkeus 1535 mm, akseliväli 2600 mm Tavaratila: 295 l Omamassa: 1036 kg Matkanjatkamispalvelu 3 vuotta Takuu 3 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 25.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 60 Style – nousussa myyntitilastossa 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet 23.6.2025 Koeajo Koeajo: JAC E30X – kulissit kunnossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?