20.5.2016 Ajoneuvot Koeajo: Opel Astra Sports Tourer: järkiauto sai järkiperän Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Opel Astra Sports Tourer on isoveljeään fiksumpi auto. Hyvää: ajettavuus, tilat. Huonoa: tavaratilan vakiovarustelu, moottorin huonohko alavääntö. Kuten aiemmissa Moottorin koeajoissa olemme todenneet, uusi Opel Astra edustaa monessa tärkeässä kohdassa luokkansa fiksuinta päätä: auto on hyvännäköinen, kiva ajettava, riittävän tilava ja ennen kaikkea houkuttelevasti hinnoiteltu.Nyt luvassa on jotakin vielä älykkäämpää, kun farmarimalli Opel Astra Sports Tourer saapui Suomeen. Sitä myydään samalla mallivalikoimalla kuin viistoperääkin – farkkuhintalisää on moottorista ja varustetasosta riippuen tuhannen euron molemmin puolin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMuodot balanssissaSports Tourerin pidempi peräylitys sopii Astraan hienosti, ja kokonaisuutta voi luonnehtia tasapainoiseksi. Korkeaan kattolinjaan on haettu vauhdikkuutta perää kohti laskeutuvalla ikkunalinjalla ja vastaavasti nousevalla kyljen pokkauksella.Farkun pituusero viistoperä-Astraan on melkoinen, reilut 33 senttiä, mutta akseliväli on koriversioissa sama. Esimerkiksi Peugeotin 308-mallissa harrastamaan eripituiseen akseliväliin ei Opelilla ole lähdetty, eikä se ole ollut sisätilojen puolesta tarpeenkaan.Astrassa nimittäin riittää polvitilaa takana jopa 190-senttiselle matkustajalle, kun kuljettajan istuin on säädetty samanpituisen henkilön mukaan. Jo viistoperämallissa pääntila on hyvä, ja farkussa sitä löytyy tietysti vieläkin väljemmin.Selkeää ja kätevääTavaratila on selkeä, muttei aivan yhtä syvä kuin etevimmissä kilpailijoissa.Muunneltavuus on suunniteltu hyvin, sillä tila laajenee kahdessa erisuuruisessa osassa täysin vaakatasoon, eikä matkustamon ja kontin väliin jää minkäänlaista kynnystä.Kolmeen osaan jaettavan takaistuimen, joka sisältää samalla suksiluukun, keskikyynärnojan taakse sekä sähköisesti vapautuvan selkänojan lukituksen, saa varsin kohtuulliseen 287 euron hintaan. Olisihan nuo tosin voitu sisällyttää vakiovarustukseenkin.Tavaratilan suojaverkko – joka on konttia kattoon asti pakattaessa tärkeä – on niin ikään lisävaruste (yhdessä suojamaton kanssa 249 euroa). Hyvä asia on se, että verkon saa kiinnitettyä myös laajennetun tilan etureunaan eli välittömästi etuistuinten taakse.Sähköisesti jalan heilautuksella avattava ja suljettava takaluukku sen sijaan on kalliimmassa Innovation-tasossa vakiona. Luukku aukeaa sen verran matalalle, että pitkä henkilö joutuu hieman kumartamaan. Kiskoilla kulkevat kuormansidontalenkit löytyvät, mistä kiitos.Hyvin paketoituEtenkin auton kokonaispituuteen nähden Astra Sports Tourerin tilankäyttö on siis selvästi älykkäämpää kuin isoveli Opel Insigniassa. Kun pikkuveikka on noin 20 cm lyhyempi, kaupungin paikoitustilanteet sujuvat selvästi näppärämmin.Astraa on muutenkin hauska ajaa, ja ainoan varsinaisen moitteen ansaitsee vaihteiston välitysten ja moottorin alaväännön suhde. Niin turbo kuin onkin, esimerkiksi risteyksistä kakkosvaihteella kiihdytettäessä moottori ei tunnu ihan 150-hevosvoimaiselta.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Lauri Ahtiainen Opel Astra Sports Tourer Innovation 1.4 Turbo Ecoflex Start/Stop M6 Hinta alkaen 25 258 € Moottori Bensiinimoottori 1 399 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 110 kW (150 hv), 5000–5600 r/min Vääntö 230 Nm (2000–4000 r/min) Vääntö 230 Nm (2000–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,9 s Huippunopeus 215 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 117 g/km Mitat pituus 4702 mm, leveys 1809 mm, korkeus 1499 mm, akseliväli 2662 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – perinteitä kunnioittamatta 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään - kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 24.4.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Dacia Dusterin tietoviihde ei ole uusinta uutta – mutta haittaako se? 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous